The European Union Transport Policy and their Consequences for the Infrastructure Development in Poland in 2014-2020. Part II
Wacław Szymanowski
Department of Quantitative Methods, University of Warmia and Mazury in OlsztynAbstract
In part I of the paper discussed the evolution of the objectives of the COMMON TRANSPORT POLICY over the last 20 years, of a major impact on the level of spatial cohesion achieved, and ensuring competitive, reliable, safe and environmentally friendly transport opportunities. On that basis, dilemmas regarding the outcomes of their implementation after 2020 until 2050 are analyzed. 3 options for policy outcomes are formulated: POLICY OPTION I suggesting the pursuit of the applicable policy, i.e. the completion of the construction of the motorway network in Poland, with possible difficulties for the State budget. POLICY OPTION II assumes that there will be a shift of some road traffic onto rail following the launch of an adequate fee and toll policy, decreasing the burden placed on car transportation. Finally, POLICY OPTION III delineates the perspective of a sustainable and durable transport development thanks to appropriate allocations of funds, and, in consequence, an improved competitiveness of national traffic and the completion of the construction of motorway infrastructure. The choice of policy option may have dramatic implications as to Poland's ability to manage its development opportunities ahead.
Keywords:
transport infrastructure, EU Common Transport Policy, Transport Policy optionsReferences
Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2007. 2007. Ed. T. Kalinowski. Authors: A. Hildebrandt, T. Kalinowski, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2008. 2008. Ed. T. Kalinowski. Authors: A. Hildebrandt, T. Kalinowski, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski, A. Kawiak. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2009. 2009. Ed. M. Nowicki. Authors: A. Hildebrandt, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2010. 2010. Ed. M. Nowicki. Authors: A. Hildebrandt, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. 2011. SEK(2011) 359 wersja ostateczna; SEK(2011) 358 wersja ostateczna; SEK(2011) 391 wersja ostateczna; KOM (2011)144, wersja ostateczna. Komisja Europejska, Bruksela.
Chłopek B. 2012. Rekomendacje Banku Światowego w zakresie polityki transportowej w świetle dokumentów strategicznych wyznaczających kierunki rozwoju infrastruktury transportu drogowego. Logistyka, 2.
Drejewska N. 2011. Infrastruktura transportowa w polskich politykach: regionalnej i przestrzennej. Logistyka, 6.
Drejewska N. 2011. Przyszłość transportu w Europie - konieczność integracji polityk Unii Europejskiej. Logistyka, 6.
Drejewska N. 2011. Transport w debacie o przyszłości europejskiej polityki spójności. Logistyka, 6.
Elektroniczna gospodarka w Polsce. Raport 2008. 2009. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Gawlikowska-Hueckel K., Hildebrandt A., Umiński S. 2001. Atrakcyjność inwestycyjna województw Polski. Polska Regionów, 13, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk
Green Paper on Territorial Cohesion. Turning territorial diversity into strength. 2008. {SEC(2008) 2550} C0M(2008) 616 final. Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Committee of the Regions and the European Economic and Social Committee. Commission of the European Communities, Brussels.
Grosse T.G., Hardt Ł. 2010. Sektorowa czy zintegrowana, czyli o optymalnej strategii rozwoju polskiej wsi. Pro Oeconomia Fundacja Ewaluacji i Badań Ekonomicznych, Warszawa.
Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Rydzykowski W. 2003. Polityka transportowa. Wyd. 3. Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Kowalczyk U. 2012. Zielone korytarze w polityce transportowej RP. Logistyka, 2.
Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020. Regiony, miasta, obszary wiejskie. 2010. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Logistyka w Polsce, Raport 2011. 2012. Ed. I. Fechner, G. Szyszka. Seria: Biblioteka Logistyka. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Mindur M. 2006. Transport w gospodarce In: Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski. Ed. B. Liberadzki, L. Mindur. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
Nierebiński R., Pawlak H. 2012. Łączność szerokopasmowa w Polsce. Logistyka, 3.
Pawłowska B., Bąk M., Borkowski P. 2012. Poprawa integracji gałęzi transportu oraz elementów sieci transportowych działaniem na rzecz realizacji europejskiej polityki transportowej. Logistyka, 2.
Polityka transportowa państwa na lata 2006 -2025. 2005. Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
Rakowska J., Wojewódzka-Wiewiórska A. 2010. Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich w Polsce - stan i perspektywy rozwoju w kontekście powiązań funkcjonalnych. Ekspertyza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Rakowska J. 2011. Transformacja przyszłej wspólnej polityki transportowej UE. Logistyka, 3.
Rakowska J. 2011. Dostępność transportowa Polski Wschodniej w kontekście budowy spójności przestrzennej UE. Logistyka, 6: 5243-5248.
Rolbiecki R. 2011. Wykorzystanie funduszy unijnych na infrastrukturę transportową w Polsce w warunkach spowolnienia gospodarczego. Logistyka, 1.
Polska - dokument dotyczący polityki transportowej. W kierunku zrównoważonego rozwoju transportu lądowego. 2011. Raport nr 59715PL, Europa i Azja Centralna. The World Bank. On line: http://siteresources.worldbank.org/POLANDEXTN/Resources/Poland_TPN_Final_Web_Feb25_ POL_OK.pdf.
Szymanowski W. 2008. Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian. Difin, Warszawa.
Strategia rozwoju transportu do roku 2020 (perspektywa do 2030). Projekt z 30 marca 2011 r., Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
White Paper. The future development of the common transport Policy. A global approach to the construction of the Community framework for sustainable mobility. 1992. Communication from the Commission Document drawn up on the basis of COM(92) 494 final. Bulletin of the European Communities, Supplement 3, Brussels.
White Paper. European Transport Policy for 2010, time to decide. 2001. COM (2001) 370 final, Commission of the European Communities, Brussels.
Wojewódzka-Król K., 2010, Problemy rozwoju infrastruktury transportu w Polsce w świetle tendencji unijnych, Logistyka 3.
Wojewódzka-Król K. 2012. Infrastruktura transportu wobec współczesnych wyzwań. Logistyka, 1.
Wojewódzka-Wiewiórska A. 2010. Infrastruktura jako czynnik rozwoju lokalnego. Logistyka, 3: 1- 13.
Wspólne propozycje grupy wyszehradzkiej odnośnie rewizji sieci TEN-T. 2011. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. On line: www..mi.gov.pl.
Zielona księga. TEN-T: Przegląd polityki w kierunku lepiej zintegrowanej transeuropejskiej sieci transportowej w służbie wspólnej polityki transportowej. 2009. KOM (2009), wersja ostateczna, Bruksela.
Department of Quantitative Methods, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
License
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND