Models of Commercialization of Innovations in an Open Innovation Process

Patryk Zachłowski

Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0306-6860


Abstract

At present, innovations constitute a key determinant of a competitive position among market entities. Recent years have seen a change in the approach towards innovations and a gradual shift from a closed to an open model of innovation. The changing paradigm of innovation is accompanied by the question how to commercialize about outcomes of open innovation processes. The aim of the present article is to review models of the commercialization of innovations which are applied in innovation processes based on principles typical of the open innovation model.


Keywords:

open innovations, commercialization of innovations, transfer of technologies


Baruk, J. (2009). Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje. Marketing i Rynek, 16(3), 12-18.   Google Scholar

Baruk, J. (2010). Wybrane aspekty zarządzania innowacjami i przez innowacje. In Budowa współpracy nauki z biznesem. Warszawa: Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.   Google Scholar

Bolek, M., & Bolek, C. (2014). Komercjalizacja innowacji: zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Difin.   Google Scholar

Buganza, T., & Verganti, R. (2009). Open Innovation Process to Inbound Knowledge. Collaboration with Universities in four leading firms. European Journal of Innovation Management, 12(3), 306-325. https://doi.org/10.1108/14601060910974200
Crossref   Google Scholar

Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2008). Open Innovation. Researching a New Paradigm, New York: Oxford University Press.   Google Scholar

Francik, A., & Kosała, M. (2011). Teoretyczne aspekty procesów innowacyjnych w organizacjach. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 866, 5-18.   Google Scholar

Inauen, M., & Schenker-Wicki, A. (2011). The Impact of Outside-In Open Innovation on Innovation Performance. European Journal of Innovation Management, 14(4), 496-520. https://doi.org/10.1108/14601061111174934
Crossref   Google Scholar

Kaczmarska, B., Bochnia, J., & Gierulski, W. (2015). Ocena gotowości technologii jako element procesu komercjalizacji. In R. Knosala (Ed.). Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.   Google Scholar

Kalinowski, B.T. (2010). Modele komercjalizacji i transferu technologii. In D. Trzmielak (Ed.). Komercjalizacja wiedzy i technologii a własność intelektualna. Łódź: Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Klimczuk, M. (2010). Rola uczelni wyższych w procesie transferu wiedzy do przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 3(272), 149-168.   Google Scholar

Limański, A. (2011). Rola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 135-147.   Google Scholar

Oberg, Ch., & Alexander, A. (2018). The Openness of Open Innovation in Ecosystems – Integrating Innovation and Management Literature on Knowledge Linkages. Journal of Innovation and Knowledge, 4(4), 211-214. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.005
Crossref   Google Scholar

Ollila, S., & Elmquist, M. (2011). Managing Open Innovation: Exploring Challenges at the Interfaces of an Open Innovation Arena. Creativity and Innovation Management, 20(4), 273-283. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00616.x
Crossref   Google Scholar

Pohulak-Żołędowska, E., & Żabiński, A. (2016). Wykorzystanie idei otwartych innowacji we współczesnych gospodarkach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 449, 487-497. https://doi.org/10.15611/pn.2016.449.43
Crossref   Google Scholar

Rojek, D. (2014). Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami. Administracja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 28(101), 207-219.   Google Scholar

Sopińska, A. (2013). Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 11(4), 287-302.   Google Scholar

Wiatrak, A.P. (2018). Transfer wiedzy i technologii z uczelni do otoczenia. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 16(1), 247-255.   Google Scholar

Wiatrak, A.P. (2015). Issues of a University Advistory System for Regional Development. Internatiobal Journal of Contemporary Management, 14(4),75-89. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.15.011.449   Google Scholar

Download


Published
2022-09-30

Cited by

Zachłowski, P. (2022). Models of Commercialization of Innovations in an Open Innovation Process. Olsztyn Economic Journal, 17(1), 127–135. https://doi.org/10.31648/oej.8698

Patryk Zachłowski 
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0306-6860



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND