https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/issue/feedPrzegląd Psychologiczny2024-12-29T19:34:51+00:00Martyna Kotyśkoprzegladpsychologiczny@uwm.edu.plOpen Journal Systems<p>"Przegląd Psychologiczny" jest organem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od roku 2017 jest wydawany w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. W związku z tym istnieje możliwość nadsyłania tekstów również w języku angielskim.</p> <p>Od roku 1999 do 2020 współwydawcami Przeglądu Psychologicznego byli Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Od roku 2021 współwydawcami Czasopisma są Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.</p> <p><strong><em>Przegląd Psychologiczny</em></strong> jako kontynuator<em> Polskiego Archiwum Psychologii</em> (pierwszy numer wydany w 1926 r.) a następnie <em>Kwartalnika Psychologicznego</em> (pierwszy numer wydany w 1930 r.) jest najstarszym polskim czasopismem psychologicznym oraz jednym z najstarszych czasopism psychologicznych na świecie.</p> <p>ISSN: 0048-5675</p> <p>Czasopismu przypisano <strong>40 punktów</strong></p> <p><strong>Procedowanie zgłoszonych prac:</strong></p> <p>Średni czas od zgłoszenia tekstu do pierwszej decyzji: 14 dni</p> <p>Średni czas recenzji: 30 dni</p> <p>Średni czas od akceptacji tekstu do jego publikacji: 120 dni</p> <p>Współczynnik odrzuceń w 2023 roku: 41%</p> <p><strong>Opłaty:</strong></p> <p>Redakcja czasopisma informuje, ze <strong>nie pobiera</strong> opłat za zgłoszenie artykułu, prace redakcyjne nad tekstem oraz publikację w czasopiśmie. <strong>Dla Czytelników dostęp do publikowanych artykułów jest darmowy.</strong></p> <p>Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND).</p>https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10905Wprowadzenie2024-12-13T08:06:43+00:00Katarzyna Markiewiczprzegladpsychologiczny@uwm.edu.pl<p>Abstrakt</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10906Zdolności językowe a myślenie u dzieci w wieku 6–10 lat. Raport z badań2024-12-29T19:34:45+00:00Rosemary J. W. B. Sageprzegladpsychologiczny@uwm.edu.plLuke D. Sageprzegladpsychologiczny@uwm.edu.pl<p><strong>Cel: </strong>Język i myślenie odgrywają kluczową rolę w interakcjach międzyludzkich. Ich jakość ulega pogorszeniu w miarę zastępowania rozmów przez technologię (Sage, 2020). To zaś rodzi problemy w zakresie komunikacji i budowania więzi, obniża efektywność pracy oraz przyczynia się do spadku standardów osobistych i zawodowych. Celem prezentowanych badań było ustalenie, jak kształtują się umiejętności myślenia i ekspresji językowej u dzieci w wieku szkolnym w regionie East Midlands w Anglii, oraz sprawdzenie, czy po roku nauki nastąpiła poprawa tych zdolności.</p> <p><strong>Metoda: </strong>W badaniu wzięło udział 102 dzieci w wieku 6–10 lat, które wykonały cztery zadania: dwa obrazkowe i dwa polegające na opowiadaniu historyjek. Tak zorganizowana konstrukcja badania miała na celu pobudzenie myślenia i ekspresji językowej oraz wywołanie narracji odzwierciedlających generowanie pomysłów w odpowiedzi na bodźce wzrokowe i słuchowe. Badania przeprowadzono w dwóch etapach: po raz pierwszy grupę dzieci zbadano w 2022 roku, badanie powtórzono w 2023 roku. Do oceny istotności różnic wykorzystano statystykę <em>t </em>dla prób zależnych.</p> <p><strong>Wyniki: </strong>Stwierdzono istotne różnice wskazujące na poprawę w zakresie umiejętności narracyjnych dzięki wprowadzeniu zajęć związanych z opowiadaniem historii. Natomiast umiejętności językowe i myślenie pozostały na stabilnym, ale niskim poziomie.</p> <p><strong>Wnioski: </strong>W zakresie zdolności myślenia i ekspresji językowej nie stwierdzono istotnych różnic między średnimi uzyskanymi w powtórzonych pomiarach. Po roku pracy z uczniami poziom ich wyobraźni i giętkości myślenia nie uległ poprawie. Zdolności te są kluczowe dla rozwijania kreatywnego myślenia i wyobraźni, a w konsekwencji także dla ogólnego rozwoju i sukcesu jednostki. Odnotowano jednak poprawę kompetencji narracyjnych uczniów, co stanowi ważny element rozwijania społecznych interakcji.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10908Klucz Bremera: opracowanie i walidacja wrażliwego na potrzeby dzieci testu kompetencji językowych dla nauczycieli2024-12-29T19:34:43+00:00Tamas Rotschildprzegladpsychologiczny@uwm.edu.pl<p><strong>Cel: </strong>Język jest potężnym narzędziem w rękach nauczycieli, ale nie jest neutralny – niesie za sobą niuanse, które wykraczają poza dosłowność. Te niuanse naładowane emocjami i ocenami, wywierają skumulowany wpływ na wewnętrzny świat dzieci, dlatego w zawodzie nauczyciela, oprócz wrażliwości na potrzeby uczniów, niezbędne są wysokie kompetencje językowe.</p> <p><strong>Metoda: </strong>W celu podniesienia kompetencji językowych przyszłych pedagogów, w ramach badań doktoranckich na Uniwersytecie w Bremie w Niemczech, opracowano i zweryfikowano <em>Test oceny sytuacyjnej</em>. Pozycje testowe oraz opcje odpowiedzi przygotował zespół trzech czynnych nauczycieli, kierowany przez doktoranta i wspierany przez dwóch profesorów uniwersyteckich z doświadczeniem w tej dziedzinie, zgodnie z ustalonymi praktykami rozwoju testów.</p> <p><strong>Wyniki: </strong>W testach pilotażowych wzięło udział 47 nauczycieli z różnych szkół publicznych oraz 55 studentów z trzech uczelni. Po iteracyjnych usprawnieniach test sfinalizowano w formie 13 pozycji, wykazując silną spójność wewnętrzną, co potwierdza obliczona wartość ⍵ = 0,81. Test i jego użyteczność zostały pozytywnie ocenione przez uczestników.</p> <p><strong>Konkluzja: </strong>W badaniu stwierdzono, że narzędzie to może być wykorzystywane w różnych dziedzinach edukacji oraz w programach szkolenia nauczycieli w celu poprawy praktyk i wyników edukacyjnych.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10909Profile wypalenia szkolnego wśród polskich adolescentów i ich powiązania z jakością więzi rodzinnych2024-12-29T19:34:41+00:00Katarzyna Tomaszekprzegladpsychologiczny@uwm.edu.plAgnieszka Muchacka-Cymermanprzegladpsychologiczny@uwm.edu.pl<p><strong>Cel:</strong> Środowisko rodzinne jest powszechnie uznawane za ważny czynnik chroniący przed syndromem wypalenia szkolnego, choć dotyczy on głównie młodszych uczniów. Jednocześnie związek między doświadczaniem wypalenia nauką i charakterystykami rodziny jest stosunkowo rzadko przedmiotem analiz, zwłaszcza w grupie uczniów znajdujących się na etapie adolescencji późnej. Aby lepiej zrozumieć wzorce wypalenia nauką wśród polskiej młodzieży, w niniejszym badaniu zastosowano podejście skoncentrowane na osobie poprzez przeprowadzenie analizy profili latentnych na wskaźnikach tego syndromu. Dodatkowo w artykule starano się ustalić, czy więzi rodzinne razem z cechami demograficznymi (płeć, wiek) pozwalają na predykcję przynależności do profili wypalenia szkolnego.</p> <p><strong>Metoda:</strong> W badaniu wzięło udział 964 uczniów szkół średnich (średni wiek osób badanych=18,18 lat, <em>SD</em>=0,48; 65% dziewcząt), którzy odpowiedzieli na pytania ze <em>Skali wypalenia nauką szkolną</em> (SSBS)oraz oszacowali na 1-itemowej skali jakość więzi rodzinnych.</p> <p><strong>Wyniki:</strong> Bazując na statystyce analizy profili latentnych, wyłoniono pięć odrębnych wzorców doświadczania wypalenia szkolnego przez młodzież –profil z wysokim nasileniem wszystkich objawów wypalenia szkolnego: <em>Młodzież niezainteresowana nauką</em> (9,4% całej próby badanych), trzy profile z umiarkowanym poziomem tego syndromu, tj. <em>Zmęczeni nauką szkolną</em>, <em>Zmagający się z obowiązkami szkolnymi</em>,<em> Niekompetentni</em>. W ostatnim profilu znaleźli się uczniowie, którzy uzyskali niski poziom ogólnego wypalenia szkolnego oraz średnie wyniki w niektórych jego wskaźnikach: <em>Przemęczeni zajęciami edukacyjnymi</em>. Adolescenci z wyłonionych profili wypalenia istotnie różnią się w zakresie jakości więzi rodzinnych, wieku i płci. Ogólny poziom wypalenia nauką w całej próbie był głównie wyjaśniany przez interakcję między jakością więzi rodzinnych a wiekiem i płcią osób badanych. Analizy wykazały, że dodatni związek między płcią lub wiekiem a wypaleniem szkolnym był silniejszy w przypadku mniej pozytywnych więzi rodzinnych. Wypalenie szkolne częściej było doświadczane w grupie dziewcząt i starszych nastolatków z rodzin, w których jakość więzi była oceniana negatywnie. Dodatkowe analizy przeprowadzone oddzielnie dla każdego profilu ujawniły istotność interakcji między płcią a więziami rodzinnymi w profilach z najwyższymi wynikami w SSBS (Profil 2,4).</p> <p><strong>Konkluzje: </strong>Badanie potwierdziło, że wychowywanie się w niekorzystnym środowisku rodzinnym jest czynnikiem ryzyka wypalenia szkolnego. Negatywny efekt słabych jakości więzi rodzinnych na rozwój syndromu wyczerpania sił uczniów jest najsilniej odczuwany przez dziewczęta. Nasze ustalenia uzupełniają braki w literaturze dotyczącej wypalenia nauką, wskazując na konieczność oddziaływań profilaktycznych obejmujących zarówno środowisko szkolne, jak i rodzinne adolescentów.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9406Związek phubbingu z samooceną w kontekście postrzeganych zachowań phubberskich rodziców2024-12-29T19:34:51+00:00Bogumiła Weimannmilka.weimann@gmail.comMalwina Cholewamalwina.cholewa12@gmail.comPaweł Klekap.kleka@wns.uz.zgora.pl<p><strong>Cel:</strong> Pojęcie <em>phubbing</em> można opisać jako zjawisko, polegające na tym, że osoba patrzy w swój telefon komórkowy i korzysta z niego podczas rozmowy z innymi osobami, unikając tym samym komunikacji interpersonalnej (Karadağ i in., 2015). Celem podjętego badania było sprawdzenie, czy phubbing stosowany przez rodziców koreluje ze stosowaniem phubbingu u ich dorosłych dzieci, czy phubbing u rodziców jest skorelowany z samooceną dzieci (w wieku dorosłym) oraz czy samoocena dzieci (w wieku dorosłym) jest skorelowana z poziomem stosowanego przez nich phubbingu.</p> <p><strong>Metoda:</strong> Uczestnikami badania było 107 osób z Polski. Autorzy zastosowali <em>Skalę samooceny Rosenberga</em> (<em>Rosenberg Self-Esteem Scale </em>– SES), <em>Ogólną skalę phubbingu</em> (<em>Generic Scale of Phubbing</em> – GSP), a także pytania własne umożliwiające weryfikację poziomu phubbingu stosowanego przez rodziców badanych.</p> <p><strong>Rezultaty:</strong> Wyniki wykazały dodatnią korelację (<em>r</em> = 0,37; <em>p</em> < 0,001) między phubbingiem rodziców oraz phubbingiem dzieci, a także między samooceną dzieci a phubbingiem stosowanym przez rodziców (<em>r</em> = 0,37; <em>p</em> < 0,001) oraz pomiędzy phubbingiem dzieci a ich samooceną (<em>r</em> = 0,46; <em>p</em> < 0,001).</p> <p><strong>Konkluzja:</strong> Badanie potwierdza modelującą rolę phubbingu rodziców dla natężenia phubingu dzieci, ale jednocześnie nie wykazuje negatywnej roli dla samooceny dzieci. Co więcej, dodatnia korelacja między phubbingiem dzieci a ich samooceną jest sprzeczna z wcześniejszymi wynikami. Phubbing dzieci częściowo pośredniczy w związku między phubbingiem rodziców a swoją samooceną, co wymaga dalszych badań w celu pełniejszego zrozumienia tego mechanizmu.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10090Wyznaczniki interpretacji szkolnych sytuacji trudnych młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną – w świetle studium przypadku2024-12-29T19:34:49+00:00Paweł Kurtekkurtekp@ujk.edu.pl<p><strong>Cel</strong>: Efektywne radzenie sobie w szkolnych sytuacjach trudnych z rówieśnikami wymaga adekwatnego wglądu społecznego. Ograniczone możliwości przetwarzania informacji przez osoby z LNI (lekką niepełnosprawnością intelektualną) mogą osłabiać proces atrybucji przyczynowej szczególnie w kontekście sytuacji stresowych, co najczęściej prowadzi do obronnego lokowania czynnika sprawczego w negatywnych dyspozycjach rówieśnika. Celem tego opracowania jest sprawdzenie regulacyjnej roli wyznaczników procesu atrybucji przyczynowej u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną zaproponowanych w ramach koncepcji<em> sześcianu Kelleya</em>.</p> <p><strong>Metoda</strong>: Wykorzystując fenomenologiczne podejście jakościowe, dokonano analizy studiów przypadków.</p> <p><strong>Wyniki</strong>: Przeprowadzone wywiady z 12 uczniami z LNI w wieku od 18 do 24 lat wykazały, że niska wybiórczość negatywnego zachowania podmiotu, przy jednocześnie niskim konsensusie i powszechności tego zachowania, sprzyja lokowaniu czynnika sprawczego w napastniku (podmiot negatywny). Natomiast niska spójność negatywnego zachowania rówieśnika przy powszechności danego zachowania w grupie sprzyja sytuacyjnej atrybucji zdarzenia.</p> <p><strong>Konkluzja</strong>: Podsumowanie i dyskusja wyników oraz wskazanie ograniczeń przeprowadzonych badań wieńczy to opracowanie.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologicznyhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10204Jasna triada osobowości oraz inteligencja emocjonalna a poczucie satysfakcji z życia u osób w okresie dorosłości2024-12-29T19:34:48+00:00Anna Jankiewiczjankiewicz.ania@gmail.comJustyna Michałek-Kwiecieńjustyna.michalek-kwiecien@ug.edu.pl<p><strong>Cel: </strong>Celem badania była analiza związku pomiędzy cechami osobowości wchodzącymi w skład jasnej triady (wiara w ludzi, humanizm, kantyzm) oraz inteligencją emocjonalną, a także sprawdzenie, w jaki sposób te zmienne wiążą się z satysfakcją z życia u osób w okresie dorosłości.</p> <p><strong>Metoda: </strong>Badanie przeprowadzono w grupie 162 osób w wieku od 18. do 85. roku życia. Zastosowano <em>Skalę jasnej triady</em> w polskiej adaptacji Gerymskiego i Kroka (2019), <em>Kwestionariusz INTE</em> autorstwa Schutte i współpracowników (1998) w polskiej adaptacji Ciechanowicz, Jaworowskiej i Matczak (2000) oraz <em>Kwestionariusz SWLS (Satisfaction With Life Scale)</em> autorstwa Dienera, Emmonsa, Larsona i Griffin (1985) w polskiej adaptacji Juczyńskiego (2001).</p> <p><strong>Wyniki: </strong>Wyniki wskazują na istotne statystycznie dodatnie związki pomiędzy cechami jasnej triady, inteligencji emocjonalnej i satysfakcji z życia. Jedyną cechą, która nie wiąże się z satysfakcją z życia, jest kantyzm. Wykazano również pozytywną korelację pomiędzy inteligencją emocjonalną a wszystkimi cechami jasnej triady. Płeć różnicowała badaną grupę pod względem inteligencji emocjonalnej oraz cech jasnej triady – kobiety osiągały wyższy wskaźnik inteligencji emocjonalnej, a także wyższy poziom humanizmu i ogólny wynik cech jasnej triady. Uzyskano pozytywny związek pomiędzy wiekiem osób badanych a ogólnym wskaźnikiem cech jasnej triady. Badanie wykazało również, że inteligencja emocjonalna oraz cechy jasnej triady wyjaśniają 23% wariancji satysfakcji z życia.</p> <p><strong>Wnioski: </strong>Badanie dostarczyło istotnych wniosków dotyczących stosunkowo nowego i wciąż rozwijającego się konstruktu jasnej triady osobowości. Uzupełniło dotychczasową pulę badań o związek z inteligencją emocjonalną. Inteligencja emocjonalna i jasna triada w przeciwieństwie do cech ciemnej triady wiążą się z wyższą satysfakcją z życia.</p>2024-12-20T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny