Aktywność zagraniczna młodych firm technologicznych zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych
Dorota Sobol
Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttp://orcid.org/0000-0002-2514-9560
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badania przeprowadzonego w drugiej połowie 2017 r. w ramach projektu badawczego pn. Aktywność zagraniczna przedsiębiorstw zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych w województwie warmińsko-mazurskim2. Celem badania było rozpoznanie stosowanej obecnie i planowanej ścieżki ekspansji zagranicznej, a także identyfikacja głównych czynników determinujących umiędzynarodowienie działalności. Realizując cel, przestudiowano literaturę przedmiotu pod kątem istoty i uwarunkowań internacjonalizacji przedsiębiorstw w odniesieniu do grupy MSP. Następnie przeprowadzono badania empiryczne z udziałem trzech młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych w województwie warmińsko-mazurskim. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz chęć pełnego zrozumienia realizowanych ścieżek ekspansji zagranicznej badanie empiryczne przeprowadzono w dwóch etapach: wywiadu metodą ankiety pocztowej z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego oraz osobistych wywiadów z przedstawicielami ścisłego kierownictwa poszczególnych firm w celu wzbogacenia uzyskanych wcześniej wyników (case study). Zaprezentowane wyniki mają charakter poglądowy i nie mogą służyć do uogólnień. Mogą jednak stanowić inspirację do podjęcia pogłębionych studiów z przedstawionej tematyki.
Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, młode firmy technologiczne, park naukowo-technologicznyBibliografia
Albaum G., Strandskov J., Duerr E., Dowd L. 1994. International Marketing and Export Management. Addison-Wesley Publishing Company, New York. Google Scholar
Bednarz J. 2012. Podmioty gospodarki światowej. In: Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej. Eds. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz. Wyd. PWE, Warszawa. Google Scholar
Brycz B., Dudrycz T. 2010. Case study jako popularna metoda w naukach o zarządzaniu. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 16(3): 15–23. Google Scholar
Buckley A. 2002. Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Google Scholar
Calof J.L., Beamish P.W. 1995. Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2): 115–131. Google Scholar
Cavusgil S.T., Nevin J.R. 1980. A conceptualization of the initial involvement in international marketing. In: Theoretical Development in Marketing. Eds. C.W. Lamb, P.M. Dunne. American Marketing Association, New York. Google Scholar
Cieślik J. 2011. Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm. Wyd. PARP, Warszawa. Google Scholar
Classification of High-Technology Products and Industries. 1995. OECD. DSTI/EAS/IND/STP(95)1. Google Scholar
Czinkota M.R. 2004. The Drive to Internationalize. The Export Marketing Imperative. Thomson Learning, Texere. Google Scholar
Ford D., Leonidou L. 1991. Research developments in international marketing: European Perspective. In: New Perspectives on International Marketing. Ed. S.J. Paliwoda. Routledge, London. Google Scholar
Globalization and Small and Medium Enterprises (SMEs): Synthesis report. 1997. Vol. 1. OECD, Paris. Google Scholar
Golonka M. 2014. Współpraca międzyorganizacyjna jako strategia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. In: Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu. Eds. A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa. Google Scholar
Gorczyńska A. 2008. Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wartości rynkowej. Wyd. CeDeWu, Warszawa. Google Scholar
Gorynia M. 2007. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa. Google Scholar
Hessels J. 2007. The International Investment Dimension of SMEs: A Stocktaking of the Evidence. In: International Investment Perspectives. Freedom of Investment in a Changing World. OECD, Paris. Google Scholar
Hollensen S. 2007. Global Marketing: A Decision-Oriented Approach. Pearson Education, Harlow. Google Scholar
Hynes B. 2010. International Small Business Growth: A Process Perspective, Irish Journal of Management, 29(2): 87–106. Google Scholar
Johanson J., Vahlne J.R. 1977. The Internationalization Process of the Firm — A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1): 23–32. Google Scholar
Karaszewski W. 2004. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Polska na tle świata. Wyd. TNOiK, Toruń. Google Scholar
Karaszewski W., Sudoł S. 1997. Emiprical Research on the Process of Transformation of Polish Companies in the Period of 1990–1995. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. Google Scholar
Keebler D., Lawson C., Lawton H., Moore S.B., Wilkinson F. 1998. Internationalisation Processes, Networking and Local Embeddedness in Technology-Intensive Small Firms. Small Business Economics, 11(4): 327–342. Google Scholar
Kisiel-Łowczyc A.B. 1999. Współczesna gospodarka światowa. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Google Scholar
Korth Ch.M. 1985. International Business. Environment and Management. Englewood Cliffs, New York. Google Scholar
Kowalski A.M. 2015. Internationalization of Firms. Wyd. SGH, Warszawa. Google Scholar
List of industries in the field of high and medium-high technologies. 1995. OECD. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017). Google Scholar
Matiusinaite A., Sekliuckiene J. 2015. Factors determining early internationalization of enterprenurial SMEs: Theoretical approach. International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research, 8(3): 21–32. Google Scholar
McKiernan P. 1992. Strategies of Growth: Maturity. Recovery and Internationalization, Routledge, London. Google Scholar
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundu-sze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017). Google Scholar
Nogalski B., Daszkiewicz N. 2006. Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór. In: Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej. Eds. J. Rokita, W. Grudzewski. Wyd. GWSH, Katowice. Google Scholar
Nummela N., Saarenketo S. 2010. International Growth of SMEs. Past, Present and the Future. In: International Growth of Small and Medium Enterprises. Ed. N. Nummela. Routledge, Oxon-New York. Google Scholar
Oviatti B.M., McDougal P.P. 1995. Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. Academy of Management Executive, 9(2): 30–44. Google Scholar
Root F.R. 1987. Entry Strategies for International Markets. Lexington Books, Lexington. Google Scholar
Rozkwitalska M. 2007. Zarządzanie międzynarodowe. Wyd. Difin, Warszawa. Google Scholar
Rymarczyk J. 2004. Globalizacja i internacjonalizacji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa. Google Scholar
Sitek E. 1997. Determinanty bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa. Google Scholar
Wach K. 2012. Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. PWN, Warszawa. Google Scholar
Wąsowska A. 2014. Motywy umiędzynarodowienia działalności firmy. In: Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Eds. K. Obłój, A. Wąsowska. Wyd. PWE, Warszawa. Google Scholar
Welsch L.S., Luostarinen R. 1988. Internationalization: Evolution of a concept. Journal of General Management, 14(2): 34–55. Google Scholar
Wiedersheim-Paul F., Olson H.C., Welch L.S. 1978. Pre-export activity: the first step in internationalization. Journal of International Business Studies, 9(1): 47–58. Google Scholar
Wu D., Zhao F. 2007. Entry Modes For International Markets: Case Study Of Huawei, A Chinese Technology Enterprise. International Review of Business Research Papers, 3(1): 183–196. Google Scholar
Zahra S.A. 2005. A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1): 20–28. Google Scholar
Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-2514-9560
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND