Choosing a Courier Service: Factors in Customer Preference
Maciej Piotr Śwircz
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztynhttps://orcid.org/0000-0001-9303-3300
Dariusz Racz
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in OlsztynAbstract
Courier services are an integral part of logistic customer service and constitute a vital element from the standpoint of customer satisfaction. The aim of this paper is to identify the factors which inform customer decisions to choose a courier service by means of a survey conducted with a randomly selected group of respondents. The results were obtained using a questionnaire made available ONLINE. Decisions concerning the choice of a particular courier company depend on many factors, i.e. shipping price, timeliness of delivery, waiting time, as well as order completion time and customer service. The study also addressed the COVID-19 pandemic and its impact on the frequency of purchases through courier companies, showing that the lockdown affected that frequency substantially. The survey also found that courier and parcel stations are the most important form of delivery in the opinion of the respondents. It may be noted that, according to the survey, customers most frequently used courier services several times a month.
Keywords:
logistics, logistical customer service, competitive advantageReferences
Barcik, R., & Kubański, M. (2012). Logistyczna obsługa klienta w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego – teoria, a praktyka. Logistyka, 2, 393-402. Google Scholar
Bendkowski, J. (2016). Badania jakościowe – wybrane problemy, odniesienia do logistyki stosowanej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 89, 25-38. Google Scholar
Chodak, G., & Łęczek, J. (2014). Problem ostatniej mili – wyniki badań sklepów internetowych i konsumentów. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 9, 25-43. Google Scholar
Coyle, J., Bardi, E., & Langley, C. (2010). Zarządzanie logistyczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, p. 447-458. Google Scholar
Dyczkowska, J. (2015). Zarządzanie logistyczną obsługą klienta. Problemy zarządzania, finansów i marketingu, 41, 447-458.
Crossref
Google Scholar
Gulc, A. (2017). Courier service quality from the clients’ perspective. Ekonomia i Zarządzanie, 9, 36-45.
Crossref
Google Scholar
Hampden-Turner, Ch., & Trompenaars, A. (2000). Siedem kultur kapitalizmu. Kraków: Dom Wydawniczy ABC, p. 7-35. Google Scholar
Kuraś, D. (2013). Obsługa klienta jako wartość w zarządzaniu relacjami przedsiębiorstwo–klient. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 31, 324-335. Google Scholar
La Londe, B.J., & Zinszer, P.H. (1976). Customer Service: Meaning and Measurement. Chicago: National Council of Physical Distribution Management. Google Scholar
Mościcka, E., & Grześ-Bukłaho, J. (2019). Satysfakcja klientów z jakości usług kurierskich handlu elektronicznym – wyniki badań empirycznych. Akademia Zarządzania, 3, 87-101. Google Scholar
Ratajczak, J., & Lorenc, A. (2015). Ocena efektywności logistycznej obsługi klienta w branży KEP. Logistyka, 6, 1251-1261. Google Scholar
Smolnik, P. (2016). Jakość logistycznej obsługi klienta na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 6, 1546-1553. Google Scholar
Szydełko, M. (2012). Logistyczna obsługa klienta jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Logistyka, 5, 194-199. Google Scholar
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0001-9303-3300
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND