https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/issue/feed Przegląd Psychologiczny 2024-06-27T06:32:40+00:00 Martyna Kotyśko przegladpsychologiczny@uwm.edu.pl Open Journal Systems <p>"Przegląd Psychologiczny" jest organem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od roku 2017 jest wydawany w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. W związku z tym istnieje możliwość nadsyłania tekstów również w języku angielskim.</p> <p>Od roku 1999 do 2020 współwydawcami Przeglądu Psychologicznego byli Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Od roku 2021 współwydawcami Czasopisma są Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.</p> <p>ISSN: 0048-5675</p> <p>Czasopismu przypisano <strong>40 punktów</strong></p> <p><strong>Procedowanie zgłoszonych prac:</strong></p> <p>Średni czas od zgłoszenia tekstu do pierwszej decyzji: 14 dni</p> <p>Średni czas recenzji: 30 dni</p> <p>Średni czas od akceptacji tekstu do jego publikacji: 120 dni</p> <p>Współczynnik odrzuceń w 2023 roku: 41%</p> <p><strong>Opłaty:</strong></p> <p>Redakcja czasopisma informuje, ze <strong>nie pobiera</strong> opłat za zgłoszenie artykułu, prace redakcyjne nad tekstem oraz publikację w czasopiśmie. <strong>Dla Czytelników dostęp do publikowanych artykułów jest darmowy.</strong></p> <p>Prace publikowane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND).</p> https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10294 Zawadzka, E., Filipiak, S. (red.). (2022). Wielowymiarowość funkcji wykonawczych – perspektywa rozwojowa i kliniczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ss. 270 2024-06-13T19:46:59+00:00 Ernest Tyburski ernest.tyburski@pum.edu.pl <p>Abstrakt</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/10295 Wprowadzenie 2024-06-13T19:56:28+00:00 Ewa Szepietowska przegladpsychologiczny@uwm.edu.pl Ewa Zawadzka przegladpsychologiczny@uwm.edu.pl <p>Abstrakt</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9289 Metafory i podobieństwa w interpretacji osób z uszkodzeniami móżdżku 2023-11-12T18:59:48+00:00 Krzysztof Jodzio krzysztof.jodzio@ug.edu.pl <p><strong>Cel pracy:</strong> Móżdżek współuczestniczy zarówno w koordynacji czynności ruchowych, jak i regulacji procesów psychicznych. Objawy uszkodzenia móżdżku należą do zróżnicowanych, relatywnie mało swoistych i trudnych do usystematyzowania. Celem badań eksploracyjnych była neuropsychologiczna diagnostyka hipotetycznych zaburzeń wybranych procesów (meta)językowych i poznawczych, zaangażowanych w rozwiązywanie problemów zawierających metafory i podobieństwa. Charakterystyka zaburzeń uwzględniała ich epidemiologię, nasilenie, kliniczną specyfikę oraz związek ze zmiennymi socjodemograficznymi.</p> <p><strong>Metoda:</strong> W badaniach wzięło udział 25 dorosłych z izolowanym uszkodzeniem móżdżku, najczęściej naczyniopochodnym. Posłużono się trzema testami: podtestem <em>Podobieństw</em> ze <em>Skali</em> WAIS-R (PL) oraz dwoma testami przetwarzania metafor, pochodzącymi z <em>Baterii do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu</em> (RHLB-PL), tj. <em>Testem metafor pisanych</em> (TMP) i <em>Testem wyjaśnień metafor pisanych</em> (TWMP). Na wstępie obliczono wartości średnie i odchylenia standardowe dla całej grupy. Ponadto, na podstawie danych i norm zamieszczonych w podręcznikach testowych, osobno oceniono wyniki każdego pacjenta. Zamieniano kolejno indywidualne wyniki surowe na wyniki przeliczone, wyrażone w centylach (<em>Podobieństwa</em>) albo w skali stenowej (<em>Testy metafor</em>). Dzięki tej transformacji każdy wynik indywidualny w danym teście sklasyfikowano jako prawidłowy przeciętny albo niski (poniżej przeciętnej), względnie wysoki (ponadprzeciętny).</p> <p><strong>Wyniki:</strong> Wykonanie <em>Podobieństw </em>w całej grupie osiągnęło poziom poniżej przeciętnej, przy czym istotne problemy z rozwiązaniem podtestu (&lt;25 centyla) miało 9 badanych. Kolejnych 7 chorych uzyskało zaledwie 8 punktów przeliczonych, interpretowanych jako pogranicze normy. Z kolei wyniki pacjentów w TWMP osiągnęły wartość w przedziale 5–6 stena. Aczkolwiek wykonanie TWMP w grupie ogólnie nie odbiegało od normy, blisko połowa badanych uzyskała wynik, który nie przekroczył 4 stena. Dla porównania, średni wynik w TMP był relatywnie wysoki. Wynik niski (&lt;4 stena) uzyskało tylko 4 chorych. Szacunkowa analiza profilowa przeprowadzona na podstawie wzorca wszystkich wyników testowych (wyrażonych dychotomicznie jako: wynik [ponad]przeciętny lub niski) ukazała ich intra- oraz interindywidualne zróżnicowanie, którego kliniczną ilustracją były heterogeniczne, często wybiórcze zaburzenia zbadanych funkcji. Korelatami socjodemograficznymi wyników testowych okazały się wiek i wykształcenie.</p> <p><strong>Konkluzje:</strong> U większości chorych stwierdzono rozmaicie nasilone deficyty poznawcze w postaci zaburzeń rozwiązywania problemów zawierających metafory i podobieństwa. Charakterystyczna była przewaga zaburzeń procesów samodzielnego myślenia asocjacyjnego, w tym wnioskowania przez analogię oraz interpretacji i werbalizacji pojęć, nad ogólnie prawidłowym stanem samej wiedzy językowej, także w zakresie znaczeń figuratywnych.</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9509 Dynamika zmian poziomu funkcjonowania poznawczego wśród pacjentów po infekcji SARS-CoV-2 – propozycja zdalnej oceny neuropsychologicznej w badaniu podłużnym 2024-02-02T05:44:02+00:00 Ewa Malinowska ewa.malinowska@psych.uw.edu.pl Dominika Żarnecka d.zarnecka@student.uw.edu.pl Emilia Łojek ewa.malinowska@psych.uw.edu.pl Zespół Badawczy NeuroCovid Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego przegladpsychologiczny@uwm.edu.pl <p><strong>Cel: </strong>Celem przeprowadzonego badania podłużnego była ocena funkcjonowania poznawczego osób, które chorowały na COVID-19, określenie dynamiki zmian obserwowanych w tym zakresie na przestrzeni 3‒4 miesięcy, porównanie wyników pacjentów z wynikami grupy kontrolnej oraz weryfikacja przydatności nowej metody zdalnej oceny neuropsychologicznej.</p> <p><strong>Metoda: </strong>Przeprowadzono badanie podłużne z wykorzystaniem narzędzia do telefonicznej oceny neuropsychologicznej <em>Brief Test of Adult Cognition by Telephone</em> (BTACT), które na potrzeby badania przetłumaczono na język polski. Badanie objęło osoby po infekcji SARS-CoV-2 (grupa COVID(+) oraz osoby z grupy kontrolnej (COVID(‒). Obie grupy zostały przebadane dwukrotnie, w odstępie 3‒4 miesięcy. Badanie prowadzono od lipca 2020 do stycznia 2022 roku.</p> <p><strong>Wyniki: </strong>Przeprowadzono porównania danych z wykorzystaniem analizy wariancji dla pomiarów powtarzanych w schemacie mieszanym. W porównaniu z grupą COVID(‒) grupa COVID(+) uzyskała istotnie niższe wyniki w pierwszym i w drugim pomiarze <em>Testu powtarzania liczb wspak</em> oraz w pierwszym pomiarze w <em>Teście ciągu liczb</em>. Dodatkowo zaobserwowano poprawę w wynikach uzyskiwanych przez grupę COVID(+) w drugim pomiarze w porównaniu z pierwszym pomiarem w: <em>Teście 15 słów Reya</em>, zarówno w warunku natychmiastowego, jak i odroczonego odtworzenia; <em>Teście powtarzania liczb wspak</em>,<em> Teście ciągu liczb </em>oraz w <em>Teście liczenia wspak</em>.</p> <p><strong>Konkluzja: </strong>Uzyskane wyniki wskazują na obniżenie funkcji pamięci roboczej oraz wnioskowania indukcyjnego u osób z grupy COVID(+) w porównaniu z grupą COVID(‒). Dodatkowo przeprowadzone badanie wskazuje na przydatność BTACT w śledzeniu zmiany poziomu funkcjonowania poznawczego w czasie u osób po infekcji SARS-CoV-2. Szczególnie pomocne w monitorowaniu wspomnianych zmian wydają się testy służące ocenie pamięci operacyjnej (<em>Test 15 słów Reya</em>, <em>Test powtarzania liczb wspak</em>) oraz test wnioskowania indukcyjnego (<em>Test ciągu liczb</em>).</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9447 Pamięć prospektywna osób z przewlekłymi chorobami układu oddechowego 2024-02-01T13:25:56+00:00 Marta Witkowska marta.witkowska@ug.edu.pl <p><strong>Cel:</strong> Sprawność układu oddechowego warunkuje dobrą kondycję fizyczną człowieka i prawidłową pracę mózgu. Niewydolność tego układu wiąże się z procesami fizjologicznego starzenia się organizmu bądź też przewlekłymi chorobami, takimi jak przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP). Ograniczenie transportu tlenu do mózgu w bezpośredni sposób obniża sprawność umysłową. Pamięć prospektywna (<em>prospective memory</em>, PM) to zespół procesów lub zdolności umożliwiających formułowanie celów i zamiarów, przechowywanie ich oraz realizację w przyszłości. Głównym celem badań było określenie ogólnej charakterystyki funkcjonowania PM u osób z wybranymi chorobami układu oddechowego. Założono, że rodzaj choroby i stopień niewydolności oddechowej wpływają na funkcje psychiczne.</p> <p><strong>Metoda:</strong> W badaniach wzięło udział 116 dorosłych osób (średni wiek = 52,4 roku; <em>SD</em> = 6,41) ze zdiagnozowaną astmą oskrzelową (<em>N</em> = 30) i POChP (<em>N</em> = 32). Uczestniczyły w nich także osoby z grup kontrolnych – pacjenci z alergicznym nieżytem nosa (<em>N</em> = 27) i osoby zdrowe (<em>N</em> = 27). Nie stwierdzono statystycznie istotnych różnic międzygrupowych pod względem wykształcenia oraz wieku badanych osób. Zastosowano następujące metody: <em>Prospektywno-retrospektywny kwestionariusz pamięci</em>, <em>Test figury złożonej Reya-Osterrietha</em>, <em>Powtarzanie cyfr </em>z WAIS-R, <em>Test łączenia punktów</em>, <em>Inwentarz depresji Becka</em> oraz zadanie eksperymentalno-kliniczne bazujące na <em>The Cambridge Prospective Memory Test </em>(CAMPROMPT).</p> <p><strong>Wyniki:</strong> Osoby chore na POChP w porównaniu z grupami kontrolnymi i pacjentami z astmą uzyskały niższe wyniki właściwie we wszystkich testach badających funkcjonowanie poznawcze, w tym PM. Wykazano, że poziom wydolności oddechowej jest najsilniejszym predyktorem dysfunkcji PM u pacjentów z POChP oraz z astmą.</p> <p><strong>Konkluzja:</strong> Niewydolność oddechowa niesie ze sobą ryzyko pojawienia się poważnych zaburzeń poznawczych, które są związane ze wskaźnikami oddechowymi. Od pacjentów ze zdiagnozowaną astmą lub POChP wymaga się czynnego udziału w terapii, łącznie z przewidywaniem sytuacji, które mogą prowadzić do tzw. zaostrzeń. Natomiast otrzymane wyniki sugerują, że osoby z POChP mogą nie radzić sobie z narzuconymi im wymaganiami terapeutycznymi.</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9017 Aktywność fizyczna a funkcjonowanie poznawcze osób w średniej i późnej dorosłości – wyniki badania wstępnego 2023-08-19T14:12:26+00:00 Natalia Gawron ngawron@aps.edu.pl Aleksander Zębrowski a.zebrowski@nencki.edu.pl Beata Hintze bhintze@aps.edu.pl <p><strong>Cele:</strong> Cele badania obejmowały scharakteryzowanie aktywności fizycznej (AF) osób w średnim i późnym wieku dorosłym oraz odpowiedź na pytanie, czy częstotliwość ich AF i poziom funkcjonowania poznawczego są ze sobą powiązane.</p> <p><strong>Metoda:</strong> Badanie miało charakter przekrojowy z udziałem 52 kobiet i 30 mężczyzn w wieku od 50 do 80 lat. Do oceny funkcji poznawczych wykorzystano podtesty ze <em>Skal inteligencji Wechslera dla dorosłych wersja zrewidowana – renormalizacja</em> WAIS-R(PL): <em>Powtarzanie cyfr</em>, <em>Układanie klocków</em> i <em>Symbole cyfr</em>, a także <em>Kolorowy test połączeń</em> (CTT) i zadanie <em>Sześcian Linka</em>. Aktywność fizyczną mierzono za pomocą <em>Międzynarodowego kwestionariusza aktywności fizycznej – wersja długa</em> (IPAQ-LF) oraz krokomierza, który badani nosili przez tydzień. Związki między funkcjonowaniem poznawczym i AF oszacowano za pomocą korelacji nieparametrycznych. Ponadto porównano funkcjonowanie poznawcze i AF u osób zdrowych, osób z jedną chorobą przewlekłą i osób z dwiema lub więcej chorobami przewlekłymi.</p> <p><strong>Wyniki: </strong>Wyniki ujawniły nieliczne niskie korelacje pomiędzy funkcjonowaniem poznawczym i AF. Chodzenie mierzone krokomierzem było u uczestników badania na poziomie przeciętnym, a AF deklarowana w kwestionariuszu IPAQ-LF była bardzo wysoka. Większa deklarowana AF umiarkowana i intensywna korelowała z wyższym wykonaniem zadań <em>Układanie klocków</em> i <em>Sześcian Linka</em>. Wyższa deklarowana AF w czasie wolnym korelowała z lepszym wykonaniem CTT. Więcej AF w pracy korelowało z wyższymi wynikami w większości zadań. Aktywność mierzona liczbą kroków nie korelowała z poziomem funkcjonowania poznawczego. Większa liczba kroków korelowała z krótszym czasem spędzonym nieaktywnie w IPAQ-LF. Ponadto osoby zdrowsze lepiej wykonały zadania poznawcze i przeszły więcej kroków niż osoby z chorobami przewlekłymi.</p> <p><strong>Konkluzja:</strong> Badania dostarczyły istotnej wiedzy na temat AF osób w średniej i starszej dorosłości. Badania poszerzyły wiedzę o związkach pomiędzy AF w środowisku rzeczywistym i funkcjonowaniem poznawczym tych osób.</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9439 Zespół apatii w chorobach neurologicznych – stan wiedzy i aktualne kierunki badań 2023-11-28T16:47:51+00:00 Magdalena Roessler-Górecka mroessler@wp.pl <p><strong>Cel: </strong>Apatia bywa wskazywana jako symptom w różnych jednostkach chorobowych m.in. na gruncie psychiatrii, jednak od kilku dekad wyodrębnia się ją także jako niezależny syndrom towarzyszący wielu schorzeniom neurologicznym. Choć nadal pomijany w obowiązujących klasyfikacjach medycznych, zespół apatii stanowi przedmiot licznych analiz teoretycznych i klinicznych. Upowszechnienie wiedzy na jego temat wśród klinicystów – w tym możliwości jego rozpoznawania i różnicowania, zwłaszcza od depresji – ma podstawowe znaczenie dla efektywności oddziaływań terapeutycznych. Praca prezentuje proponowane w literaturze definicje oraz kryteria diagnostyczne zespołu apatii. Przedstawia dane dotyczące jego częstości w różnych schorzeniach, związków z patologią mózgu oraz szeregiem zmiennych klinicznych.</p> <p><strong>Tezy: </strong>Współczesne koncepcje podkreślają syndromiczny charakter, wielowymiarowość zespołu apatii oraz powiązania z szeroko rozumianymi funkcjami płatów czołowych. Domeny funkcjonowania, w których mogą być ujawniane objawy apatii, obejmują sferę poznawczą, emocjonalną, interakcje społeczne oraz zachowanie (inicjowanie i podtrzymywanie dowolnej celowej aktywności). Wskazuje się na relatywną niezależność zespołu od depresji, podkreśla znaczenie jako czynnika prognostycznego rozwoju otępień, związek z jakością życia, efektywnością rehabilitacji oraz psychologicznym obciążeniem opiekunów. Poszukując mózgowego podłoża apatii rozpatruje się szereg częściowo nakładających się procesów oraz znaczącą rolę jąder podstawy i wybranych obszarów kory przedczołowej.</p> <p><strong>Konkluzja: </strong>Dla wystąpienia symptomów apatii kluczowa może być dysfunkcja dowolnego ogniwa złożonych obwodów przedczołowo-podkorowych, czym tłumaczy się wysoką częstość omawianego zespołu w chorobach mózgu, zwłaszcza przebiegających z uszkodzeniami jąder podstawy i/lub kory przedczołowej. Zróżnicowanie nasilenia symptomów w poszczególnych domenach oraz powtarzalność profilów nieprawidłowości obserwowana zależnie od analizowanej jednostki chorobowej i/lub lokalizacji patologii mózgu skłaniają do poszukiwania podtypów zespołu apatii.</p> 2024-06-27T00:00:00+00:00 Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Psychologiczny