Metody zwiększania wydajności pracy w przedsiębiorstwie usługowym
Elżbieta Skąpska
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika BiałostockaEwa Rollnik-Sadowska
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika BiałostockaEwelina Konicka
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika BiałostockaAbstrakt
W dobie innowacji wymuszanych przez intensywną konkurencję w wymiarze globalnym współczesne przedsiębiorstwo, zwłaszcza usługowe, musi na bieżąco dostosowywać swoje działania do zmieniających się warunków rynkowych. Jednym z wymogów w warunkach "technologizacji" działalności gospodarczych, warunkujących przetrwanie i rozwój przedsiębiorstw, jest umiejętność podwyższania poziomu wydajności pracy. Określenie determinant wydajności pracy w danym przedsiębiorstwie w znacznym stopniu oddziałuje na budowanie jego pozycji konkurencyjnej i przewagi rynkowej. Przedsiębiorstwa, ponieważ są narażone na znaczną niepewność i ryzyko, w szczególnym stopniu są zmuszone do poszukiwania sposobów racjonalizacji kosztów i zwiększania efektywności. Celem artykułu jest identyfikacja metod zwiększania wydajności pracy we współczesnym przedsiębiorstwie usługowym. Obraną metodą badawczą jest analiza źródeł wtórych, a także studium przypadku konkretnego przedsiębiorstwa usługowego.
Słowa kluczowe:
wydajność pracy, usługi, rynek pracy, efektywność, przedsiębiorstwo usługoweBibliografia
Blinowski F. 1955. Wydajność pracy i drogi walki o jej podniesienie. Książka i Wiedza, Warszawa.
Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do? tab=table&init=1&language=en&pcode=tesem 160&plugin=1 (access: 18.07.2016).
Filipowicz G. 2013. Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników. Oficyna a Wolter Kluwer business, Warszawa.
Gronroos Ch. 2007. Service management and marketing. Customer Management in Service Competition. Third edition. John Wiley & Sons.
Homburg C., Günther C., Fabnacht M. 2000. Die Industrie muss ihren Service aktiv vermarkten. Absatzwirtschaft, 10.
Keh H.T., Pang J. 2010. Customer Reactions to Service Separation. Journal of Marketing, March.
Kianto A., Hurmelinna-Laukkanen P. 2010. Intellectual capital in service- and product-oriented companies. Journal of intellectual capital, 11(3).
Lazear E.P. 2000. Performance Pay and Productivity. American Economic Review, 90(5): 1346-1361.
Martino R. 2015. Convergence and growth. Labour productivity dynamics in the European Union. Journal of Macroeconomics, 46.
Meager N., Speckesser S. 2011. Wages, productivity and employment: A review of theory and international data. European Employment Observatory Thematic expert ad-hoc paper. Institute for Employment Studies, Sovereign House, Brighton.
Pagliacci G.R., Kędzior Z. 2006. Informacyjna rola sprzedawców w przedsiębiorstwie. Marketing i Rynek, 11.
Rollnik-Sadowska E. 2015. Bariery popytu na pracę w wymiarze regionalnym na przykładzie podlaskich producentów bielizny. In: Polityka ekonomiczna. Eds. J. Sokołowski, A. Żabinski. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 402: 318-326.
Sasin M. 2015. Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Helion, Gliwice.
Sigala M. 2004. Using the data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector. Journal of Travel and Tourism Marketing, 16(2/3): 39-60.
Skąpska E. 2014. Znaczenie innowacji produktowych w usługach. In: Usługi 2014. Wybrane uwarunkowania rozwoju usług. Eds. M. Pluta- Olearnik, S. Wrona. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 354: 150-159.
Skąpska E., Samul J. 2015. Human capital indicators in service industries: from workforce profile to output measures. European Scientific Journal, 11(10): 276-285.
Skąpska E. 2016. Analysis of multidimensional information structures in economic service process -nonlinear approach. European Journal of Service Management, 17(1): 51-56.
Syverson Ch. 2011. What Determines Productivity? Journal of Economic Literature, XLIX.
Smid W. 2012. Boss leksykon. Publishing Hause Dr Lex, Kraków.
Szapiro M. 1951. Wydajność pracy w planie sześcioletnim. PWG, Warszawa.
Tyllinger T. 1926. Wydajność pracy. Drukarnia Ziemi Kaliskiej, Warszawa.
Wyrwicka M.K. 2010. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie usługowym. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Zarządzanie pracą: organizowanie, planowanie, motywowane, kontrola. 1999. Eds. Z. Jasiński. Placet, Warszawa.
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
Katedra Ekonomii i Nauk Społecznych, Wydział Zarządzania, Politechnika Białostocka
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND