Budowanie relacji z interesariuszami jako podstawowy czynnik sukcesu organizacji sektora publicznego

Maria Kotas

Katedra Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach


Abstrakt

Czynniki sukcesu to wszystkie zasoby warunkujące powodzenie organizacji. Zalicza się do nich te, które przesądzają o osiągnięciu konkurencyjnej pozycji na rynku. Różnice występujące między sektorem prywatnym a publicznym w znacznym stopniu wpływają jednak na ich identyfikację i hierarchizację. Celem artykułu jest analiza budowania relacji z interesariuszami jako głównego czynnika sukcesu organizacji sektora publicznego. Autorka zastosowała analizę literatury przedmiotu jako podstawową metodę badawczą. W przypadku organizacji sektora publicznego proces budowania relacji z interesariuszami jest złożony, gdyż grupy otoczenia tych podmiotów cechuje złożoność i różnorodność. Mimo to jest to jeden z głównych czynników sukcesu tych podmiotów, dlatego wymaga on dokładnej eksploracji. Uzupełnieniem przeglądu literatury jest prezentacja wycinka wyników badań empirycznych przeprowadzonych przez autorkę. 


Słowa kluczowe:

interesariusze organizacji, czynniki sukcesu, organizacja publiczna, budowanie relacji


Administracja publiczna. 2004. Ed. J. Boć. Kolonia Limited, Wrocław.

Bartes F., Strzednicki A. 2003. Walka konkurencyjna przedsiębiorstw. C.H. Beck, Warszawa.

Boynton A., Zmud R. 1984. An assessment of critical success factors. Sloan Management Review, 25(4).

Brilman J. 2002. Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa.

Brotherton B., Shaw J. 1996. Towards an identification and classification of critical success factors in UK hotels plc. international Journal of Hospitality Management, 15(2).

Budzyński W. 2002. Wizerunek firmy: kreowanie, zarządzanie, efekty. Poltext, Warszawa.

Cangemi J.P., Lazarus H., McQuade T., Fitzgerald J., Conner J., Miller R., Murphree W. 2011. Successful leadership practices during turbulent times. Journal of Management Development, 30(1).

Dewettinck K., Ameijde M. 2011. Linking leadership empowerment behavior to employee attitudes and behavioral intentions. Personnel Review, 40(3).

Downar W. 2005. Mechanizmy wartościotwórcze w systemie transportowym - zarys problematyki. Przegląd Komunikacyjny, 7-8.

Farnham D., Horton S., Barlow J., Hondeghem A. 1996. New Public Management in Europe, Macmillan Press Ltd., London, pp. 29-36.

Filipczuk J. 2003, Zarządzanie strategiczne. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa.

Flores L.G., Fadden J. 2000. How to Have a Successful Strategic Planning Meeting. Training & Development, p. 33.

Frączkiewicz-Wronka A. 2010. Pomiar efektywności organizacji publicznych na przykładzie sektora ochrony zdrowia. Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice.

Freeman R.E. 1984. Strategic management. A stakeholder approach. Pistman Publishing, Boston.

Fryer K.J., Antony J., Douglas A. 2007. Critical success factors of continuous improvement in the public sector. A literature review and some key findings. The TQM Magazine, 19.

Gartner W.B. 1985. A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation. Academy of Management Review, 10(4).

Griffin W.R. 1998. Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa.

Kleer J. 2005. Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem. CEDEWU, Warszawa.

Kożuch B. 2004. Zarządzanie publiczne w praktyce polskich organizacji. Placet, Warszawa.

Krupski R. 2001. Zarządzanie strategiczne - koncepcje - metody. Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.

Lemańska-Majdzik A. 2007. Czynniki sukcesu firmy na rynku w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Politechnika Częstochowska, Częstochowa.

Lisiecka K 2002. Kreowanie jakości. Wyd. Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.

Lisiński M. 2004. Metody planowania strategicznego. PWE, Warszawa.

Meibodi L., Monavvarian A. 2010. Recognizing critical success factors to achieve the strategic goals of SAIPA Press. Business Strategy Series, 11(2): 124-133.

Mikuła В., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. 2002. Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane koncepcje i metody. Difin, Warszawa.

Obłój K. 2001. Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa.

Obłój K. 2004. Strategia sukcesu firmy. PWE, Warszawa.

Penc-Pietrzak I. 2010. Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Peszko A. 2002. Podstawy zarządzania organizacjami. Uczelnianie Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków.

Rockart J., Bullen C. 1981. A primer of critical success factors. Center for Information Systems Research Working Paper. Sloan School of Management, MIT, Cambridge, MA, No 69.

Rockart J., Cresenz A.D. 1983. A process for the Rapid Development of Systems In Support of Managerial Decision Making. MIT Sloan School of Management, Cambridge, MA.

Rockart J.F. Chief executives define their own data needs. Harvard Business Review, 57.

Sirus K., Moghaddam R. 2007. Organizational critical success factors and competencies. Management Magazine, 120.

Skrzypek E. 2007. Kapitał intelektualny jako podstawa sukcesu w społeczeństwie wiedzy. Problemy Jakości, 1.

Susnien D. 2008. Synergy and strategic value of organization - stakeholder relationships. Economics and Management.

Svedsen A. 1998. The stakeholder strategy. Profiting from collaborative business relationships. Berret-Koehler Publishers, San Francisco.

Thompson A., Strickland A. 1993. Strategic management. Concept and Casus. Irwin, New Yoir, III.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Dziennik Ustaw z 2005 r. nr 249 poz. 2104.

Ustuner Y., Coskun S. Quality management in the Turkish public sector: a survey. Public Administration Developments, 24.

Youssef M., Zairi M. 1995. Benchmarking critical factors for TQM. Part II - empirical results from different regions in the World. Benchmarking for Quality Management & Technology, 2 (2).

Zarepur J. 2001. Information management systems and critical success factors in small agencies. Ravesh Magazine, 68.

Opublikowane
2012-06-30

Cited By /
Share

Kotas, M. (2012). Budowanie relacji z interesariuszami jako podstawowy czynnik sukcesu organizacji sektora publicznego. Olsztyn Economic Journal, 7(1), 51–61. https://doi.org/10.31648/oej.3372

Maria Kotas 
Katedra Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach



Licencja

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND