Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej konsekwencje w rozwoju infrastruktury w Polsce w latach 2014-2020. Cz. 2

Wacław Szymanowski

Katedra Metod Ilościowych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

W części I artykułu przedstawiono ewolucję celów wspólnej polityki transportowej, mających istotny wpływ na poziom spójności przestrzennej w ostatnich dwudziestu latach, a przez to zapewniających wzrost: konkurencyjności i niezawodności usług transportowych oraz ich bezpieczeństwa i przyjazności dla środowiska naturalnego. Na tej podstawie określono skutki ich realizacji po 2020 r., w perspektywie do 2050 r. Sformułowano trzy warianty konsekwencji tej polityki: wariant I zakładający kontynuację dotychczasowej polityki polegającej na zakończeniu budowy sieci autostrad w Polsce, co spowodowałoby określone problemy budżetu państwa; wariant II przyjmujący przesunięcie części ruchu drogowego do sektora kolejowego dzięki odpowiedniej polityce opłat i taryf, co odciążyłoby przewóz samochodowy, oraz wariant III zakładający zrównoważony i trwały rozwój transportu dzięki odpowiedniej alokacji zasobów finansowych. Spowodowałoby to zwiększenie konkurencyjności ruchu krajowego po dokończeniu budowy infrastruktury autostrad. Wybór jednej z tych alternatyw może mieć istotne znaczenie dla wykorzystania bądź niewykorzystania szansy rozwojowej jaka stanęła przed naszym krajem. 


Słowa kluczowe:

infrastruktura transportowa, wspólna polityka transportowa UE, warianty polityki transportowej


Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2006. 2006. Ed. T. Kalinowski. Authors: A. Hildebrandt, T. Kalinowski, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.

Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2007. 2007. Ed. T. Kalinowski. Authors: A. Hildebrandt, T. Kalinowski, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.

Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2008. 2008. Ed. T. Kalinowski. Authors: A. Hildebrandt, T. Kalinowski, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski, A. Kawiak. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.

Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2009. 2009. Ed. M. Nowicki. Authors: A. Hildebrandt, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.

Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2010. 2010. Ed. M. Nowicki. Authors: A. Hildebrandt, M. Nowicki, P. Susmarski, M. Tarkowski. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.

Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. 2011. SEK(2011) 359 wersja ostateczna; SEK(2011) 358 wersja ostateczna; SEK(2011) 391 wersja ostateczna; KOM (2011)144, wersja ostateczna. Komisja Europejska, Bruksela.

Chłopek B. 2012. Rekomendacje Banku Światowego w zakresie polityki transportowej w świetle dokumentów strategicznych wyznaczających kierunki rozwoju infrastruktury transportu drogowego. Logistyka, 2.

Drejewska N. 2011. Infrastruktura transportowa w polskich politykach: regionalnej i przestrzennej. Logistyka, 6.

Drejewska N. 2011. Przyszłość transportu w Europie - konieczność integracji polityk Unii Europejskiej. Logistyka, 6.

Drejewska N. 2011. Transport w debacie o przyszłości europejskiej polityki spójności. Logistyka, 6.

Elektroniczna gospodarka w Polsce. Raport 2008. 2009. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

Gawlikowska-Hueckel K., Hildebrandt A., Umiński S. 2001. Atrakcyjność inwestycyjna województw Polski. Polska Regionów, 13, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk

Green Paper on Territorial Cohesion. Turning territorial diversity into strength. 2008. {SEC(2008) 2550} C0M(2008) 616 final. Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Committee of the Regions and the European Economic and Social Committee. Commission of the European Communities, Brussels.

Grosse T.G., Hardt Ł. 2010. Sektorowa czy zintegrowana, czyli o optymalnej strategii rozwoju polskiej wsi. Pro Oeconomia Fundacja Ewaluacji i Badań Ekonomicznych, Warszawa.

Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Rydzykowski W. 2003. Polityka transportowa. Wyd. 3. Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Kowalczyk U. 2012. Zielone korytarze w polityce transportowej RP. Logistyka, 2.

Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020. Regiony, miasta, obszary wiejskie. 2010. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Logistyka w Polsce, Raport 2011. 2012. Ed. I. Fechner, G. Szyszka. Seria: Biblioteka Logistyka. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.

Mindur M. 2006. Transport w gospodarce In: Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski. Ed. B. Liberadzki, L. Mindur. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.

Nierebiński R., Pawlak H. 2012. Łączność szerokopasmowa w Polsce. Logistyka, 3.

Pawłowska B., Bąk M., Borkowski P. 2012. Poprawa integracji gałęzi transportu oraz elementów sieci transportowych działaniem na rzecz realizacji europejskiej polityki transportowej. Logistyka, 2.

Polityka transportowa państwa na lata 2006 -2025. 2005. Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.

Rakowska J., Wojewódzka-Wiewiórska A. 2010. Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich w Polsce - stan i perspektywy rozwoju w kontekście powiązań funkcjonalnych. Ekspertyza wykonana na zamówienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Rakowska J. 2011. Transformacja przyszłej wspólnej polityki transportowej UE. Logistyka, 3.

Rakowska J. 2011. Dostępność transportowa Polski Wschodniej w kontekście budowy spójności przestrzennej UE. Logistyka, 6: 5243-5248.

Rolbiecki R. 2011. Wykorzystanie funduszy unijnych na infrastrukturę transportową w Polsce w warunkach spowolnienia gospodarczego. Logistyka, 1.

Polska - dokument dotyczący polityki transportowej. W kierunku zrównoważonego rozwoju transportu lądowego. 2011. Raport nr 59715PL, Europa i Azja Centralna. The World Bank. On line: http://siteresources.worldbank.org/POLANDEXTN/Resources/Poland_TPN_Final_Web_Feb25_ POL_OK.pdf.

Szymanowski W. 2008. Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian. Difin, Warszawa.

Strategia rozwoju transportu do roku 2020 (perspektywa do 2030). Projekt z 30 marca 2011 r., Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.

White Paper. The future development of the common transport Policy. A global approach to the construction of the Community framework for sustainable mobility. 1992. Communication from the Commission Document drawn up on the basis of COM(92) 494 final. Bulletin of the European Communities, Supplement 3, Brussels.

White Paper. European Transport Policy for 2010, time to decide. 2001. COM (2001) 370 final, Commission of the European Communities, Brussels.

Wojewódzka-Król K., 2010, Problemy rozwoju infrastruktury transportu w Polsce w świetle tendencji unijnych, Logistyka 3.

Wojewódzka-Król K. 2012. Infrastruktura transportu wobec współczesnych wyzwań. Logistyka, 1.

Wojewódzka-Wiewiórska A. 2010. Infrastruktura jako czynnik rozwoju lokalnego. Logistyka, 3: 1- 13.

Wspólne propozycje grupy wyszehradzkiej odnośnie rewizji sieci TEN-T. 2011. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. On line: www..mi.gov.pl.

Zielona księga. TEN-T: Przegląd polityki w kierunku lepiej zintegrowanej transeuropejskiej sieci transportowej w służbie wspólnej polityki transportowej. 2009. KOM (2009), wersja ostateczna, Bruksela.

Opublikowane
2015-03-30

Cited By /
Share

Szymanowski, W. (2015). Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej konsekwencje w rozwoju infrastruktury w Polsce w latach 2014-2020. Cz. 2. Olsztyn Economic Journal, 10(1), 73–84. https://doi.org/10.31648/oej.3135

Wacław Szymanowski 
Katedra Metod Ilościowych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND