Czynniki wpływające na poprawę pozycji rynkowej firmy ubezpieczeniowej
Andrzej Grzebieniak
Katedra Polityki Społecznej i Ubezpieczeń, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających na poprawę pozycji rynkowej firmy ubezpieczeniowej. W opracowaniu przyjęto następującą hipotezę: pozycja rynkowa firmy ubezpieczeniowej jest kształtowania nie tylko przez jakość i cenę produktów, lecz także przez jakość systemu obsługi klienta i renomę firmy. Czynniki zidentyfikowano na podstawie wyników badań własnych, w których wykorzystano metodę kwestionariusza, a narzędziem badawczym była ankieta pocztowa lub internetowa. Ankiety wysłano do wszystkich 63 zakładów ubezpieczeń mających siedzibę i działających w Polsce w latach 2008-2010. W pełni i prawidłowo wypełnionych zwrócono 57 ankiet.
Słowa kluczowe:
pozycja rynkowa, relacje z klientami, systemy informatyczne, komunikacja marketingowaBibliografia
Christopher M., Payne A., Ballantyne D. 1994. Relationship marketing: Bringing quality, customer service and marketing together. Butterworth-Heinemann, Oxford.
Day G.S. 1990. A two-dimensional koncept of brand loyalty. Journal of Advertising Research, 9(9).
Doherty R.W. 1997. The emotional contagion scale: a measure of individual differences. Journal of Nonverbal Behaviour, 21 (2).
Gerportt T.J. Paukert M. 2011. Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter - und Kundenzufriedenheit: Eine Metaanalise. Zeitschrift fur Personalforschung, 25(1).
Glanz B.A. 1994. Building customer loyality. Irwin, Burr Ridge.
Johnston T.C., Hewa M.A. 1997. Fixing service failures. Industrial Marketing Management, 26(5).
Kotler P. 1988. Marketing Management. Englewood Cliffs, New York.
Lovelock Ch.H. 2010. Services Marketing. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
Nowotarska-Romaniak B. 2005. Marketingowa orientacja firm ubezpieczeniowych w Polsce. Prace Naukowe AE im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
Pierścionek Z. 1996. Strategie rozwoju firmy. PWN, Warszawa.
Pocztowski A. 1998. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Antykwa, Kraków.
Porter M. 1980. Competetive strategy. The Free Press, Newy York.
Skłodowska-Michalska M. 1996. Kształtowanie lojalności konsumentów. Witajcie w klubie. Businessman Magazine, 3.
Szwed-Piestrzeniewicz P. 2013. Wizerunek ubezpieczony, www.proto.pl/PR (access: 26.09.2013).
Katedra Polityki Społecznej i Ubezpieczeń, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND