Percepcja CSR jako oferty biznesowej przedsiębiorstwa

Janusz Kroik

Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska

Adam Świda

Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska


Abstrakt

Praca dotyczy problemu oceny znaczenia wdrażania zasad CSR (Corporate Social Responsibility) w przedsiębiorstwie jako motywu strategicznego. Mimo dokonań teoretycznych i praktycznych, nadal pozostają wątpliwości metodyczne co do jego zastosowania, szczególnie jako narzędzia i modelu biznesowego. W pracy wskazano niektóre ważne programowo przedsięwzięcia na rzecz propagowania idei CSR. Oceniono przesłanki związane z formułowaniem strategii oraz przyjmowaniem celów dla przedsiębiorstwa w kontekście CSR. Zaprezentowano wyniki badań własnych dotyczących percepcji podejścia do CSR. Są korzystne, aby je wdrażać w praktyce. Poszukiwanie skutecznego dla CSR konsensusu wśród interesariuszy należy uznać za możliwe i przekonujące, tym bardziej że wyraża ono realizację postulatu P. Druckera ,...aby wszystko, co rzeczywiście leży w interesie publicznym, stało się interesem własnym przedsiębiorstwa". 


Słowa kluczowe:

odpowiedzialność społeczna, zmiany, strategia, wybór, badania


Adamkiewicz-Drwiłło H.G. 2010. Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki. Wydawnictwo TNOiK "DOM ORGANIZATORA" Toruń.

Bachorski-Rudnicki M. 2010. Realizacja koncepcji odpowiedzialności biznesu w wybranym przedsiębiorstwie. Wydział Informatyki i Zarządzania Politechnika Wrocławska (praca magisterska).

Budnich V., Serneels S. 2012. Hybrydowe łańcuchy wartości, pomost między biznesem i społeczeństwem. In: Odpowiedzialny biznes 2012, Sojusz na rzecz potrzebnych zmian. Harvard Business Review Polska, s. 8.

Grant R.M. 2011. Współczesna analiza strategii. Oficyna Walters Kluwer Business, Warszawa.

Gustafson J. 2007. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie Firmą, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. 2011. Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.

Kanter R.M. 2012. Myślenie, które wyróżnia dobre firmy. Harvard Business Review Polska, maj 2012 r.

Mazur-Wierzbicka E. 2008. Polskie realia stosowania zasad CSR - przeszkody i korzyści. Katedra Mikroekonomii, Uniwersytet Szczeciński.

Newell S. 2007. Etyka biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Noga A. 2009. Teorie przedsiębiorstw. Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Obłój K. 2010. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Porter M.E., Kramer M.R. 2012. Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa. Harvard Business Review Polska.

Raszkowska G. 2011. Pracodawcy przyjmują kodeks. Kariera i biznes. Rzeczpospolita, 9.03.2011 r.

Rybak M. 2004. Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Surdyk J. 2007. CSR; więcej niż PR - dążenie do osiągnięcia długofalowej przewagi konkurencyjnej. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Opublikowane
2012-12-31

Cited By /
Share

Kroik, J., & Świda, A. (2012). Percepcja CSR jako oferty biznesowej przedsiębiorstwa. Olsztyn Economic Journal, 7(2), 171–182. https://doi.org/10.31648/oej.3418

Janusz Kroik 
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska
Adam Świda 
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND