Percepcja CSR jako oferty biznesowej przedsiębiorstwa
Janusz Kroik
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika WrocławskaAdam Świda
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika WrocławskaAbstrakt
Praca dotyczy problemu oceny znaczenia wdrażania zasad CSR (Corporate Social Responsibility) w przedsiębiorstwie jako motywu strategicznego. Mimo dokonań teoretycznych i praktycznych, nadal pozostają wątpliwości metodyczne co do jego zastosowania, szczególnie jako narzędzia i modelu biznesowego. W pracy wskazano niektóre ważne programowo przedsięwzięcia na rzecz propagowania idei CSR. Oceniono przesłanki związane z formułowaniem strategii oraz przyjmowaniem celów dla przedsiębiorstwa w kontekście CSR. Zaprezentowano wyniki badań własnych dotyczących percepcji podejścia do CSR. Są korzystne, aby je wdrażać w praktyce. Poszukiwanie skutecznego dla CSR konsensusu wśród interesariuszy należy uznać za możliwe i przekonujące, tym bardziej że wyraża ono realizację postulatu P. Druckera ,...aby wszystko, co rzeczywiście leży w interesie publicznym, stało się interesem własnym przedsiębiorstwa".
Słowa kluczowe:
odpowiedzialność społeczna, zmiany, strategia, wybór, badaniaBibliografia
Bachorski-Rudnicki M. 2010. Realizacja koncepcji odpowiedzialności biznesu w wybranym przedsiębiorstwie. Wydział Informatyki i Zarządzania Politechnika Wrocławska (praca magisterska).
Budnich V., Serneels S. 2012. Hybrydowe łańcuchy wartości, pomost między biznesem i społeczeństwem. In: Odpowiedzialny biznes 2012, Sojusz na rzecz potrzebnych zmian. Harvard Business Review Polska, s. 8.
Grant R.M. 2011. Współczesna analiza strategii. Oficyna Walters Kluwer Business, Warszawa.
Gustafson J. 2007. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie Firmą, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Jonker J., Rudnicka A., Reichel J. 2011. Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.
Kanter R.M. 2012. Myślenie, które wyróżnia dobre firmy. Harvard Business Review Polska, maj 2012 r.
Mazur-Wierzbicka E. 2008. Polskie realia stosowania zasad CSR - przeszkody i korzyści. Katedra Mikroekonomii, Uniwersytet Szczeciński.
Newell S. 2007. Etyka biznesu. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Noga A. 2009. Teorie przedsiębiorstw. Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Obłój K. 2010. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Porter M.E., Kramer M.R. 2012. Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa. Harvard Business Review Polska.
Raszkowska G. 2011. Pracodawcy przyjmują kodeks. Kariera i biznes. Rzeczpospolita, 9.03.2011 r.
Rybak M. 2004. Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Surdyk J. 2007. CSR; więcej niż PR - dążenie do osiągnięcia długofalowej przewagi konkurencyjnej. In: Biznes. T. 1. Zarządzanie firmą. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska
Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND