Perception of CSR as an Enterprise Business Offer

Janusz Kroik

Institute of Organization and Management, Wrocław University of Technology

Adam Świda

Institute of Organization and Management, Wrocław University of Technology


Abstract

This paper analyses CSR implementation - (Corporate Social Responsibility) in an enterprise as a strategy. In spite of the theoretical and practical applications, there are still methodological concerns regarding its use, particularly as a tool and business model. This paper identifies some important software projects for the promotion of CSR. The conditions were assessed in connection with strategy formulation and objective acceptance in terms of CSR. The results of own research regarding the perception of CSR are also presented and are beneficial for CSR adoption in practice. The search for an effective CSR consensus should be possible and plausible, especially as it relates to P. Drucker's view that "...public interest should be an enterprise's interest".


Keywords:

social responsibility, changes, strategy, choice, research


Adamkiewicz-Drwiłło H.G. 2010. Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki. Wydawnictwo TNOiK "DOM ORGANIZATORA" Toruń.

Bachorski-Rudnicki M. 2010. Realizacja koncepcji odpowiedzialności biznesu w wybranym przedsiębiorstwie. Wydział Informatyki i Zarządzania Politechnika Wrocławska (praca magisterska).

Budnich V., Serneels S. 2012. Hybrydowe łańcuchy wartości, pomost między biznesem i społeczeństwem. In: Odpowiedzialny biznes 2012, Sojusz na rzecz potrzebnych zmian. Harvard Business Review Polska, s. 8.

Grant R.M. 2011. Współczesna analiza strategii. Oficyna Walters Kluwer Business, Warszawa.

Gustafson J. 2007. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie Firmą, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. 2011. Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.

Kanter R.M. 2012. Myślenie, które wyróżnia dobre firmy. Harvard Business Review Polska, maj 2012 r.

Mazur-Wierzbicka E. 2008. Polskie realia stosowania zasad CSR - przeszkody i korzyści. Katedra Mikroekonomii, Uniwersytet Szczeciński.

Newell S. 2007. Etyka biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Noga A. 2009. Teorie przedsiębiorstw. Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Obłój K. 2010. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Porter M.E., Kramer M.R. 2012. Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa. Harvard Business Review Polska.

Raszkowska G. 2011. Pracodawcy przyjmują kodeks. Kariera i biznes. Rzeczpospolita, 9.03.2011 r.

Rybak M. 2004. Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Surdyk J. 2007. CSR; więcej niż PR - dążenie do osiągnięcia długofalowej przewagi konkurencyjnej. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Download


Published
2012-12-31

Cited by

Kroik, J., & Świda, A. (2012). Perception of CSR as an Enterprise Business Offer. Olsztyn Economic Journal, 7(2), 171–182. https://doi.org/10.31648/oej.3418

Janusz Kroik 
Institute of Organization and Management, Wrocław University of Technology
Adam Świda 
Institute of Organization and Management, Wrocław University of Technology



License

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND