Odpowiedzialność społeczna jako czynnik poprawy konkurencyjności organizacji (studium przypadku)
Kornelia Polek-Duraj
Katedra Polityki Regionalnej, Politechnika OpolskaAbstrakt
Stopień zaangażowania polskich firm, zwłaszcza mikro, małych i średnich, w działalność zgodną z ideą odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw jest stosunkowo niewielki. Z jednej strony może to wynikać ze słabej znajomości tej koncepcji, a zwłaszcza korzyści jakie dzięki niej można osiągnąć (m.in. poprawa wizerunku, wzrost konkurencyjności, możliwość wdrażania innowacji), a z drugiej z konieczności ponoszenia, zwłaszcza na początku, niezbędnych kosztów, których zwrot nie jest odczuwalny przez przedsiębiorstwo natychmiast. Celem artykułu jest ukazanie sposobu wdrażania koncepcji odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw oraz jej wpływu na poprawę konkurencyjności badanej firmy. Analizę przeprowadzono w największym zakładzie przerobu drewna na Opolszczyźnie.
Słowa kluczowe:
odpowiedzialność społeczna, przemysł tartaczny, konkurencyjnośćBibliografia
Berman S., Jonem T., Wicke A.C. 1999. Convergent Stakeholders Theory. Academy of Management Reviev, 24(2): 206- 221.
Bernatt M. 2009. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Biznes, etyka, odpowiedzialność. 2012. Ed. W. Gasparski. PWE, Warszawa.
Polek-Duraj K. 2011. Społeczna odpowiedzialność determinantą wzrostu konkurencyjności organizacji (studium przypadku). In: Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena. Eds. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2015. 2016. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2014. 2015. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2012. 2013. GUS, Warszawa.
Rocznik Statystyczny Przemysłu 2010. 2011. GUS, Warszawa.
Wołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M. Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Żemigała M. 2007. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Oficyna Wolters Kluver business, Kraków.
Katedra Polityki Regionalnej, Politechnika Opolska
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND