Aktywność zagraniczna młodych firm technologicznych zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych

Dorota Sobol

Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-2514-9560


Abstrakt

W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badania przeprowadzonego w drugiej połowie 2017 r. w ramach projektu badawczego pn. Aktywność zagraniczna przedsiębiorstw zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych w województwie warmińsko-mazurskim2. Celem badania było rozpoznanie stosowanej obecnie i planowanej ścieżki ekspansji zagranicznej, a także identyfikacja głównych czynników determinujących umiędzynarodowienie działalności. Realizując cel, przestudiowano literaturę przedmiotu pod kątem istoty i uwarunkowań internacjonalizacji przedsiębiorstw w odniesieniu do grupy MSP. Następnie przeprowadzono badania empiryczne z udziałem trzech młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych w województwie warmińsko-mazurskim. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz chęć pełnego zrozumienia realizowanych ścieżek ekspansji zagranicznej badanie empiryczne przeprowadzono w dwóch etapach: wywiadu metodą ankiety pocztowej z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego oraz osobistych wywiadów z przedstawicielami ścisłego kierownictwa poszczególnych firm w celu wzbogacenia uzyskanych wcześniej wyników (case study). Zaprezentowane wyniki mają charakter poglądowy i nie mogą służyć do uogólnień. Mogą jednak stanowić inspirację do podjęcia pogłębionych studiów z przedstawionej tematyki. 


Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, młode firmy technologiczne, park naukowo-technologiczny


Albaum G., Strandskov J., Duerr E., Dowd L. 1994. International Marketing and Export Management. Addison-Wesley Publishing Company, New York.   Google Scholar

Bednarz J. 2012. Podmioty gospodarki światowej. In: Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej. Eds. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz. Wyd. PWE, Warszawa.   Google Scholar

Brycz B., Dudrycz T. 2010. Case study jako popularna metoda w naukach o zarządzaniu. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 16(3): 15–23.   Google Scholar

Buckley A. 2002. Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.   Google Scholar

Calof J.L., Beamish P.W. 1995. Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2): 115–131.   Google Scholar

Cavusgil S.T., Nevin J.R. 1980. A conceptualization of the initial involvement in international marketing. In: Theoretical Development in Marketing. Eds. C.W. Lamb, P.M. Dunne. American Marketing Association, New York.   Google Scholar

Cieślik J. 2011. Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm. Wyd. PARP, Warszawa.   Google Scholar

Classification of High-Technology Products and Industries. 1995. OECD. DSTI/EAS/IND/STP(95)1.   Google Scholar

Czinkota M.R. 2004. The Drive to Internationalize. The Export Marketing Imperative. Thomson Learning, Texere.   Google Scholar

Ford D., Leonidou L. 1991. Research developments in international marketing: European Perspective. In: New Perspectives on International Marketing. Ed. S.J. Paliwoda. Routledge, London.   Google Scholar

Globalization and Small and Medium Enterprises (SMEs): Synthesis report. 1997. Vol. 1. OECD, Paris.   Google Scholar

Golonka M. 2014. Współpraca międzyorganizacyjna jako strategia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. In: Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu. Eds. A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.   Google Scholar

Gorczyńska A. 2008. Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wartości rynkowej. Wyd. CeDeWu, Warszawa.   Google Scholar

Gorynia M. 2007. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa.   Google Scholar

Hessels J. 2007. The International Investment Dimension of SMEs: A Stocktaking of the Evidence. In: International Investment Perspectives. Freedom of Investment in a Changing World. OECD, Paris.   Google Scholar

Hollensen S. 2007. Global Marketing: A Decision-Oriented Approach. Pearson Education, Harlow.   Google Scholar

Hynes B. 2010. International Small Business Growth: A Process Perspective, Irish Journal of Management, 29(2): 87–106.   Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.R. 1977. The Internationalization Process of the Firm — A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1): 23–32.   Google Scholar

Karaszewski W. 2004. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Polska na tle świata. Wyd. TNOiK, Toruń.   Google Scholar

Karaszewski W., Sudoł S. 1997. Emiprical Research on the Process of Transformation of Polish Companies in the Period of 1990–1995. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.   Google Scholar

Keebler D., Lawson C., Lawton H., Moore S.B., Wilkinson F. 1998. Internationalisation Processes, Networking and Local Embeddedness in Technology-Intensive Small Firms. Small Business Economics, 11(4): 327–342.   Google Scholar

Kisiel-Łowczyc A.B. 1999. Współczesna gospodarka światowa. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.   Google Scholar

Korth Ch.M. 1985. International Business. Environment and Management. Englewood Cliffs, New York.   Google Scholar

Kowalski A.M. 2015. Internationalization of Firms. Wyd. SGH, Warszawa.   Google Scholar

List of industries in the field of high and medium-high technologies. 1995. OECD. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017).   Google Scholar

Matiusinaite A., Sekliuckiene J. 2015. Factors determining early internationalization of enterprenurial SMEs: Theoretical approach. International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research, 8(3): 21–32.   Google Scholar

McKiernan P. 1992. Strategies of Growth: Maturity. Recovery and Internationalization, Routledge, London.   Google Scholar

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundu-sze_europejskie/innowacyjna_gospodarka (access: 1.10.2017).   Google Scholar

Nogalski B., Daszkiewicz N. 2006. Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór. In: Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej. Eds. J. Rokita, W. Grudzewski. Wyd. GWSH, Katowice.   Google Scholar

Nummela N., Saarenketo S. 2010. International Growth of SMEs. Past, Present and the Future. In: International Growth of Small and Medium Enterprises. Ed. N. Nummela. Routledge, Oxon-New York.   Google Scholar

Oviatti B.M., McDougal P.P. 1995. Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. Academy of Management Executive, 9(2): 30–44.   Google Scholar

Root F.R. 1987. Entry Strategies for International Markets. Lexington Books, Lexington.   Google Scholar

Rozkwitalska M. 2007. Zarządzanie międzynarodowe. Wyd. Difin, Warszawa.   Google Scholar

Rymarczyk J. 2004. Globalizacja i internacjonalizacji przedsiębiorstw. Wyd. PWE, Warszawa.   Google Scholar

Sitek E. 1997. Determinanty bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.   Google Scholar

Wach K. 2012. Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. PWN, Warszawa.   Google Scholar

Wąsowska A. 2014. Motywy umiędzynarodowienia działalności firmy. In: Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Eds. K. Obłój, A. Wąsowska. Wyd. PWE, Warszawa.   Google Scholar

Welsch L.S., Luostarinen R. 1988. Internationalization: Evolution of a concept. Journal of General Management, 14(2): 34–55.   Google Scholar

Wiedersheim-Paul F., Olson H.C., Welch L.S. 1978. Pre-export activity: the first step in internationalization. Journal of International Business Studies, 9(1): 47–58.   Google Scholar

Wu D., Zhao F. 2007. Entry Modes For International Markets: Case Study Of Huawei, A Chinese Technology Enterprise. International Review of Business Research Papers, 3(1): 183–196.   Google Scholar

Zahra S.A. 2005. A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1): 20–28.   Google Scholar


Opublikowane
2018-12-03

Cited By /
Share

Sobol, D. (2018). Aktywność zagraniczna młodych firm technologicznych zlokalizowanych w parkach naukowo-technologicznych. Olsztyn Economic Journal, 13(4), 441–455. https://doi.org/10.31648/oej.2745

Dorota Sobol 
Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-2514-9560



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND