Uwarunkowania decyzji wyboru usług kurierskich w opinii klientów
Maciej Piotr Śwircz
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0001-9303-3300
Dariusz Racz
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Usługi kurierskie stanowią nieodłączny element logistycznej obsługi klienta oraz są istotnym elementem z punktu widzenia satysfakcji klienta. Celem artykułu była identyfikacja uwarunkowań dotyczących decyzji wyboru usług kurierskich w opinii klientów. Podjętą problematykę zrealizowano, posługując się metodą badań ankietowych na losowo wybranej grupie respondentów. Zaprezentowane wyniki pozyskano w badaniu online z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety udostępnionego drogą elektroniczną. Decyzje dotyczące wyboru usług konkretnej firmy kurierskiej zależą od wielu czynników, tj. ceny za przewóz, terminowości dostaw, czasu oczekiwania na przesyłkę, czasu realizacji zamówienia, obsługi klienta. W opracowaniu podjęto również wątek pandemii COVID-19 oraz jej wpływu na częstość dokonywania zakupów za pośrednictwem firm kurierskich. Stwierdzono, że pandemia COVID-19 w dużym stopniu wpłynęła na częstotliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem firm kurierskich. W wyniku badań ankietowych wykazano również, że przesyłka kurierska oraz paczkomaty są najistotniejszą formą dostawy w opinii badanych. Warto zauważyć, że na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że respondenci najczęściej korzystali kilka razy w miesiącu z usług firm kurierskich.
Słowa kluczowe:
logistyka, logistyczna obsługa klienta, przewaga konkurencyjnaBibliografia
Barcik, R., & Kubański, M. (2012). Logistyczna obsługa klienta w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego – teoria, a praktyka. Logistyka, 2, 393-402. Google Scholar
Bendkowski, J. (2016). Badania jakościowe – wybrane problemy, odniesienia do logistyki stosowanej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 89, 25-38. Google Scholar
Chodak, G., & Łęczek, J. (2014). Problem ostatniej mili – wyniki badań sklepów internetowych i konsumentów. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 9, 25-43. Google Scholar
Coyle, J., Bardi, E., & Langley, C. (2010). Zarządzanie logistyczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, p. 447-458. Google Scholar
Dyczkowska, J. (2015). Zarządzanie logistyczną obsługą klienta. Problemy zarządzania, finansów i marketingu, 41, 447-458.
Crossref
Google Scholar
Gulc, A. (2017). Courier service quality from the clients’ perspective. Ekonomia i Zarządzanie, 9, 36-45.
Crossref
Google Scholar
Hampden-Turner, Ch., & Trompenaars, A. (2000). Siedem kultur kapitalizmu. Kraków: Dom Wydawniczy ABC, p. 7-35. Google Scholar
Kuraś, D. (2013). Obsługa klienta jako wartość w zarządzaniu relacjami przedsiębiorstwo–klient. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 31, 324-335. Google Scholar
La Londe, B.J., & Zinszer, P.H. (1976). Customer Service: Meaning and Measurement. Chicago: National Council of Physical Distribution Management. Google Scholar
Mościcka, E., & Grześ-Bukłaho, J. (2019). Satysfakcja klientów z jakości usług kurierskich handlu elektronicznym – wyniki badań empirycznych. Akademia Zarządzania, 3, 87-101. Google Scholar
Ratajczak, J., & Lorenc, A. (2015). Ocena efektywności logistycznej obsługi klienta w branży KEP. Logistyka, 6, 1251-1261. Google Scholar
Smolnik, P. (2016). Jakość logistycznej obsługi klienta na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 6, 1546-1553. Google Scholar
Szydełko, M. (2012). Logistyczna obsługa klienta jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Logistyka, 5, 194-199. Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-9303-3300
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND