Metody zwiększania wydajności pracy w przedsiębiorstwie usługowym

Elżbieta Skąpska

Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka

Ewa Rollnik-Sadowska

Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka

Ewelina Konicka

Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka


Résumé

W dobie innowacji wymuszanych przez intensywną konkurencję w wymiarze globalnym współczesne przedsiębiorstwo, zwłaszcza usługowe, musi na bieżąco dostosowywać swoje działania do zmieniających się warunków rynkowych. Jednym z wymogów w warunkach "technologizacji" działalności gospodarczych, warunkujących przetrwanie i rozwój przedsiębiorstw, jest umiejętność podwyższania poziomu wydajności pracy. Określenie determinant wydajności pracy w danym przedsiębiorstwie w znacznym stopniu oddziałuje na budowanie jego pozycji konkurencyjnej i przewagi rynkowej. Przedsiębiorstwa, ponieważ są narażone na znaczną niepewność i ryzyko, w szczególnym stopniu są zmuszone do poszukiwania sposobów racjonalizacji kosztów i zwiększania efektywności. Celem artykułu jest identyfikacja metod zwiększania wydajności pracy we współczesnym przedsiębiorstwie usługowym. Obraną metodą badawczą jest analiza źródeł wtórych, a także studium przypadku konkretnego przedsiębiorstwa usługowego. 


Mots-clés :

wydajność pracy, usługi, rynek pracy, efektywność, przedsiębiorstwo usługowe


Amstrong M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Blinowski F. 1955. Wydajność pracy i drogi walki o jej podniesienie. Książka i Wiedza, Warszawa.

Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do? tab=table&init=1&language=en&pcode=tesem 160&plugin=1 (access: 18.07.2016).

Filipowicz G. 2013. Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników. Oficyna a Wolter Kluwer business, Warszawa.

Gronroos Ch. 2007. Service management and marketing. Customer Management in Service Competition. Third edition. John Wiley & Sons.

Homburg C., Günther C., Fabnacht M. 2000. Die Industrie muss ihren Service aktiv vermarkten. Absatzwirtschaft, 10.

Keh H.T., Pang J. 2010. Customer Reactions to Service Separation. Journal of Marketing, March.

Kianto A., Hurmelinna-Laukkanen P. 2010. Intellectual capital in service- and product-oriented companies. Journal of intellectual capital, 11(3).

Lazear E.P. 2000. Performance Pay and Productivity. American Economic Review, 90(5): 1346-1361.

Martino R. 2015. Convergence and growth. Labour productivity dynamics in the European Union. Journal of Macroeconomics, 46.

Meager N., Speckesser S. 2011. Wages, productivity and employment: A review of theory and international data. European Employment Observatory Thematic expert ad-hoc paper. Institute for Employment Studies, Sovereign House, Brighton.

Pagliacci G.R., Kędzior Z. 2006. Informacyjna rola sprzedawców w przedsiębiorstwie. Marketing i Rynek, 11.

Rollnik-Sadowska E. 2015. Bariery popytu na pracę w wymiarze regionalnym na przykładzie podlaskich producentów bielizny. In: Polityka ekonomiczna. Eds. J. Sokołowski, A. Żabinski. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 402: 318-326.

Sasin M. 2015. Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Helion, Gliwice.

Sigala M. 2004. Using the data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector. Journal of Travel and Tourism Marketing, 16(2/3): 39-60.

Skąpska E. 2014. Znaczenie innowacji produktowych w usługach. In: Usługi 2014. Wybrane uwarunkowania rozwoju usług. Eds. M. Pluta- Olearnik, S. Wrona. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 354: 150-159.

Skąpska E., Samul J. 2015. Human capital indicators in service industries: from workforce profile to output measures. European Scientific Journal, 11(10): 276-285.

Skąpska E. 2016. Analysis of multidimensional information structures in economic service process -nonlinear approach. European Journal of Service Management, 17(1): 51-56.

Syverson Ch. 2011. What Determines Productivity? Journal of Economic Literature, XLIX.

Smid W. 2012. Boss leksykon. Publishing Hause Dr Lex, Kraków.

Szapiro M. 1951. Wydajność pracy w planie sześcioletnim. PWG, Warszawa.

Tyllinger T. 1926. Wydajność pracy. Drukarnia Ziemi Kaliskiej, Warszawa.

Wyrwicka M.K. 2010. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie usługowym. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.

Zarządzanie pracą: organizowanie, planowanie, motywowane, kontrola. 1999. Eds. Z. Jasiński. Placet, Warszawa.

Publiée
2017-12-11

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Skąpska, E., Rollnik-Sadowska, E., & Konicka, E. (2017). Metody zwiększania wydajności pracy w przedsiębiorstwie usługowym. Olsztyn Economic Journal, 12(4), 387–399. https://doi.org/10.31648/oej.2838

Elżbieta Skąpska 
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
Ewa Rollnik-Sadowska 
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
Ewelina Konicka 
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka



Licence

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND