Wycena należności, opłat, odszkodowań i kosztów restytucji ekosystemu wykorzystanego pod inwestycje drogowe
Damian Januszewski
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieTeresa Maria Łaguna
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAgnieszka Osiecka
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
W pracy poruszono problematykę opłat ponoszonych przez podmioty za wyłączenie lasu z produkcji. Lasy i grunty leśne są objęte ustawową ochroną przed zmianą przeznaczenia na cele inne niż leśne. Ustawodawca wprowadził obowiązek uiszczania należności i opłat rocznych, których sposób obliczania zawarto w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. O ochronie gruntów rolnych i leśnych, Dz.U. 2004, nr 121, poz. 1266). Na całość opłat składają się: należność jednorazowa, opłaty roczne i odszkodowanie za przedwczesny wyrąb drzewostanu w przypadku nieosiągnięcia wieku rębności. Przedmiotem rozważań były problemy wyceny należności ustawowej, należności jednorazowej oraz odszkodowań, opłat rocznych za przedwczesny wyrąb drzewostanu, nakładanych zgodnie z przepisami prawa, oraz ewentualnych kosztów restytucji ekosystemu. Celem pracy było ustalenie wysokości opłat ponoszonych przez podmiot prywatny za wyłączenie 1 ha gruntu leśnego z produkcji oraz ocena praktyki gospodarczej w tym zakresie w odniesieniu do nowoczesnych metod wyceny ekosystemów. Zastosowano metodę studium przypadku, obejmując zasięgiem 1 ha lasu łęgowego trwale wyłączonego z produkcji. Policzono wysokość opłat za wyłączenie lasu z produkcji na podstawie wytycznych zawartych w ustawie oraz z uwzględnieniem kosztów restytucji ekosystemu. Badanie wykazało, że opłaty nakładane przez ustawodawcę nie spełniają kryteriów ekwiwalentności w myśl zasady "korzystający płaci". Przyczyną jest pominięcie kosztów odtworzenia ekosystemu.
Słowa kluczowe:
środowisko, wycena, zasoby, ochrona gruntów rolnych i leśnych, należności, opłata, odszkodowanie, koszty restytucji, przestrzeńBibliografia
Dubel K. 2000. Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Ekonomia i Środowisko, Białystok.
Ekologiczne, metodyczne i socjologiczne przesłanki kształtowania obszarów przyrodniczocennych. 1984. Warszawa, Poznań.
Ekonomiczne i prawne aspekty odrolniania i odlesiania gruntów. 2009. Ed. R. Cymerman. Educaterra, Olsztyn.
Geografia gospodarcza Polski. 1994. Ed. I. Fierli. PWE, Warszawa.
Gospodarowanie energią na poziomie lokalnym. Podręcznik dla gmin. 2011. Ed. B. Poskrobko. WSE, Białystok.
Górka K., Poskrobko B., Radecki W. 2001. Ochrona środowiska. PWE, Warszawa.
Holland D.N., Lilieholm R.J., Roberts D.W. Gilles J.K. 1994. Economic trade-offs of managing forests for timber production and vegetative diversity. Canadian Journal of Forestry, 24(6): 1260-1265.
Koszt odtworzenia 1 ha lasu. 2012. Manuscript. Nadleśnictwo Kudypy.
Kościk B. 1999. Wycena środowiska - rozwiązania światowe i europejskie a praktyka polska. In: Wycena środowiska rolniczego i krajobrazu kulturowego. UWM. Olsztyn.
Kośmicki E. 2010. Zrównoważony rozwój w warunkach globalizacji gospodarki. Białystok.
Liro A. 2000. Ochrona środowiska w rolnictwie. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa.
Laguna T. M. 2001. Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych (wyd. II). Zachodnie Centrum organizacji, zielona Góra.
Laguna W. 2012 Koszt jednostkowy zadrzewień i pielęgnacji. Manuscript D.W. Laguna. Sopot.
Lojewski S. 2007. Ekonomia zasobów środowiska, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz.
Ochrona środowiska człowieka - humanistyczne widzenie świata. 1984. Kraków.
Paschalis-Jakubowicz P. 2011. Teoretyczne podstawy i realizacja idei zrównoważonego rozwoju w leśnictwie, SGGW, Warszawa.
Płotkowski L. 1994. Konsekwencje ekonomiczne polityki kompleksowej ochrony zasobów leśnych. In: Polska polityka kompleksowej ochrony zasobów leśnych. Warszawa.
Samuelson P.A., Nordhaus W.D. 2009. Ekonomia, t. 1. PWN, Warszawa.
Wskaźniki ekorozwoju. 1999. Ed. T. Borys. Ekonomia i środowisko, Białystok.
Zarządzanie zasobami środowiska. 2010. T.M. Lagommunique by the President of the Central Statistical Office of 20 October 2011 on the average sales price of timber computed according to the average timber price achieved by forest superintendent offices for the first three quarters of 2011 (Monitor Polski of 25 October 2011, item 970).
Act of 3 February 1995 on Protection of Agricultural and Forest Lands (Dz.U. of 1995 No. 16, item 78)
Act of 27 March 2003 on Physical Planning and Development (Dz.U. of 2003 No. 80, item 717)
Act of 28 September 1991 on Forests (Dz.U. of 1991 No. 101, item 444)
Act of 21 August 1997 on Real Estate Management (Dz.U. of 1997 No. 115, item 741)
Statistical Yearbook of Agriculture for 2011, 2012, GUS. Warszawa.
Regulation of the Minister of Environment of 20 June 2002 on the compensation paid as a single payment for early felling of standing timber (Dz.U. of 2002 No. 99, item 905).
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Katedra Ekonomii Przestrzennej i Środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND