PROCES RECENZJI
Informacje dla autorów
Poniżej chronologicznie zestawiono etapy, przez które w procesie wydawniczym przechodzi rękopis artykułu złożonego do druku w czasopiśmie Technical Sciences.
- Do złożonego artykułu zostaje przypisany redaktor. Do artykułu zostaje przypisany unikalny numer referencyjny, który można wykorzystać do śledzenia artykułu w całym procesie redakcyjnym oraz do korespondencji z redakcją Technical Sciences.
- Jeśli tematyka i forma artykułu spełnia wymogi czasopisma, redaktor przesyła artykuł do recenzji do co najmniej dwóch recenzentów (w tym co najmniej do jednego recenzenta zagranicznego), którzy są uznanymi ekspertami w dyscyplinie, w której mieści się oceniany artykuł. Uzyskanie recenzji trwa zwykle od kilku tygodni do kilku miesięcy, a czas oczekiwania na recenzje zależy tylko od samodyscypliny recenzentów. Redakcja na bieżąco przypomina recenzentom o terminie wykonania recenzji.
Autorzy są zachęcani do dołączenia do składanego artykułu propozycji 3 potencjalnych recenzentów (nazwiska, afiliacje i adresy mailowe). Redakcja nie jest zobligowana do skorzystania z tej propozycji. - Recenzje przesłane przez recenzentów są natychmiast przesłane do autora korespondencyjnego.
- W przypadku decyzji redakcji o akceptacji artykułu, autorzy są o tym fakcie niezwłocznie informowani.
- W przypadku konieczności poprawienia artykułu, autorzy są o tym przez redakcję niezwłocznie informowani. Należy wtedy do poprawionej wersji artykułu obowiązkowo dołączyć listę wprowadzonych zmian wraz z ustosunkowaniem się autorów do uwag recenzentów. Skorygowany artykuł podlega ponownej recenzji.
- Istnieje możliwość, że redaktor decyduje o tym, że rękopis nie spełnia wymagań czasopisma i nie będzie dalej procedowany. W takiej sytuacji redakcja natychmiast powiadamia autorów, że praca została odrzucona.
- Autorzy nie znają tożsamości recenzentów. Recenzenci znają tożsamości autorów. Wszelkie konflikty interesów między autorami i recenzentami są nie do przyjęcia. Konflikt interesów występuje, jeśli mają miejsce osobiste lub zawodowe relacje między autorami i recenzentami, np. aktualna, bądź wcześniejsza współpraca naukowa w ramach tematyki, której dotyczy oceniany artykuł. Recenzent musi poinformować redakcję o tym, czy ma miejsce konflikt interesów.
Informacja dla recenzentów
- Recenzent wykonuje recenzję artykułu korzystając formularza.
- Wypełniony formularz, w którym jest zawarta jednoznaczna sugestia odnośnie przyjęcia, poprawy lub odrzucenia artykułu, powinien być odesłane do redakcji w ciągu 4 tygodni.
- Recenzja musi także zawierać szczegółowy komentarz na temat artykułu. Brak komentarza nie pozwoli na dalsze procedowanie artykułu.