Environmental Awareness and Students' Purchasing Decisions
Natalia Kubica
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztynhttps://orcid.org/0009-0005-8708-5397
Abstract
The main aim of the research was to identify the impact of students’ environmental awareness on their decision-making process when making purchases. In order to effectively and comprehensively achieve the intended purpose of the research, a diagnostic survey method was used. The research tool was a survey questionnaire developed using the Google Forms tool. The survey made it possible to determine the level of students’ environmental awareness and to present their attitudes and behaviours when making purchasing decisions. Knowledge of students’ level of environmental awareness will allow an assessment of whether and to what extent environmental awareness translates into actual consumer behaviour and purchasing decisions. It will enable an understanding of the dynamics of change in the transition to sustainable consumption and an understanding of the factors that can have a significant impact on increasing the consumption of green goods.
Keywords:
ecology, environmental awareness, purchasing decisionsReferences
Adamowicz, M., & Krasuska, A. (2016). Komunikacja marketingowa a zachowania nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 45(1), 173-185.
Crossref
Google Scholar
Decyzja. (2025). Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/sjp/decyzja;2554338.html. Google Scholar
Fiedor, B., Dokurno, B., & Scheuer, B. (2013). Status badawczy ekonomii ekologicznej jako współczesnej heterodoksji ekonomicznej. IX Kongres Ekonomia Przyszłości. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. Google Scholar
Geng, M.M., & He, L.Y. (2021). Environmental Regulation, Environmental Awareness and Environmental Governance Satisfaction. Sustainability, 13, 3960. https://doi.org/10.3390/su13073960.
Crossref
Google Scholar
Handayani, W., Ritomiea Ariescy, R., Cahya, F.A., Yusnindi, S.I., & Sulistyo, D.A. (2021). Literature Review: Environmental Awareness and Pro-Environmental Behavior. Nusantara Science and Technology Proceedings, 170-173. https://doi.org/10.11594/nstp.2021.0925.
Crossref
Google Scholar
Kieżel, E. (2000). Rynkowe zachowania konsumentów. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Google Scholar
Korporowicz, V. (2003). Ekonomia środowiska – współczesna nauka z tradycjami. Studia Ecologiae et Bioethicae, 1, 329-340.
Crossref
Google Scholar
Kozłowski, S. (2000). Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Kramer, M., Urbaniec, M., & Kryński, A. (2005). Międzynarodowe zarządzanie środowiskiem. Interdyscyplinarne założenia proekologicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C.H. Beck. Google Scholar
Kwitek, A., & Skiba, M. (2017). Świadomość ekologiczna młodych ludzi. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 28(2), 127-136. https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.4.2.10.
Crossref
Google Scholar
Lonc, E., & Kantowicz, E. (2005). Ekologia i ochrona środowiska. Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa. Google Scholar
Łaguna, M., & Rudzewicz, A. (2002). Marketing i sprzedaż. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Google Scholar
Pabian, A. (2013). Zrównoważona konsumpcja w społeczeństwie przyszłości. Handel Wewnętrzny, 4. Google Scholar
Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy Ekorozwoju, 1(1), 33-40. Google Scholar
Patrzałek, W. (2016). Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych. Marketing i Zarządzanie, 3(44), 157-166.
Crossref
Google Scholar
Rebizant, W. (2012). Metody podejmowania decyzji. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Google Scholar
Rudnicki, L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Google Scholar
Solek, A. (2010). Ekonomia behawioralna a ekonomia neoklasyczna. Zeszyty Naukowe, 8, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Google Scholar
Spooner, B. (1984). Ecology in development: A rationale for three-dimensional policy. Tokyo: The United Nations University. Google Scholar
Tarapata, J. (2015). Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne zachowania konsumentów. Nowoczesne Systemy Zarządzania. Modern Management Systems, 1, 51-59.
Crossref
Google Scholar
Tarapata, J. (2020). Orientacja na zrównoważoną konsumpcję w zachowaniach młodych konsumentów. Zeszyty Naukowe WSH. Zarządzanie, 2, 207-218.
Crossref
Google Scholar
Witek, L. (2007). Merchandising. W małych i dużych firmach handlowych. Warszawa: C.H. Beck. Google Scholar
Witkowska-Dąbrowska, M. (2022). Kształtowanie środowiska na obszarach wiejskich – w stronę rozwoju trwałego i zrównoważonego. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Google Scholar
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0009-0005-8708-5397
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND

