Wpływ funduszy europejskich na kształtowanie modelu biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach

Marian Oliński

Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Piotr Szamrowski

Katedra Organizacji i Zarządzania ,Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Wzrost zainteresowania modelami biznesu przypada na drugą połowę lat 90. ubiegłego wieku. Celem badań prezentowanych w artykule jest ocena wpływu uzyskanego przez przedsiębiorstwa wsparcia ze środków publicznych na kształtowanie modelu biznesu. W badaniu posłużono się szablonem modelu "Canvas", zaproponowanym przez Osterwaldera i Pigneura. Badania obejmowały mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa funkcjonujące na obszarach wiejskich w północnej Polsce, które otrzymały wsparcie w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2007-2013. Wyniki badań wskazują, że uzyskana pomoc w wyraźny sposób wpłynęła na modyfikację tych elementów modelu biznesu, które znajdują się po lewej stronie szablonu "Canvas".


Słowa kluczowe:

model biznesu, mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa, wsparcie finansowe


Audretsch D.B., Grilo I., Thurik A.R. 2007. Explaining entrepreneurship and the role of policy: a framework. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Bowman C., Ambrosini V. 2000. Value Creation Versus Value Capture: Towards a Coherent Definition of Value in Strategy. British Journal of Management, 11(1): 1-15.

Cameron K.S., Quinn R.E. 2015. Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Dom Wydawniczy ABC Grupa Wolters Kluwer. Warszawa.

Chesbrough H. 2007. Business model innovation: it's not just about technology anymore. Strategy & Leadership, 35(6): 12-17.

Chesbrough H., Rosenbloom R.S. 2002. The role of the business model in capturing value from innovation, evidence from Xerox Corporation's technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change, 11(3): 529-555.

Demil B., Lecocq X. 2010. Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning, 43(2-3): 227-246.

Duczkowska-Piasecka M. 2013a. Model biznesu - nowe podejście do zarządzania strategicznego. In: Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne. Eds. M. Duczkowska-Piasecka, M. Poniatowska-Jaksch, K. Duczkowska-Małysz. Difin SA, Warszawa.

Duczkowska-Piasecka M. 2013b. Wartość dla klienta w nowym myśleniu strategicznym. In: Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne. Eds. M. Duczkowska-Piasecka, M. Poniatowska-Jaksch, K. Duczkowska-Małysz. Difin SA, Warszawa.

Dyczkowska J. 2012. Logistyka zaopatrzenia i produkcji - wpływ na logistykę dystrybucji. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, 84: 19-28.

Falencikowski T. 2013. Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar. CeDeWu.pl. Warszawa.

Galbraith J.K. 1957. Market Structure and Stabilization Policy. The Review of Economic and Statistics, 39(2): 124-133.

Kindstrom D. 2010. Towards a service-based business model - Key aspects for future competitive advantage. European Managament Journal, 28(6): 479-490.

Łuczka T. 2001. Kapitał obcy w małym i średnim przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa-Poznań.

Obszary wiejskie w Polsce. 2011. Główny Urząd Statystyczny Studia i analizy statystyczne. War-szawa-Olsztyn.

Oliński M. 2009. Wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w regionie Warmii i Mazur. Wydawnictwo Fundacja Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach, Olsztyn.

Osterwalder A., Pigneur Y. 2010. Business Model Generation. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken-New Jersey.

Prahalad C.K, Ramaswamy V. 2003. The Future of Competition: Co-Creating Unique Value With Customers. Harvard Business School Press, Boston.

Teece D.J. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43(2-3): 172-194.

Trojanowski M. 2010. Marketing bezpośredni. Koncepcja - zarządzanie - instrumenty. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Ungerman O., Myslivcova S. 2014. Model of Communication usable for small and medium - sized companies for the consumer communication in social media. E & M Ekonomie a Management, 17(1): 167-184.

Woodall T. 2003. Conceptualising "Value for the Customer": An Attributional, Structural and Dispositional Analysis. Academy of Marketing Science Review, 12(1): 1-42.

Opublikowane
2016-06-30

Cited By /
Share

Oliński, M., & Szamrowski, P. (2016). Wpływ funduszy europejskich na kształtowanie modelu biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach. Olsztyn Economic Journal, 11(2), 165–175. https://doi.org/10.31648/oej.2918

Marian Oliński 
Katedra Organizacji i Zarządzania, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Piotr Szamrowski 
Katedra Organizacji i Zarządzania ,Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND