
DOI: 10.31648/pw.9028

Roman Jurkowski
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3424-0307
University of Warmia and Mazury in Olsztyn

„DZIENNIK POZNAŃSKI” I „KURIER 
POZNAŃSKI” WOBEC KWESTII POLSKIEJ 

GRANICY WSCHODNIEJ W CZASIE ROKOWAŃ 
PRELIMINARYJNYCH W RYDZE  

(21 WRZEŚNIA – 12 PAŹDZIERNIKA 1920 R.)

“Dziennik Poznański” and “Kurier Poznański”  
in the face of the issue of the Polish eastern border  

during the preliminary negotiations in Riga  
(September 21 ‒ October 12, 1920) 

Abstract: The article presents the attitudes of the two most important Poznań newspapers to 
the problem of shaping the Polish eastern border during the truce negotiations with Bolshevik 
Russia in Riga at the turn of September and October 1920. Both newspapers, despite representing 
different political orientations (democratic-national and conservative), supported the so-called 
“incorporation programme”, the implementation of which left a massive Polish population 
behind the eastern border. The author of the article tries to answer the question of why the 
newspapers, always defending the cohesion and the whole of the Polish nation, acted differently 
in the case of Poles left in Riga on the Bolshevik side of the border.

Keywords: Polish press, Dziennik Poznański and Kurier Poznański, peace negotiations in Riga 
1920, Polish eastern border, Poles left in Russia

Inwazja bolszewicka w 1920 r. na szczęście nie dotarła do Wielkopolski. Kolebka 
polskiej państwowości nie doświadczyła pożogi, mordów i rabunków, które niosła 
ze sobą Robotniczo-Włościańska Armia Czerwona w „wyzwoleńczym” pochodzie 
na zachód Europy. Niemniej zagrożenie dla samego istnienia ledwo co odrodzonego 
państwa było tak wielkie, że po przełomie sierpniowym, nie mogło, nawet wśród tej 
części społeczeństwa polskiego żyjącego na ziemiach niedotkniętych działaniami 
wojennymi, nie wywoływać pytań o przyszłość relacji z państwem bolszewickim, 
a zwłaszcza o kształt granicy wschodniej Rzeczypospolitej. Ta ostatnia sprawa 
nabierała szczególnego znaczenia wobec ogromnych sukcesów militarnych wojska 
polskiego, które od bitwy warszawskiej, systematycznie posuwało się na wschód, 
zajmując wielkie obszary ziem białoruskich i ukraińskich.



Roman Jurkowski150

Jak widziano i oceniano ten etap zmagań z bolszewikami z poznańskiej 
perspektywy, czy różniła się ona od spojrzenia warszawskiego, o wileńskim 
i lwowskim już nie wspominając? Na ile fakt, iż Wielkopolanie nie poznali 
bolszewików z autopsji, wpłynął na ich stosunek do przebiegu i wyników 
preliminariów pokojowych podpisanych w Rydze w październiku 1920 r. oraz 
zasięgu polskiej granicy na wschodzie i czy w tym przypadku politycy wielkopolscy 
wykazali się podobną determinacją jak w walce o polskie granice zachodnie? Jaki 
był stosunek obydwu tytułowych gazet do inkorporacyjnej i federacyjnej koncepcji 
rozwiązania problemu losu ziem leżących na wschodzie dawnej Rzeczypospolitej? 
Te i inne pytania będą przedmiotem rozważań w niniejszym tekście, który jest próbą 
spojrzenia na dwie główne i jedne z najstarszych gazet poznańskich („Dziennik 
Poznański” – dalej: DP i „Kurier Poznański” – dalej: KP) przez pryzmat ich stosunku 
do wojny z bolszewikami, a dokładniej do sprawy całego konglomeratu zjawisk 
związanych z ustaleniem granicy wschodniej państwa polskiego. 

Spośród obydwu tytułowych gazet starszą był „Dziennik Poznański”, założony 
przez Hipolita Cegielskiego, którego pierwszy numer ukazał się 1 stycznia 1859 r. 
(Jakóbczyk 1976, 177-178). Przez cały okres swojego istnienia reprezentował 
on środowiska ziemiańskie. Początkowo ukierunkowany był na ziemiańskich 
liberałów, potem przede wszystkim oddziaływał na konserwatystów i środowiska 
zachowawcze zbliżone do endecji, aby po 1926 r. stać się największą w Polsce 
gazetą konserwatywną, popierającą, choć w stonowanej formie, rządy pomajowe 
(Paczkowski 1980, 44-45). W interesującym nas okresie jesieni 1920 r. jego 
redaktorem był Jerzy Bandrowski. 

Pierwszy numer „Kuriera Poznańskiego” ukazał się drukiem 2 stycznia 1872 pod 
redakcją Teodora Żychlińskiego. Gazeta miała charakter konserwatywny z bardzo 
dużym naciskiem na silne związki z Kościołem katolickim. W sferze politycznej 
występowała w duchu narodowo-katolickim, przeciw ruchom socjalistycznym 
i liberalnym (Jakubowska 1992, 40). Od 20 września 1906 r. została przejęta przez 
Narodową Demokrację, a jej redaktorem naczelnym został Marian Seyda. Mimo 
że na stronie tytułowej brakowało informacji, że gazeta jest organem Narodowej 
Demokracji, to od tego czasu konsekwentnie realizowała program polityczno- 
-społeczny tej partii (Fikus 1987, 50). W czasie rokowań preliminaryjnych w Rydze 
redaktorem „Kuriera Poznańskiego” był Stanisław Jaworski. 

Cechą wspólną dla obydwu gazet stała się wytrwała i odważna walka z ger-
manizacją w całym okresie od ich powstania do 1918 r. W tym zakresie ich rola 
w procesie obrony i rozwoju polskości (podobnie jak wielu innych gazet i tygo-
dników polskich w zaborze pruskim) była trudna do przecenienia. 

Przystępując do analizy zawartości konkretnych numerów obydwu gazet 
z okresu preliminariów pokojowych w Rydze, zamierzałem dokonać prostego, 
zazwyczaj czynionego przez historyków, przeglądu ich treści pod kątem zestawionego 
wcześniej kwestionariusza badawczego. A więc wnioski miały być wyciągnięte 



„Dziennik Poznański” i „Kurier Poznański”… 151

z materiału, który został zawarty w tekstach opublikowanych w obydwu gazetach. 
Szybko jednak okazało się, że artykułów, informacji agencyjnych, korespondencji 
i depesz dotyczących tytułowej problematyki jest tak mało, iż uznałem, że dodatkowo 
należy spojrzeć na materiały z obydwu gazet także z punktu widzenia tego, czego 
nie ma w ich treści i zastanowić się, co jest tego przyczyną. 

Dywizje wielkopolskie Wojska Polskiego zapisały chlubną kartę w wojnie 
z bolszewikami i o nich pisano sporo. Przede wszystkim stałym elementem każdego 
wydania obydwu gazet były przytaczane w całości codzienne Komunikaty Sztabu 
Generalnego Wojska Polskiego. Te zazwyczaj lakoniczne informacje zamieszcza-
no najczęściej na pierwszych stronach gazet. W „Kurierze Poznańskim” nosiły 
one nazwę Położenie wojenne, w „Dzienniku Poznańskim” – Działania wojenne. 
W analizowanym okresie, czyli od 21 września do 21 października 1920 r., żadna 
z gazet nie zamieściła dziennikarskiego reportażu z pola walki, choć, jak wspo-
mniałem, w obydwu nie zapominano o oddziałach wielkopolskich walczących na 
wschodzie. Przykładowo, w „Kurierze Poznańskim” znalazły się listy do redakcji 
(Epizod 1920), anonimowe opisy walk, np. 30 Brygady Piechoty Wielkopolskiej 
(Z walk 1920), zaś w „Dzienniku Poznańskim” dwuczęściowy artykuł o wrze-
śniowych walkach nad Bugiem i Horyniem (St. R. 1920). Aż trzy obszerne części 
liczył reportaż Z. Drwęskiej, członka delegacji Poznańskiego Oddziału Polskiego 
Czerwonego Krzyża, która wioząc dary i zaopatrzenie dla żołnierzy, 14 września 
1920 r. wyruszyła na front do oddziałów 14 Wielkopolskiej Dywizji Piechoty 
(Drwęska 1920). Oczywiście w miarę postępu rokowań w Rydze wiadomości 
z frontu stopniowo schodziły na plan dalszy, zwłaszcza, że od 8 października 
1920 r. pojawiła się kwestia wileńska z powodu „buntu” generała Lucjana Żeligow-
skiego. W komunikatach i depeszach agencyjnych często informowano o walkach 
bolszewików z generałem Piotrem Wranglem, który właśnie w trakcie rokowań 
preliminaryjnych odnosił sukcesy wojenne. 

Zarówno „Kurier Poznański”, jak i „Dziennik Poznański” nie miały swoich 
stałych korespondentów w Rydze. Oznaczało to, że obydwie redakcje zmuszone 
były korzystać z informacji agencyjnych – głównie Polskiej Agencji Telegraficz-
nej i innych depesz przesyłanych przez zagraniczne agencje prasowe. Z punktu 
widzenia czytelników oznaczało to także brak specjalnych wywiadów, informacji 
kuluarowych, zwykłych plotek zazwyczaj interesujących czytelnika i opisów zdarzeń 
nie tylko natury politycznej. Z drugiej jednak strony widać, że obydwu redakcjom 
wystarczały doniesienia agencyjne i oficjalne komunikaty ogłaszane przez polską 
delegację pokojową, gdyż bardzo rzadko stosowały powszechną wówczas w dzien-
nikarstwie metodę przedruku z innych czasopism, a już w ogóle nie powtarzały 
opisów i komentarzy luźniej związanych z samymi obradami preliminaryjnymi. 
Tak więc obydwie gazety w identycznym czasie przedrukowały komunikat Ło-
tewskiego Biura Prasowego o rozpoczęciu obrad konferencji pokojowej (Pierwsze 
1920; Pokój w Rydze 1920), potem wstępne deklaracje polityczne obydwu stron  



Roman Jurkowski152

(Dwie 1920; Przystąpienie 1920), postulaty strony bolszewickiej złożone 28 wrze-
śnia (Pokój zagrożony 1920; Ciężkie 1920), ustalenia dokonane po bezpośrednich 
rozmowach Jana Dąbskiego z Adolfem Joffe (1, 2, 5 października 1920 r.) (Szcze-
góły 1920; Zawieszenie 1920) i pełny tekst umowy rozejmowej (Umowa 1920). 
W żadnej gazecie szczegółowo nie analizowano tych dokumentów. Zazwyczaj 
w artykułach wstępnych odnoszono się tylko do kilku wybranych aspektów, przy 
czym zdecydowanie bogatsze i obszerniejsze były teksty zamieszczane w „Kurierze 
Poznańskim”, liczącym zazwyczaj od 10 do 12 stron (wraz z częstymi dodatkami) 
przy zaledwie 4 stronach każdego numeru „Dziennika Poznańskiego”. 

Dla obydwu gazet priorytetem było zawarcie pokoju: „Dziś Polska pokoju 
potrzebuje. O tym nie wątpi nikt” pisał „Kurier Poznański” w artykule wstępnym 
wydrukowanym w dniu uzgodnienia porozumień pokojowych (Co z Rosją 
1920). Dwa dni później „Dziennik Poznański” wtórował swojemu endeckiemu 
konkurentowi: „Pokój uważamy za rzecz niezbędną, rozumną i cenną” (Po ósmym 
1920). Gdy preliminaria podpisano, „Dziennik Poznański” zauważał w artykule 
wstępnym: „Mamy więc czegośmy chcieli. A możemy dziś wyznać głośno, że 
chcieliśmy rozejmu. Nakazywało nam to sumienie, nakazywała nam to miłość 
kraju…” (Otucha 1920).

Ale przy pełnej akceptacji dla szybko zawartego pokoju „Kurier Poznański” 
wyrażał też obawy wynikające z nieufności do państwa rządzonego przez W. Lenina: 
„nikt nie wątpi, iż to będzie pokój bardzo «wojowniczy». Boć bolszewikom nikt 
wierzyć nie może i w każdej chwili z ich strony można oczekiwać jakiegoś napadu” 
(Co z Rosją 1920). 

Z kolei redaktorzy „Dziennika Poznańskiego” byli zdania, że nawet gdyby 
wojska polskie poszły jeszcze dalej na wschód, aby „jeszcze większą klęskę zadać 
przeciwnikowi w celu całkowitego zdruzgotania Rosji dzisiejszej” (Po ósmym 1920) 
– byłby to błąd, gdyż jak pisali – „nie uszczęśliwiajmy nikogo wbrew jego woli. 
Nie grzeszmy zbytkiem gorliwości. Troszczmy się o siebie samych” (Po ósmym 1920). 

A konkluzja z tego artykułu z konserwatywnej gazety poznańskiej bliska 
była postępowaniu Józefa Piłsudskiego, niezbyt poważanego wówczas przez 
konserwatystów, który w wydarzeniach wojny domowej w Rosji widział korzyści 
dla Polski. „Dziennik Poznański ujął to w wymownym jednym zdaniu: „Pozwólmy 
Rosjanom zjadać się między sobą” (Po ósmym 1920). Dla podtrzymania tego sądu 
wykorzystano także artykuł znanego językoznawcy, profesora Jana Niecisława 
Baudouin de Courtenaya zamieszczony w „Tygodniku Polskim” a przedrukowany 
w „Dzienniku Poznańskim”: 

Polska ma w tej chwili jedno, jedyne zadanie – kończyć jak najprędzej wojnę i zawierać 
pokój. Niech inni urządzają się jak im się podoba, my tymczasem zawierajmy pokój 
[…] Dalsze prowadzenie wojny, czy to dla wskrzeszenia Rosji przedwojennej, czy 
też dla tworzenia Ukrainy samoistnej byłoby wobec samej Polski, zarówno zbrodnią 
jako też szaleństwem (Rubryka 1920). 



„Dziennik Poznański” i „Kurier Poznański”… 153

W nawoływaniu do pokoju istotny był także czynnik ekonomiczny. „Dziennik 
Poznański” zauważał: „Około 5 miliardów marek wydawaliśmy miesięcznie 
na wojnę. To jest na razie najwidoczniejszy skutek traktatu, któryśmy zawarli 
w Rydze” (Po powrocie 1920). 

Przy zawieraniu pokoju między dwiema walczącymi stronami sprawa granic jest 
kluczowa. Było to oczywiste dla wszystkich, a więc i redakcje obu gazet musiały się 
odnieść do tej kwestii. Należy pamiętać, że stosunek do przyszłej granicy wschodniej 
Rzeczypospolitej był nierozerwalnie związany z oceną koncepcji federacyjnej 
i inkorporacyjnej ukształtowania losów ziem i narodów leżących między Polską 
a państwem sowieckim. Stanowisko endeckiego „Kuriera Poznańskiego” było 
w tej mierze proste, jednoznaczne i konsekwentne. Zostało ono sprecyzowane, 
a zdaniem redaktorów gazety tylko przypomniane, już w pierwszym dniu oficjalnych 
rozmów pokojowych 21 września 1920 r. W artykule wstępnym zatytułowanym 
Sprawa Kresów Wschodnich przedstawiono program federacyjny i inkorporacyjny 
dotyczący ziem wschodnich, tak określając aspiracje terytorialne tego ostatniego: 

Bezwarunkowe przyłączenie do Polski tych terytoriów na wschód od Bugu i Niemna, 
gdzie element polski posiada stanowczą przewagę liczebną. Chodziłoby więc tu przede 
wszystkim o Wileńszczyznę, część Mińszczyzny, Grodzieńszczyzny z Obwodem 
Białostockim, oraz na południu część Wołynia (J. O. 1920). 

Dalej autor artykułu, mówiąc o programie federacyjnym, jakim było 

stworzenie państwa buforowego z ziem dawnego historycznego Wielkiego Księstwa 
Litewskiego, które objęłoby oprócz wspomnianych terenów całą Mińszczyznę, 
Mohylewszczyznę, Witebszczyznę z Inflantami Polskimi oraz Litwę etnograficzną 
(J. O. 1920)

– stwierdza, że powoływanie się zwolenników idei federacji na tradycje unii polsko- 
-litewskiej jest fałszem, albowiem: „zasadą unii było – jeden król, jedna władza, 
jeden Sejm, jedna nierozdzielna i równa Rzeczypospolita” (J. O. 1920).

A więc program federalistów byłby krokiem wstecz do czasów sprzed Unii 
Lubelskiej, „a właściwie nie odpowiadałby nawet ówczesnym warunkom, gdyż 
wtedy wspólna dynastia stanowiła łącznik między dwoma państwami, którego 
dziś brak” (J. O. 1920).

Widać wyraźnie, że autor artykułu jest przekonanym zwolennikiem idei 
inkorporacyjnej, niemniej dostrzega on także minusy tejże koncepcji, która: 

obejmując ziemie z większością polską, wyrzeka się tych, gdzie element polski stanowi 
mniejszość, a więc oddaje na wynarodowienie tysiące rodaków naszych rzuconych 
śród obszarów Mińszczyzny, Mohylewszczyzny i Witebszczyzny (J. O. 1920).



Roman Jurkowski154

Co więcej, ma on pełną świadomość, że ci Polacy pozostawieni poza granicami 
zawartymi w koncepcji inkorporacyjnej nie są „wyłącznie garstką tzw. obszarników”, 
jak pisze prasa socjalistyczna, 

ale liczni przedstawiciele wśród ludności miejskiej, zwłaszcza inteligencji [...] na wsi 
zaś tak nazwaną drobną szlachtę zagonową, tych prawdziwych rycerzy kresowych, 
którzy w ciągu wieków w nieustannej walce o najświętsze dobro ofiarą krwi i mienia 
stwierdzili i stwierdzają przynależność swą do polskiej ojczyzny (J. O. 1920).

Autor zdaje się rozumieć krzywdę wyrządzoną tym Polakom („wyrzeczenie się 
ich, rzucenie na łup obcym, jest rzeczą niezmiernie bolesną”), ale jest dla niego 
„faktem niezaprzeczonym, że te odpryski polskie na dalszych kresach stanowią 
mniejszość, która w takiej Mohylewszczyźnie upada do jakichś 4 procentów” 
(J. O. 1920).

To pierwszy minus programu inkorporacyjnego. Drugim była niepewność co 
do decyzji ententy odnośnie do granicy wschodniej, szczególnie ze strony Wielkiej 
Brytanii i Stanów Zjednoczonych „podejrzewających nas stale o ukrytą tendencję 
imperialistyczną”1. Oczywiście zdecydowanie więcej stron negatywnych, znacznie 
poważniejszych, miał zdaniem gazety program federacyjny, gdyż federacja oznaczała 
oddanie polskiej Wileńszczyzny i Grodzieńszczyzny państwom sfederowanym. 
A nikt nie wiedział, jak będą one postępować wobec Polaków, a poprawnego 
traktowania nikt przecież nie zagwarantuje, choć można się domyślać ich stosunku 
do „polskich panów”, gdyż nie ulega wątpliwości, że te państwa będą tworzyły 
narody chłopskie jak Litwini, Białorusini i Ukraińcy2. I to, co się może podobać 
polskim lewicowcom popierającym federację, może się w przyszłości obrócić 
przeciw Polsce. Konkluzja z całego tekstu jest praktyczna: 

Lepszy wróbel w ręku niż gołąb na sęku. Lepsza nam się wydaje Polska w swych 
granicach etnograficznych, z polskim Wilnem na zawsze z Macierzą swą złączonym, 
niż majaczenie o obszarach sprzed 1772 r., których ani posiadać, ani objąć nie jesteśmy 
w stanie (J. O. 1920).

Celowo przytoczyłem obszerne cytaty z tego artykułu z dwóch powodów: 1. Aby 
już nie wracać do stanowiska „Kuriera Poznańskiego” wobec granicy wschodniej 
uzgodnionej w Rydze w końcu września i na początku października 1920 r.; 2. Ażeby 
zaznaczyć, że tylko w tym tekście, w tej gazecie, w badanym okresie, wspomniano 

1	 Swoistym paradoksem, ale i szczytem brytyjskiego zakłamania i obłudy było stale obecne w prasie 
angielskiej oraz w wypowiedziach polityków brytyjskich – stojących wszak na czele największego 
wówczas imperium kolonialnego na świecie ‒ to wypominanie Polsce „tendencji imperialistycz-
nych” (Nowak 2015, 360).

2	 O stosunku „robotniczo-chłopskiego” państwa bolszewickiego do tychże „polskich panów” już nie 
wspomniano.



„Dziennik Poznański” i „Kurier Poznański”… 155

o ludności polskiej, która w świetle planów inkorporacyjnych endecji miała być 
pozostawiona poza granicami Polski. W kolejnych artykułach opublikowanych 
w trakcie rozmów preliminaryjnych w Rydze nie ma już mowy o żadnej polskiej 
grupie społecznej oddanej na zatracenie bolszewikom. „Odpryski” narodu okazały 
się zbędne dla tego narodu. Co więcej, gazeta tak dbająca o stan materialny polskości 
w zaborze pruskim, stale pisząca o restytucji polskiego mienia znajdującego się 
w ręku Niemców, gdy już zaczęły się rozmowy ryskie – nawet jednym słowem nie 
zająknęła się na temat majątku Polaków pozostawionego za granicą proponowaną 
w Rydze i w samej Rosji. Wprawdzie gdy rokowania znajdowały się w fazie wstępnej, 
w artykule zatytułowanym Zabezpieczenie polskości na Wschodzie pisano w trybie 
postulatywnym o

zasadniczej sprawie do rozstrzygnięcia, której nasi przedstawiciele nie mogą odstąpić 
ani ją połowicznie rozwiązać, czyli bezwzględne i całkowite zabezpieczenie zdobyczy 
historycznej pracy cywilizacyjnej licznych pokoleń naszych przodków (Zabezpieczenie 
1920)

– lecz wtedy gdy rokowania weszły w fazę konkretów – kwestię tę pokryto milcze-
niem. Bardzo podobnie o przyszłej granicy wschodniej, a tym samym o stosunku 
gazety do programu federacyjnego i inkorporacyjnego pisał „Dziennik Poznański”, 
choć przyznać należy, że jego opinie były bardziej stonowane niż konkurencyjnego 
„Kuriera Poznańskiego”. W artykule wstępnym, zatytułowanym Jasno i wyraźnie, 
czytamy:

Polacy nie myśleli o zatrzymaniu pod swym panowaniem ziem, które należały do 
Rzeczypospolitej przed 1772 r. Nawet w chwilach najgłośniejszych sporów o cele 
obecnej wojny i o warunki przyszłego pokoju spierano się jedynie o to, czy część tych 
ziem ma pozostać pod rządami rosyjskimi, czy też ma przypaść w udziale państwom 
mającym powstać po wojnie i tworzyć ścianę między nami a Rosją (Jasno 1920). 

Gdy redakcja „Dziennika Poznańskiego” chciała bardziej wyraziście przedstawić 
swoje stanowisko, ale też ze względu na swoich konserwatywnych czytelników 
nie decydowała się tego uczynić we własnym artykule, wówczas posłużyła się 
przedrukiem z innego czasopisma. Cytowany już profesor językoznawca Baudouin 
de Courtenay, którego notabene w dziedzinie polityki trudno uznać za wiarygodną 
i opiniotwórczą postać3, tak pisał o granicach Polski w artykule pod tym samym 
tytułem: 

Zalecenie Polsce skromności i umiarkowania, narzucenie jej granic etnograficznych, 
może wyjść tylko na dobre. Uniemożliwi ono zachcianki imperialistyczne, da możliwość 
zwrócenia energii społecznej w kierunku oczyszczenia rodzimej stajni Augiasza 

3	 Uważano go za fantastę politycznego. Zdaniem Władysława Bułhaka był „zupełnie oderwanym od 
rzeczywistości doktrynerem” (Bułhak 2000, 145). 



Roman Jurkowski156

od przeróżnego plugastwa. Im mniej będzie Polska wkraczała w sferę obcych interesów, 
tym będzie szczęśliwsza. Trzeba więc wyrzec się wszelkich zadań oswobadzania 
innych i stwarzania nowych całości państwowych (Rubryka 1920).

Wypowiedź ta w pełni korespondowała ze stanowiskiem redakcji „Dziennika 
Poznańskiego”. Gdy już ustalenia ryskie zostały podpisane, redakcja akceptując 
ich zasadnicze punkty („rozum i doświadczenie kazały nam zrzec się obszarów, na 
których panowała przedrozbiorowa Rzeczpospolita nasza”), szukała jednak korzyści, 
które w aspekcie terytorialnym dawał Polsce tak podpisany pokój: „uzyskamy 
stanowczo więcej niż nam przyznawała sławna linia Curzona, na tej przestrzeni, 
na której oznaczała granicę między Polską a Rosją” (Wobec 1920). 

„Kurier Poznański” nie ograniczał się tylko do własnych komentarzy, ale dla 
potwierdzenia słuszności koncepcji inkorporacyjnych przytoczył np. w całości 
uchwałę Rady Naczelnej Narodowej Partii Robotniczej z 27 września 1920 r., 
w której tak sugerowano kierunek przyszłych działań rządu Rzeczypospolitej:

[...] Rząd Polski nie zrzekając się zasadniczej ingerencji w kierunku samostanowienia 
ludów kresowych o swoim losie, odrzucić musi ewentualność dalszego prowadzenia 
wojny, nie mogąc dla dzieła dalszego wyzwolenia tych ludów podejmować dalej idących 
wysiłków wyprzedzających ich własną akcję niepodległościową (Uchwała 1920).

Podpierano się też autorytetem wybitnych przedstawicieli Związku Ludowo- 
-Narodowego, np. w kilku częściach, w kolejnych numerach „Kuriera Poznańskiego” 
wydrukowano pełny tekst mowy Stanisława Głąbińskiego wygłoszonej w Sejmie 
7 października 1920 r. Tenże endecki polityk tak powiedział o granicy ryskiej:

Obowiązkiem Polski jest przede wszystkim ugruntowanie swej własnej niepodległości 
i ustalenie własnych swych granic. Polska ma niewątpliwie wielką misję cywilizacyjną 
w odniesieniu do innych narodów, ale Polska będzie miała czas wykonać tę misję 
cywilizacyjną [...] kiedy będzie wolność Polski ugruntowana (Mowa 1920). 

* * * 

Przedstawione powyżej poglądy na zagadnienie polskiej granicy wschodniej 
w okresie wojny z bolszewikami, reprezentowane przez obydwie redakcje dwóch 
najważniejszych gazet poznańskich nie przedstawiają stanowisk diametralnie 
różniących się od siebie, choć wydawać by się mogło, iż takie powinny występować. 
Wszak jedna gazeta była endecka, druga konserwatywna i już choćby tylko z tego 
powodu powinny one inaczej patrzeć na kwestię granicy wschodniej. „Kurier 
Poznański” piszący zgodnie ze stanowiskiem Narodowej Demokracji, a więc 
domagający się inkorporacji tylko terenów z przeważającą ludnością polską, zaś 
„Dziennik Poznański” odpowiednio do zapatrywań konserwatystów, czyli w aspekcie 



„Dziennik Poznański” i „Kurier Poznański”… 157

wytyczania granicy – jak najszerszego ratowania polskich placówek ziemiańskich 
na wschodzie. Tymczasem różnic tych nie widać w treściach przekazywanych 
w obydwu gazetach. Obydwie z całą premedytacją pomijają Polaków, którzy 
zostają za granicami ryskimi. To zdumiewające, że polskie gazety z Poznania od 
kilkudziesięciu lat z ogromną konsekwencją i determinacją piszące o całości narodu 
polskiego, widzące siłę państwa w jedności tego narodu, broniące polskości przed 
niemczyzną, jakby wykluczyły z tego narodu Polaków z Mińska Litewskiego, 
Mohylewa, Witebska, Słucka, Orszy, Sienna, Mozyrza, Bobrujska i dziesiątków 
innych miast i miasteczek, które pozostały za kordonem granicznym ustalony 
w Rydze. Konserwatywny „Dziennik Poznański” w ani jednym artykule nie 
wspomina o setkach polskich dworów, pałaców i drobnoszlacheckich siedzib 
rozsianych po ziemiach białoruskich i ukraińskich, oddanych na pastwę mściwych 
bolszewików, którzy już w kilka dni po podpisaniu rozejmu w Rydze, jakby na 
ironię dla polskiej delegacji pokojowej, rozstrzelali w Mińsku 140 Polaków4.  
Co więcej, gazety podkreślające swój katolicyzm, zwłaszcza w latach zaborów, gdy 
państwo niemieckie walczyło z religią katolicką, gazety widzące w niej oparcie dla 
bytu narodowego – wcale nie zauważają Polaków katolików pozostawionych poza 
ryskim kordonem. W treściach przekazywanych czytelnikom brak najmniejszej 
wzmianki o losach kościołów i duchowieństwa pozostawionego na wschodzie, 
nie ma nawet symbolicznych wyrazów współczucia czy choćby tylko nic nie 
kosztującego werbalnego zatroskania. Z łamów obydwu gazet nie dowiemy się 
nawet, że w Warszawie, Wilnie, a nawet w Poznaniu i Bydgoszczy istnieją polskie 
organizacje skupiające kresowców wyrzuconych na wschodzie z własnej ziemi.  
Tylko dwa razy w badanym okresie endecki „Kurier Poznański” wspomniał 
o protestach organizacji kresowych przeciw ustaleniom traktatu rozejmowego. 
W dniu 17 października 1920 r. w rubryce „Przegląd Tygodniowy” można było 
przeczytać: „Warszawa 16 X (telegr. własny) Naczelnik Państwa przyjął delegację 
prezydium Rady Białoruskiej. Delegacja złożyła protest przeciwko umowie ryskiej, 
żądając przyłączenia tych ziem do Polski” (Przegląd 1920). Z zamieszczonego 
tekstu można wysnuć wniosek, że jakaś organizacja skupiająca Białorusinów 
nazywana Radą Białoruską domagała się od J. Piłsudskiego przyłączenia ziem 
białoruskich do Polski (sic!). Tymczasem nie chodziło o żadną Radę Białoruską, 
a o Prezydium Polskich Rad Narodowych Ziem Białoruskich, które protestowało 
u Naczelnika Państwa, marszałka Sejmu, premiera W. Witosa i ministra spraw 
zagranicznych przeciw postanowieniom preliminariów pokojowych. Oczywiście 
zniekształcenia nazwy nie sprostowano. Po kilku dniach 22 października 1920 r. 
w tejże gazecie opublikowano pełny tekst protestu Zarządu Związku Polaków 

4	 Wykaz nazwisk wszystkich rozstrzelanych polskie organizacje kresowe przekazały Władysławo-
wi Raczkiewiczowi – wówczas naczelnikowi Terenów Przyfrontowych i Etapowych na Wschodzie 
(Woyniłłowicz 1931, 300).



Roman Jurkowski158

z Kresów Wschodnich w Poznaniu (powstał 15 sierpnia 1920 r.) przeciw traktatowi 
preliminaryjnemu. Przed protestem redakcja zamieściła następujące wprowadzenie: 
„[…] pismo to umieszczamy ze względu na szlachetne uczucia, jakie je podyktowały, 
nie naruszając przez to naszego stanowiska w tej sprawie” (Protest 1920).

A stanowisko w „tej sprawie” było jasne – obchodzą nas Polacy na Górnym 
Śląsku, na Warmii i Mazurach, nie zaś Polacy z ziem białoruskich i Kijowszczyzny. 
Podobnie, choć z nieco większą dokładnością w cytowaniu nazw, w dwóch notatkach 
pisał „Dziennik Poznański”. W numerze z 14 października w dziale telegramów 
wspomniano o proteście „Polskiej Rady Narodowej Ziem Białoruskich” przeciw 
warunkom pokoju ryskiego, przytaczając konkluzję tego protestu mówiącą, że „zgoda 
Polski na tak przeprowadzoną granicę jest uznaniem rozbioru Polski” (Telegramy 
1920a). Trzy dni później podano komunikat Polskiej Agencji Telegraficznej 
o przyjęciu przez J. Piłsudskiego 16 października Prezydium Polskich Rad 
Narodowych Ziem Białoruskich, czyli powtórzono ten sam komunikat, w którym 
„Kurier Poznański” nazwał polską organizację kresową – „Radą Białoruską” 
(Telegramy 1920b). 

Czy dwie skromne depesze telegraficzne przedrukowane przez obydwie 
wpływowe poznańskie gazety były jedynym tekstami odnoszącymi się do Kresów 
Wschodnich? Okazuje się że wcale tak nie było, albowiem po 8 października, czyli 
po „buncie” generała Lucjana Żeligowskiego i Dywizji Litewsko-Białoruskiej, 
sprawa Wilna i Wileńszczyzny nie schodziła z łamów obydwu gazet. Codziennie 
można tam znaleźć wiadomości agencyjne, artykuły wstępne, sprawozdania 
z wieców poparcia, reportaże z Wilna i Wileńszczyzny, obszerne przeglądy prasy 
zagranicznej. Dla obydwu gazet były to kresy, które powinny należeć do Polski 
– jakże łatwo podzielono Polaków na tych z Polski i tych zza kordonu, jakby 
ci ostatni nie mówili po polsku, nie byli katolikami i nie należeli do narodu 
polskiego. Bardzo skromnie, niemal niezauważalnie pisano o innych warunkach 
porozumień ryskich. Można odnieść wrażenie, że poza pokojem już nic więcej 
nie interesowało redakcje obydwu tytułowych gazet. Nie znajdziemy tam nawet 
lakonicznej depeszy o skomplikowanych kwestiach prawa opcji dla Polaków zza 
kordonu, które całkowicie niedopracowane w Rydze czyniły z Polaków uciekinierów 
z kresów białoruskich i ukraińskich, de facto kategorię niepodlegającą prawom opcji, 
bo wyjeżdżając np. w 1918 r. z Mohylewa, mieli dokumenty rosyjskie, mieszkając 
np. w Warszawie, nabywali dokumenty obywatelstwa polskiego, zaś umowy ryskie 
(§ 6 umowy preliminaryjnej) dotyczyły tylko Polaków przebywających na terenie 
kresów zajętych przez bolszewików i vice versa Rosjan na terenie Polski. A więc 
polski ziemianin z guberni mohylewskiej, który uciekł do Polski przed niechybną 
śmiercią z rąk bolszewików, nie miał praw, które przysługiwały Polakom pozostałym 
na Mohylewszczyźnie. O kwestiach odszkodowań za majątek ruchomy i nieruchomy 
pozostawiony poza granicą ryską nie ma w ogóle co mówić. W Rydze polska delegacja 
pokojowa składająca się z endeków, socjalistów i ludowców nie chciała zajmować się 



„Dziennik Poznański” i „Kurier Poznański”… 159

majątkami „obszarników” – za jakich uważano wszystkich ziemian, drobną szlachtę, 
a nawet inteligencję miejską z kresów oddanych państwu sowieckiemu. Nie ma tam 
także opisów, relacji przedstawiających martyrologię polskiej ludności na ziemiach 
białoruskich i ukraińskich5. Wśród niezliczonych artykułów, listów do redakcji, 
szczegółowych opisów przedstawiających gwałty, morderstwa popełniane na 
Polakach przez Niemców na terenach objętych plebiscytem na Górnym Śląsku 
(odbył się 20 marca 1921 r.), nie znalazłem ani jednego tekstu przedstawiającego 
zbrodnie bolszewickiej Czeki, pogromy dworów i mordy dokonywane na Polakach 
z ziem tak łatwo oddanych w Rydze bolszewikom6. Pisano o Polakach z Niemiec, 
którzy powinni wracać od Polski lub musieli opuszczać swoje domy ze względu 
na niemieckie represje i przemoc, zwłaszcza w okresie przedplebiscytowym, ale 
gdzieś „umknęli” redakcjom obu gazet repatrianci ze Wschodu, te tysiące Polaków, 
którzy nie mogli wrócić do swoich domów pozostawionych za ryską granicą. 

Edward Woyniłłowicz, najwybitniejszy polski ziemianin z Mińszczyzny 
w II połowie XIX i na początku XX w., którego rodzinne dobra Sawicze pozostały po 
rosyjskiej stronie granicy ryskiej, zanotował w swoim dzienniku pod datą 18 czerwca 
1921 następującą gorzką refleksję: 

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Lwowie nikt nie chce słyszeć o krzywdzie 
Kresom Wschodnim przez Polskę wyrządzonej. Wszędzie chcą o tym zapomnieć, 
nie słyszeć, nie mówić (Woyniłłowicz 2015, 19). 

Pamiętam, że gdy wiele lat temu czytałem w rękopisie ten dziennik, pomyślałem: 
utracił wszystko, zgorzkniał i ... przesadza. Myliłem się bardzo. Powyższy artykuł 
wyraźnie pokazuje, że rację miał ostatni z rodu Woyniłłowiczów na Sawiczach. 
Bardzo szybko i bez zbędnego żalu na kresach zachodnich zapomniano o „rycerzach 
kresowych znad Berezyny i Dniepru”, a dla stłumienia własnego poczucia winy 
wobec nich nawet usilnie starano się, aby jak największa część społeczeństwa 
polskiego w odrodzonej Rzeczypospolitej myślała o nich jak o „odpryskach narodu 
polskiego”. 

Bibliografia

Bułhak, W. (2000), Dmowski – Rosja a kwestia polska. U źródeł orientacji rosyjskiej obozu na-
rodowego 1886-1908. Warszawa.

Ciężkie warunki pokoju (1920). W: DP. 228, 3 X.
Co z Rosją – sprawa pokoju (1920). W: KP. 232, 8 X.

5	 W przypadku ziem ukraińskich w „Dzienniku Poznańskim” opublikowano wspomnieniowy cykl 
kilku artykułów autora pod pseudonimem „Kresowiec” (Kresowiec 1920).

6	 W takiej sytuacji ewenementem był przedruk z „Czasu” artykułu prof. Mariana Zdziechowskiego 
„Wrogowie Polski” mówiący o polskich bolszewikach: F. Dzierżyńskim i J. Marchlewskim oraz 
o zabójstwie rodziny cara Mikołaja II (Zdziechowski 1920).



Roman Jurkowski160

Drwęska, Z. (1920), Listy z podróży delegacji Czerwonego Krzyża na front. W: KP. Dod. do nr. 229, 
4 X, cz. 1; dod. II do nr. 232, 8 X, cz. 2; dod. II do nr. 235, 12 X, cz. 3. 

Dwie deklaracje pokojowe w Rydze (1920). W: KP. 223-224, 29 IX. 
Epizod bohaterski. Z ostatnich walk 1i 2 Pułku Strzelców Wielkopolskich (1920). W: KP. Dod. II 

do nr. 222, 26 IX.
Fikus, F. (1987) „Kurier Poznański” i inne wydawnictwa prasowe Drukarni Polskiej SA w Poznaniu 

w latach 1918-1939. W: Kwartalnik Historii Prasy Polskiej. XVII, z. 4.
J. O. [Jan Obst?] (1920), Sprawa Kresów Wschodnich. W: KP. 217, 21 IX.
Jakóbczyk, W. (1976), Prasa w Wielkopolsce (1859-1918). W: Prasa polska w latach 1864-1918. 

Warszawa.
Jakubowska, U. (1992), Twórca „Kuriera Poznańskiego” Marian Seyda. W: Kwartalnik Historii 

Prasy Polskiej. XXXI, z. 3-4.
Jasno i wyraźnie (1920). W: DP. 227, 2 X.
Kresowiec, Nienawiść narodowa (1920). W: DP. 232, 8 X, cz. 3.
Mowa Stanisława Głąbińskiego wygłoszona w Sejmie dnia 7 X 1920 r. nad deklaracja rządową 

(1920). W: KP. Dod. II do nr. 235, 12 X.
Nowak, A. (2015), Pierwsza zdrada Zachodu. 1920 – zapomniany appeasement. Kraków.
Otucha i troski (1920). W: DP. 238, 15 X.
Paczkowski, A. (1980), Prasa polska w latach 1918-1939. Warszawa.
Pierwsze posiedzenie w Rydze (1920). W: KP. 220 24 IX.
Po ósmym października (1920). W: DP. 234, 10 X.
Po powrocie ministra (1920). W: DP. 243, 21 X.
Pokój w Rydze (1920). W: DP. 220, 24 IX.
Pokój zagrożony. Bezczelne warunki Sowietów (1920). W: KP. 228, 3 X. 
Protest Zarządu Związku Polaków Kresów Wschodnich (1920). W: KP. 244, 22 X.
Przegląd tygodniowy (1920). W: KP. 240, 17 X.
Przystąpienie do rokowań w Rydze (1920). W: DP. 223-224, 29 IX.
Rubryka: Ziemie polskie (1920). W: DP. 230, 6 X.
ST., R. (1920), Znad Bugu nad Horyń. Epizod z ofensywy wrześniowej. W: DP. 237, 14 X, cz. 1; 238, 

15 X, cz. 2.
Szczegóły układu pokojowego w Rydze. Granica polsko-rosyjska (1920). W: KP. 232, 8 X. 
Telegramy PAT (1920a). W: DP. 237, 14 X.
Telegramy PAT (1920b). W: DP. 240, 17 X.
Uchwała Rady Naczelnej NPR z 27 IX 1920 r. (1920). W: KP. 227, 2 X.
Umowa rozejmowa. Preliminaria pokojowe (1920). W: KP. 239, 16 X (cz. 1); KP. Dod. do nr. 240, 

17 X, cz. 2. 
Wobec bliskiej decyzji (1920). W: DP. 232, 8 X.
Woyniłłowicz, E. (1931), Wspomnienia 1847-1928, cz. 1. Wilno.
Woyniłłowicz, E. (2016), Wspomnienia 1847-1928, cz. 2. Grodzisk Mazowiecki.
Z walk wielkopolskiej brygady Gałeckiego (1920). W: KP. Dod. do nr. 221, 25 IX.
Zabezpieczenie polskości na Wschodzie (1920). W: KP. Dod. 1 do nr. 220, 24 IX.
Zawieszenie broni 8 października (1920). W: DP. 232, 8 X.
Zdziechowski, M. (1920), Wrogowie Polski. W: DP. 219, 23 IX.


