Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp <p>Kortowski Przegląd Prawniczy jest czasopismem naukowym powstałym w 2012 roku w strukturze Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, skierowanym przede wszystkim do studentów i doktorantów. Ideą przyświecającą Redakcji podczas jego tworzenia było umożliwienie młodym naukowcom prezentowania wyników własnych prac badawczych czy teoretycznych rozważań w zakresie nauk prawnych. Kwartalnik stanowi recenzowane, interdyscyplinarne czasopismo naukowe o profilu prawnym wydawane przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, a od 2020 r. włączony został w strukturę Wydawnictwa UWM.</p> pl-PL kpp.uwmwpia@gmail.com (Magda Dziembowska) help@libcom.pl (LIBCOM) Mon, 29 Apr 2024 07:15:45 +0000 OJS 3.3.0.6 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Niekonstytucyjne ograniczenie wolności działalności gospodarczej podczas epidemii COVID-19 https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/8716 <p>Stan epidemii wymusza wprowadzenie pewnych ograniczeń, mających na celu zmniejszenie rozprzestrzeniania się choroby. W Polsce w trakcie stanu epidemii COVID-19 nałożono pewne ograniczenia, które miały takowy cel. Ograniczono między innymi wolność działalności gospodarczej, która jest prawem zagwarantowanym konstytucyjnie. Przy analizie wprowadzenia tegoż ograniczenia istotny jest art. 22 i art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Stanowią one, że ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Nie mogą również naruszać istoty wolności oraz praw. Należy zatem przeanalizować akt prawny, którym dokonano ingerencji w wolność działalności gospodarczej w czasie epidemii COVID-19 oraz pojęcie ważnego interesu publicznego. Legalność tego ograniczenia jest istotnym tematem, ponieważ sposób, w jaki zostało to wykonane, narusza istotę prawa.</p> Julia Atłaska Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/8716 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Zakaz publikacji sondaży przedwyborczych w polskim prawie wyborczym https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9851 <p>W artykule dokonano charakterystyki instytucji zakazu publikacji sondaży przedwyborczych istniejącej w polskim prawie wyborczym. Poruszana problematyka jest zagadnieniem interdyscyplinarnym, gdyż stanowi przedmiot badań naukowych z zakresu nauk prawnych, ale także socjologicznych i politologicznych. Prezentowane w artykule rozważania ograniczone zostały do uwag odnoszących się do zakresu nauk prawnych. Celem opracowania jest przede wszystkim przedstawienie głównych założeń, celów aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie instytucji zakazu publikacji sondaży przedwyborczych, etapów jej rozwoju w polskim prawie wyborczym, a także przedstawienie poglądów doktryny prawniczej w tym zakresie oraz wskazanie przykładu łamania obowiązującego zakazu, jakim jest „bazarek wyborczy”. Instytucja zakazu publikacji sondaży przedwyborczych została wprowadzona do systemu polskiego prawa wyborczego w 1991 r. W ciągu przeszło 30 lat obowiązywania znacząco ewoluowała. W przeszłości zakaz obejmował od 7 do 12 dni poprzedzających dzień wyborów. Obecnie, na podstawie art. 115 Kodeksu wyborczego, okres ten wynosi 24 godzin poprzedzające dzień głosowania do jego zakończenia.</p> Maciej Barmosz Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9851 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Czy mamy Senat na miarę naszych czasów? Oczekiwania wobec roli ustrojowej Senatu RP a realia jego funkcjonowania https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9852 <p>Senat jako druga izba parlamentu od stuleci stanowi istotny element polskiego ustroju. W wielu krajach europejskich dwuizbowy parlament jest przyjętym standardem prawnym istniejącym po dziś dzień. Także w Polsce, po blisko 40-letniej nieobecności spowodowanej zmianą ustroju, w 1989 r. Senat ponownie pojawił się w rzeczywistości ustrojowej. Temat istnienia i funkcji Senatu jest obecny w dyskursie publicznym od lat, budząc liczne spory. Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie, jaką rolę pełni Senat oraz czy powinna ona być analogiczna do tej, jaką wyznaczono mu podczas transformacji ustrojowej. Autorzy przeanalizowali wypowiedzi polityków sprawujących różne funkcje w ciągu ostatnich 30 lat, a także przywołali przykłady z praktyki funkcjonowania Senatu. Dodatkowo zostały zaprezentowane wypowiedzi przedstawicieli doktryny oceniające funkcjonowanie izby wyższej oraz zasadność utrzymania dwuizbowości w polskim parlamencie. Powyższe pozwoliło na porównanie oczekiwań osób obecnych przy ponownym wprowadzeniu tego konstytucyjnego organu do systemu prawnego w latach 90. z rzeczywistą rolą odgrywaną przez Senat współcześnie. Autorzy przedstawili argumenty za i przeciw dotyczące celowości utrzymania drugiej izby parlamentu. We wnioskach stwierdzono, że zakres kompetencji oraz pozycja ustrojowa Senatu w dużej mierze są zmienne w czasie i są pochodną sytuacji politycznej. Senat może stanowić przeciwwagę dla pozostałych organów władzy, ale w praktyce nie jest kluczowym elementem systemu.</p> Marcin Dziadkiewicz, Bartosz Fiłoc Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9852 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Wpływ pozycji ustrojowej i kompetencji Prezydenta RP na prawidłowe funkcjonowanie systemu parlamentarno-gabinetowego w demokracji nieskonsolidowanej – uwagi de lege ferenda https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9790 <p>Celem pracy jest dyskusja nad trafnością ukształtowania ustrojowej pozycji oraz kompetencji Prezydenta RP, szczególnie w odniesieniu do krótkiej praktyki systemu demokratycznego kształtowanego przez obecną Konstytucję RP. Zdaniem autora obecny sposób ukształtowania w Polsce systemu parlamentarno-gabinetowego oraz kompetencji Prezydenta RP okazał się być niepasujący do politycznej rzeczywistości, w której Polska znalazła się po roku 1997. Autor przyjmuje, że obecna pozycja ustrojowa Prezydenta RP, która może zostać określona jako dotkliwie korygująca względem parlamentu i rządu, jest niedostosowana do realiów demokracji nieskonsolidowanej. Dalsze rozważania prowadzą do wniosku, że na gruncie obecnych rozwiązań ustrojowych konsolidacja demokracji w Polsce w najlepszym wypadku postępować będzie powoli, w najgorszym zaś może nie nastąpić. Zarysowując postulaty niezbędnych<br />zmian, autor wskazuje, że w krajach obciążonych bagażem trudnej, autorytarnej historii mechanizmy kontroli i równowagi muszą zostać wyważone dużo dokładniej, niż czyni to obecna Konstytucja RP. Systemowe obdarzenie mniejszej liczby organów państwowych szerszym wachlarzem kompetencji, przy jednoczesnym zastosowaniu precyzyjnego systemu wzajemnych zależności<br />kooperacyjnych, może docelowo prowadzić do wykształcenia wśród klasy politycznej postaw kompromisowych, jak i uzyskania większej odpowiedzialności wśród wyborców</p> Wojciech Gąsiewicz Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9790 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Realizacja zasad wyborczych podczas wyborów parlamentarnych i referendum ogólnokrajowego w Polsce z 15 października 2023 r. https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9760 <div> <p class="trt0xe">Dnia 15 października 2023 r. odbyły się w Polsce wybory parlamentarne, które połączono z głosowaniem w referendum ogólnokrajowym. Niniejsze przedsięwzięcie wzbudziło liczne głosy krytyczne, które odnosiły się do naruszenia zasad wyborczych unormowanych w ustawie zasadniczej. <span style="font-size: 0.875rem;">Celem artykułu jest przeanalizowanie, czy ostatnie wybory połączone z głosowaniem w referendum ogólnokrajowym realizowały zasady wyborcze przewidziane przez prawo, a konkretnie akt prawny o najwyższej mocy prawnej – Konstytucji RP. </span><span style="font-size: 0.875rem;">Przeprowadzona analiza prowadzi do wniosku, iż wybory parlamentarne, które zostały przeprowadzone łącznie z referendum ogólnokrajowym, nie spełniły w pełni zasad wyborczych uregulowanych w ustawie zasadniczej. Mianowicie doszło do naruszenia zasady równości w jej aspekcie materialnym. Egzemplifikację tego stanowi dysproporcja w zakresie liczby wybieganych deputowanych w stosunku do liczny osób uprawnionych do głosowania. Ponadto wybory nie były równe z zakresie, w jakim zasada ta odnosi się do równości szans podczas prowadzenia kampanii wyborczej. Ostatnie wybory nie urzeczywistniały także w pełni zasady tajności. Odmowa pobrania karty referendalnej wyraźnie stawiała wyborcę po jednej ze stron sceny politycznej.</span></p> </div> Krystian Kurkowski Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9760 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Pozycja prawna dyrektora szkoły publicznej – postępowanie konkursowe oraz zakres zadań i kompetencji https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9706 <p>Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji RP, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej deklaracji praw człowieka, Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych oraz Konwencji o prawach dziecka. Ze względu na ogromną wartość powyższych założeń polskiej oświaty, każdą szkołą publiczną kierować powinien kompetentny, ambitny, autonomiczny, odpowiedzialny, kreatywny, a także świadomy swoich praw i obowiązków dyrektor. Jego obecność w szkole rozpoczyna się od wygrania konkursu na to stanowisko, który jest w pełni sformalizowaną procedurą prawną przewidzianą w prawie oświatowym. Autor wskazuje na istotę tego postępowania, jego charakter oraz schemat. Opisuje zadania dyrektora szkoły i przedstawia różnorakie stany faktyczne dotyczące prezentowanej materii oraz popiera je bogatym orzecznictwem sądów administracyjnych.</p> Mikołaj Mirecki Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9706 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Status i rola komisarza wyborczego w świetle ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9798 <p>Problematyka wyborów stanowi podstawowy element w analizach konstytucyjnych, a także politologicznych. Konsekwencją demokratycznych wyborów jest wybranie władzy ustawodawczej i wykonawczej, co ma ogromne znaczenie w państwie prawa. To właśnie wybory mają decydujący wpływ na istotę państwa demokratycznego. Niezwykle ważnym elementem systemu wyborczego jest funkcja komisarza wyborczego. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie instytucji komisarza wyborczego. Jest to pełnomocnik Państwowej Komisji Wyborczej, wyznaczony na obszar województwa lub jego część. Komisarz wyborczy zostaje powołany na okres 5 lat przez Państwową Komisję Wyborczą na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W zakresie wykonywanych zadań przysługuje mu status funkcjonariusza publicznego. Taka osoba musi mieć wyższe wykształcenie prawnicze oraz udzielić rękojmi należytego pełnienia funkcji. Bezsprzecznie komisarz wyborczy realizuje szereg prawnie doniosłych obowiązków. Przede wszystkim sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego. O znaczeniu tej instytucji świadczy to, że zadania są nadawane ustawą. Można ją określić mianem nieodłącznej w całym systemie wyborczym.</p> Klaudia Modrzejewska Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9798 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 System wyborczy Polski w wyborach do Sejmu i Senatu. Kodeks wyborczy, praktyka, postulaty de lege ferenda https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9862 <p>Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła w Polsce system 460-poselskiego Sejmu i 100-senatorskiego Senatu. System ten miał opierać się na<br />proporcjonalnym rozdziale mandatów poselskich, który miał zagwarantować reprezentacje wszystkich regionów i jednocześnie możliwość stworzenia stabilnych rządów na podstawie układu parlamentu. Niniejsza praca podda analizie obowiązujące obecnie przepisy oraz zestawi je z propozycjami, które będą miały na celu usprawnienie i polepszenie wyborów polskiego społeczeństwa. Praca odniesie się do liczby ogólnych mandatów (nawiązując do obecnych przepisów konstytucji), iczebności mandatowej okręgów wyborczych, ordynacji podziału mandatów, a także systemu głosowania. Szczególna uwaga zostanie poświęcona regionalizmowi i przedstawi unikalny dla Polski nowy system głosowania. tzw. DRV (ang. <em>Double Regional Vote</em>). Poruszona zostanie także kwestia progów wyborczych i powyborczego łączenia list w celu lepszej reprezentacji poglądów w parlamencie. Wnioski wskażą na potrzebę reformy polskie systemu wyborczego i jednoznacznie potwierdzą pozytywny wpływ wprowadzenia tych postulatów na proporcjonalną reprezentację partii i poglądów w parlamencie.</p> Robert Nowecki Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9862 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Wybory parlamentarne 2023 w Polsce wobec wniosku Państwowej Komisji Wyborczej z października 2022 r. i przemian demograficznych https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9982 <p><span class="TextRun SCXW151858360 BCX0" lang="PL-PL" xml:lang="PL-PL" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">Celem pracy jest</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> przedstawienie</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> metody przydziału mandatów parlamentarnych w III</span> <span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">R</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">zeczpospolitej </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">P</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">olskiej</span></span><span class="TextRun SCXW151858360 BCX0" lang="PL-PL" xml:lang="PL-PL" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> i mechanizm</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">u</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> jego rewizji, proponowanych przez </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">Państwową</span> <span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">K</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">omi</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">s</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">ję </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">W</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">yborczą</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> we wniosku z 2022 r. dotyczącym zmian </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">ze względów na przemiany demograficzne pomiędzy okręgami wyborczymi.</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> Podstawowym materiałem, na którym oparta jest jej </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">treść</span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0"> merytoryczna, są </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">zapisy ustaw z zakresu prawa wyborczego oraz badania nad demografią obrazujące </span><span class="NormalTextRun SCXW151858360 BCX0">przemiany populacyjne na terytorium państwa polskiego.</span></span><span class="EOP SCXW151858360 BCX0" data-ccp-props="{&quot;335551550&quot;:6,&quot;335551620&quot;:6}"> </span></p> Igor Rapicki Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9982 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000 Problematyka podstaw normatywnych oraz porządku obrad pierwszego posiedzenia Sejmu RP https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9830 <p>Pierwsze posiedzenie Sejmu RP jest znaczącym wydarzeniem politycznym oraz ustrojowym. Jego szczególny charakter przejawia się w wielu płaszczyznach. Celem artykułu jest zaprezentowanie czytelnikom dwóch podstawowych zagadnień związanych inauguracyjnym posiedzeniem izby niższej polskiego parlamentu. Pierwsze z nich dotyczy źródeł prawa, na których opiera się pierwsze posiedzenie Sejmu. W tym zakresie zanalizowana zostanie także rola zwyczaju oraz praktyki parlamentarnej, które, mimo ich nienormatywnego charakteru, mają istotny wpływ na omawianą problematykę. Drugie zagadnienie ma związek z czynnościami, które muszą zostać podjęte przez Sejm w czasie pierwszego posiedzenia. Przeprowadzona analiza prowadzi do sformułowania następujących wniosków: katalog źródeł prawa, na których oparte jest pierwsze posiedzenie Sejmu ma charakter złożony, a w jego skład wchodzi Konstytucja RP, ustawy oraz regulamin Sejmu. W kontekście drugiego zagadnienia trzeba wskazać, że izba niższa zobowiązana jest przepisami prawa do tego, aby w toku pierwszego posiedzenia przeprowadzone zostało ślubowanie poselskie, nastąpiła elekcja władz Sejmu, złożona została przez Prezesa Rady ministrów dymisja Rady Ministrów oraz by dokonano wyboru dwóch zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu.</p> <p> </p> Jakub Sychowiec Prawa autorskie (c) 2024 Kortowski Przegląd Prawniczy https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/kpp/article/view/9830 Mon, 29 Apr 2024 00:00:00 +0000