Odpowiedzialność społeczna jako czynnik poprawy konkurencyjności organizacji (studium przypadku)
Kornelia Polek-Duraj
Katedra Polityki Regionalnej, Politechnika OpolskaRésumé
Stopień zaangażowania polskich firm, zwłaszcza mikro, małych i średnich, w działalność zgodną z ideą odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw jest stosunkowo niewielki. Z jednej strony może to wynikać ze słabej znajomości tej koncepcji, a zwłaszcza korzyści jakie dzięki niej można osiągnąć (m.in. poprawa wizerunku, wzrost konkurencyjności, możliwość wdrażania innowacji), a z drugiej z konieczności ponoszenia, zwłaszcza na początku, niezbędnych kosztów, których zwrot nie jest odczuwalny przez przedsiębiorstwo natychmiast. Celem artykułu jest ukazanie sposobu wdrażania koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw oraz jej wpływu na poprawę konkurencyjności badanej firmy. Analizę przeprowadzono w największym zakładzie przerobu drewna na Opolszczyźnie.
Mots-clés :
odpowiedzialność społeczna, przemysł tartaczny, konkurencyjnośćRéférences
Berman S., Jonem T., Wicke A.C. 1999. Convergent Stakeholders Theory. Academy of Management Reviev, 24(2): 206- 221.
Bernatt M. 2009. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Biznes, etyka, odpowiedzialność. 2012. Ed. W. Gasparski. PWE, Warszawa.
Polek-Duraj K. 2011. Społeczna odpowiedzialność determinantą wzrostu konkurencyjności organizacji (studium przypadku). In: Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena. Eds. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2015. 2016. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2014. 2015. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2012. 2013. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2010. 2011. GUS, Warszawa.
Wołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M. Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Żemigała M. 2007. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Oficyna Wolters Kluver business, Kraków.
Katedra Polityki Regionalnej, Politechnika Opolska
Licence
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND