Pozycja prawna dyrektora szkoły publicznej – postępowanie konkursowe oraz zakres zadań i kompetencji
Mikołaj Mirecki
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWMhttps://orcid.org/0000-0003-2976-3565
Abstract
Summary:
Education in the Republic of Poland is the common good of the whole society; is guided by the principles contained in the Constitution of the Republic of Poland, as well as the guidelines contained in the Universal Declaration of Human Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights and the Convention on the Rights of the Child.
Due to the great value of the above assumptions of Polish education, each public school should be managed by a competent, ambitious, autonomous, responsible, creative headmaster who is aware of his rights and duties. His presence at the school begins with winning the competition for this position, which is a fully formalized legal procedure provided for in the education law.
The author indicates the essence of this procedure, its nature and scheme. It describes the tasks of the school principal and presents various facts regarding the presented matter, and supports them with the rich jurisprudence of administrative courts.
Keywords:
Keywords: Public school, school headmaster, competition for the position of headmaster, education, education law, powers of school headmasterReferences
Literatura Google Scholar
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017. Google Scholar
Barszczewska B., Nadzór pedagogiczny: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Warszawa 2012. Google Scholar
Dutka-Mucha M., Suckiel I., Nadzór pedagogiczny w praktyce dyrektora szkoły, Warszawa 2019. Google Scholar
Gawroński K., Kwiatkowski S., Prawo oświatowe, seria: Meritum, wyd. piąte, Warszawa 2022. Google Scholar
Gogacz K., Dyrektor publicznej placówki oświatowej: pedagog, menager czy zakładnik systemu? ,,Społeczeństwo – Edukacja – Język” 2016, nr 4. Google Scholar
Jadach K., Dyrektor szkoły w roli pracodawcy – przegląd wybranych zagadnień funkcjonowania szkoły jako zakładu pracy, ,,Studia Edukacyjne” 2020, nr 57. Google Scholar
Kaniewska-Mackiewicz E., Kompetencje dyrektora istotne w zarządzaniu placówką oświatową, ,,Zeszyty Naukowe WSG”, seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo 2021, nr 6. Google Scholar
Leżucha M., Dyrektor szkoły jako menedżer oświaty, ,,Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica” 2019, nr 12. Google Scholar
Lisowski K., Stradomski K., Karta Nauczyciela. Komentarz, wyd. trzecie, Warszawa 2022. Google Scholar
Madalińska-Michalak J., Dyrektorzy szkół w Polsce – wymagania, struktura, zadania, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 55. Google Scholar
Mojak J., Turski T., Charakter prawny postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora gminnej szkoły publicznej – wybrane zagadnienia, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria Administracja 2016, nr 1. Google Scholar
Ostrach Z., Rola i zadania dyrektora współczesnej szkoły, [w:] J. Olszewski (red.), Ekonomiczno-społeczne determinanty rozwoju lokalnego w warunkach funkcjonowania Polski w strukturach zintegrowanej Europy i przechodzenia do społeczeństwa informacyjnego, Poznań 2008. Google Scholar
Pierzchała J., Prawo oświaty prywatne, Warszawa 2016. Google Scholar
Woźniczko K., Vademecum dyrektora publicznej jednostki oświatowej, Warszawa 2014. Google Scholar
Akty prawne Google Scholar
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775). Google Scholar
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465). Google Scholar
Ustawa z dnia 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2005). Google Scholar
Ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 1991 r., Nr 55, poz. 234). Google Scholar
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2232). Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2005). Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2023 r., poz. 2578). Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1597). Google Scholar
Orzecznictwo Google Scholar
Postanowienie WSA w Warszawie z 19 sierpnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1687/19, Lex nr 3065918. Google Scholar
Wyrok NSA z 31 października 2012 r., sygn. akt I OSK 1935/12, Lex nr 1234203. Google Scholar
Wyrok NSA z 6 czerwca 2013 r., sygn. akt I OSK 369/13, Lex nr 1557327. Google Scholar
Wyrok NSA z 12 stycznia 2017 r., sygn. akt I OSK 2138/16, Lex nr 2227068. Google Scholar
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 24 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Bd 788/10, Lex nr 752176. Google Scholar
Wyrok WSA w Rzeszowie z 8 listopada 2018 r., sygn. akt II SA/Rz 928/18, Lex nr 2602028. Google Scholar
Wyrok WSA w Gdańsku z 20 grudnia 2018 r., sygn. akt III SA/Gd 759/18, Lex nr 2603017. Google Scholar
Wyrok WSA w Łodzi z 11 stycznia 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 826/18, Lex nr 2614397. Google Scholar
Wyrok WSA w Poznaniu z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt IV SA/Po 1004/19, Lex nr 2779857. Google Scholar
Wyrok WSA w Poznaniu z 14 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Po 712/22, Lex nr 3512278. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0003-2976-3565