Optoelectronic system for controlling an alternating current motor. Electrical and electronic design
Zenon Syroka
UWMAbstrakt
Zaprojektowano układ sterowania pracą trójfazowego silnika indukcyjnego z wykorzystaniem elementów i metod optoelektronicznych. Wybrano sterowanie prędkością silnika poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Rozwiązanie to umożliwia uzyskanie szerokiego zakresu prędkości obrotowych wału silnika przy jednoczesnym zapewnieniu stałego momentu i korzystnego przebiegu rozruchu silnika indukcyjnego.
Silnik elektryczny jest sterowany poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Przebieg napięcia o pożądanej postaci powstaje w wyniku działania elektronicznego układu, którego pracą sterują dwa mikrokontrolery. Obsługiwana jest także komunikacja pomiędzy użytkownikiem a układem sterowania.
Słowa kluczowe:
cyfrowe sterowanie, elektryczne i hybrydowe pojazdy, mikrokontroleryBibliografia
ALI E., KHALIGH A., NIE Z., LEE Y.J. 2009. Integrated Power Electronic Converters and Digital Control. CRC Press, Boca Raton. Google Scholar
BOLTON W. 2006. Programmable Logic Controllers. Elsevier, Amsterdam, Boston.
Crossref
Google Scholar
BUSO S., MATTAVELLI P. 2006. Digital Control in Power Electronics. Morgan & Claypool Publisher, San Rafael, CA.
Crossref
Google Scholar
CHEN C.-T. 1991. Analog and Digital Control system Design: Transfer Function, State Space, and Algebraic Methods. Saunders College Publishing, Filadelfia, Pensylwania. Google Scholar
DENTON T. 2016. Electric and Hybrid Vehicles. Routledge, San Diego.
Crossref
Google Scholar
DORF R.C., BISHOP R.H. 2008. Modern Control System Solution Manual. Prentice Hall, New Jersey. Google Scholar
FADALI S. 2009. Digital Control Engineering, Analysis and Design. Elsevier, Burlington.
Crossref
Google Scholar
FEUER A., GOODWIN G.C. 1996. Sampling in Digital Signal Processing and Control. Brikhauser, Boston.
Crossref
Google Scholar
GABOR R., KOWOL M., KOŁODZIEJ J., KMIECIK S., MYNAREK P. 2019. Switchable reluctance motor, especially for the bicycle. Patent No. 231882. Google Scholar
GLINKA T., FRĘCHOWICZ A. 2007. Brushless DC motor speed control system. Patent No. P195447. Google Scholar
GREGORY P. 2006. Starr Introduction to Applied Digital Control. Gregory P. Starr, New Mexico. Google Scholar
HUSAIN I. 2003. Electric and Hybrid Vehicles, Design Fundamentals. CRC Press LLC, Boca Raton, London. Google Scholar
JONGSEONG J., WONTAE J. 2019. Method of controlling constant current of brushless dc motor and controller of brushless dc motor using the same. United States Patent Application Publication, US2018323736 (A1). Google Scholar
KHAJEPOUR A., FALLAH S., GOODARZI A. 2014. Electric and Hybrid Vehicles Technologies, Modeling and Control: a Mechatronic Approach. John Wiley & Sons Ltd., Chichester. Google Scholar
KOJIMA N., ANNAKA T. 2019. Motor control apparatus and motor unit. United States Patent Application Publication, US2019047517 (A1). Google Scholar
KOLANO K. 2020. Method for measuring the angular position of the shaft of a brushless DC motor with shaft position sensors. Patent No. P235653. Google Scholar
LANDAU I.D., ZITO G. 2006. Digital Control Systems Design, Identification and Implementation. Springer, London. Google Scholar
LUECKE J. 2005. Analog and Digital Circuits for Electronic Control System Applications Using the TI MSP430 Microcontroller. Elsvier, Amsterdam, Boston.
Crossref
Google Scholar
MI CH., MASRUR M.A., GAO D.W. 2011. Hybrid Electric Vehicles Principles and Applications with Practical Perspectives. John Wiley & Sons Ltd., Chichester.
Crossref
Google Scholar
MOUDGALYA K.M. 2007. Digital Control. John Wiley & Sons Ltd., Chichester. Google Scholar
MURRAY R.M., LI Z., SHANKAR SASTRY S. 1994. A Mathematical Introduction to Robotic Manipulation. CRC Press, Berkeley. Google Scholar
OGATA K. 1995. Discrete Time Control Systems. Prentice-Hall, New Jersey. Google Scholar
PISTOIA G. 2010. Electric and Hybrid Vehicles Power Sources, Models, Sustainability, Infrastructure and the Market. Elsevier, Amsterdam, Boston. Google Scholar
SIKORA A., ZIELONKA A. 2011. Power supply system for a BLDC motor. Patent No. P.394971. Google Scholar
SOYLU S. 2011. Electric Vehicles – the Benefits and Barriers. Edited by Seref Soylu, Rijeka.
Crossref
Google Scholar
STEVIĆ Z. 2013. New Generation of Electric Yehicles. Edited by Zoran Stević, Rijeka. Google Scholar
SYROKA Z.W. 2019. Electric Vehicels – Digital Control. Scholars’ Press, Mauritius. Google Scholar
SYROKA Z.W., JAKOCIUK D. 2020. Battery recharging system in electric vehicle. Patent No. P431380, filing date: 17 January 2020. Google Scholar
SYROKA Z.W., MERCHEL D. 2021. Optoelectronic control system for an alternating current motor. Patent decision of 5 February 2021; patent No. PL 236459. Google Scholar
ŚLUSAREK B., PRZYBYLSKI M., GAWRYŚ P. 2014. Hall effect sensor of the shaft position of the brushless DC motor. Patent No. P218476. Google Scholar
WILLIAMSON S.S. 2013. Energy Management Strategies for Electric and Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Springer, New York, London.
Crossref
Google Scholar
UWM