Modele komercjalizacji innowacji w otwartym procesie innowacyjnym
Patryk Zachłowski
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0002-0306-6860
Abstrakt
Innowacje stanowią obecnie najważniejszy czynnik determinujący pozycję konkurencyjną podmiotów rynkowych. W ostatnich latach jest dostrzegalna zmiana filozofii postrzegania innowacji i stopniowe przejście od zamkniętego do otwartego modelu innowacji. Zmieniającemu się paradygmatowi innowacji towarzyszy także pytanie o to, w jaki sposób komercjalizować wyniki otwartych procesów innowacyjnych. Celem artykułu jest przegląd modeli komercjalizacji innowacji, które mają zastosowanie w procesach innowacyjnych prowadzonych na podstawie zasad typowych dla otwartego modelu innowacji.
Słowa kluczowe:
innowacje otwarte, komercjalizacja innowacji, transfer technologiiBibliografia
Baruk, J. (2009). Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje. Marketing i Rynek, 16(3), 12-18. Google Scholar
Baruk, J. (2010). Wybrane aspekty zarządzania innowacjami i przez innowacje. In Budowa współpracy nauki z biznesem. Warszawa: Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. Google Scholar
Bolek, M., & Bolek, C. (2014). Komercjalizacja innowacji: zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Difin. Google Scholar
Buganza, T., & Verganti, R. (2009). Open Innovation Process to Inbound Knowledge. Collaboration with Universities in four leading firms. European Journal of Innovation Management, 12(3), 306-325. https://doi.org/10.1108/14601060910974200
Crossref
Google Scholar
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2008). Open Innovation. Researching a New Paradigm, New York: Oxford University Press. Google Scholar
Francik, A., & Kosała, M. (2011). Teoretyczne aspekty procesów innowacyjnych w organizacjach. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 866, 5-18. Google Scholar
Inauen, M., & Schenker-Wicki, A. (2011). The Impact of Outside-In Open Innovation on Innovation Performance. European Journal of Innovation Management, 14(4), 496-520. https://doi.org/10.1108/14601061111174934
Crossref
Google Scholar
Kaczmarska, B., Bochnia, J., & Gierulski, W. (2015). Ocena gotowości technologii jako element procesu komercjalizacji. In R. Knosala (Ed.). Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Google Scholar
Kalinowski, B.T. (2010). Modele komercjalizacji i transferu technologii. In D. Trzmielak (Ed.). Komercjalizacja wiedzy i technologii a własność intelektualna. Łódź: Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Klimczuk, M. (2010). Rola uczelni wyższych w procesie transferu wiedzy do przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 3(272), 149-168. Google Scholar
Limański, A. (2011). Rola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 135-147. Google Scholar
Oberg, Ch., & Alexander, A. (2018). The Openness of Open Innovation in Ecosystems – Integrating Innovation and Management Literature on Knowledge Linkages. Journal of Innovation and Knowledge, 4(4), 211-214. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.005
Crossref
Google Scholar
Ollila, S., & Elmquist, M. (2011). Managing Open Innovation: Exploring Challenges at the Interfaces of an Open Innovation Arena. Creativity and Innovation Management, 20(4), 273-283. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00616.x
Crossref
Google Scholar
Pohulak-Żołędowska, E., & Żabiński, A. (2016). Wykorzystanie idei otwartych innowacji we współczesnych gospodarkach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 449, 487-497. https://doi.org/10.15611/pn.2016.449.43
Crossref
Google Scholar
Rojek, D. (2014). Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami. Administracja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 28(101), 207-219. Google Scholar
Sopińska, A. (2013). Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 11(4), 287-302. Google Scholar
Wiatrak, A.P. (2018). Transfer wiedzy i technologii z uczelni do otoczenia. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 16(1), 247-255. Google Scholar
Wiatrak, A.P. (2015). Issues of a University Advistory System for Regional Development. Internatiobal Journal of Contemporary Management, 14(4),75-89. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.15.011.449 Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0306-6860
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND