Modele komercjalizacji innowacji w otwartym procesie innowacyjnym

Patryk Zachłowski

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0306-6860


Abstrakt

Innowacje stanowią obecnie najważniejszy czynnik determinujący pozycję konkurencyjną podmiotów rynkowych. W ostatnich latach jest dostrzegalna zmiana filozofii postrzegania innowacji i stopniowe przejście od zamkniętego do otwartego modelu innowacji. Zmieniającemu się paradygmatowi innowacji towarzyszy także pytanie o to, w jaki sposób komercjalizować wyniki otwartych procesów innowacyjnych. Celem artykułu jest przegląd modeli komercjalizacji innowacji, które mają zastosowanie w procesach innowacyjnych prowadzonych na podstawie zasad typowych dla otwartego modelu innowacji.


Słowa kluczowe:

innowacje otwarte, komercjalizacja innowacji, transfer technologii


Baruk, J. (2009). Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje. Marketing i Rynek, 16(3), 12-18.   Google Scholar

Baruk, J. (2010). Wybrane aspekty zarządzania innowacjami i przez innowacje. In Budowa współpracy nauki z biznesem. Warszawa: Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.   Google Scholar

Bolek, M., & Bolek, C. (2014). Komercjalizacja innowacji: zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Difin.   Google Scholar

Buganza, T., & Verganti, R. (2009). Open Innovation Process to Inbound Knowledge. Collaboration with Universities in four leading firms. European Journal of Innovation Management, 12(3), 306-325. https://doi.org/10.1108/14601060910974200
Crossref   Google Scholar

Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2008). Open Innovation. Researching a New Paradigm, New York: Oxford University Press.   Google Scholar

Francik, A., & Kosała, M. (2011). Teoretyczne aspekty procesów innowacyjnych w organizacjach. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 866, 5-18.   Google Scholar

Inauen, M., & Schenker-Wicki, A. (2011). The Impact of Outside-In Open Innovation on Innovation Performance. European Journal of Innovation Management, 14(4), 496-520. https://doi.org/10.1108/14601061111174934
Crossref   Google Scholar

Kaczmarska, B., Bochnia, J., & Gierulski, W. (2015). Ocena gotowości technologii jako element procesu komercjalizacji. In R. Knosala (Ed.). Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.   Google Scholar

Kalinowski, B.T. (2010). Modele komercjalizacji i transferu technologii. In D. Trzmielak (Ed.). Komercjalizacja wiedzy i technologii a własność intelektualna. Łódź: Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Klimczuk, M. (2010). Rola uczelni wyższych w procesie transferu wiedzy do przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 3(272), 149-168.   Google Scholar

Limański, A. (2011). Rola innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 135-147.   Google Scholar

Oberg, Ch., & Alexander, A. (2018). The Openness of Open Innovation in Ecosystems – Integrating Innovation and Management Literature on Knowledge Linkages. Journal of Innovation and Knowledge, 4(4), 211-214. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.10.005
Crossref   Google Scholar

Ollila, S., & Elmquist, M. (2011). Managing Open Innovation: Exploring Challenges at the Interfaces of an Open Innovation Arena. Creativity and Innovation Management, 20(4), 273-283. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00616.x
Crossref   Google Scholar

Pohulak-Żołędowska, E., & Żabiński, A. (2016). Wykorzystanie idei otwartych innowacji we współczesnych gospodarkach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 449, 487-497. https://doi.org/10.15611/pn.2016.449.43
Crossref   Google Scholar

Rojek, D. (2014). Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami. Administracja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 28(101), 207-219.   Google Scholar

Sopińska, A. (2013). Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 11(4), 287-302.   Google Scholar

Wiatrak, A.P. (2018). Transfer wiedzy i technologii z uczelni do otoczenia. Zarządzanie i Finanse Uniwersytetu Gdańskiego, 16(1), 247-255.   Google Scholar

Wiatrak, A.P. (2015). Issues of a University Advistory System for Regional Development. Internatiobal Journal of Contemporary Management, 14(4),75-89. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.15.011.449   Google Scholar


Opublikowane
2022-09-30

Cited By /
Share

Zachłowski, P. (2022). Modele komercjalizacji innowacji w otwartym procesie innowacyjnym. Olsztyn Economic Journal, 17(1), 127–135. https://doi.org/10.31648/oej.8698

Patryk Zachłowski 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0306-6860



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND