/Nie/demokratyczna władza jako źródło dehumanizacji wychowującego społeczeństwa

Andrzej Olubiński

emeryt
https://orcid.org/0000-0003-2658-6153


Abstrakt

Podjęty w niniejszym opracowaniu problem dotyczy próby zwrócenia uwagi na edukacyjne zagrożenia wynikające z /nie/demokratycznego sposobu sprawowania władzy, głównie państwowej, ale częściowo także technologiczno-cybernetycznej. Zasadniczym zatem celem tego tekstu jest krytyczny oraz demaskacyjny charakter oceny de facto złych, a niekiedy wręcz patologicznych działań władzy. Jednocześnie zwracamy tutaj uwagę na fakt, że tego typu funkcjonowanie systemów władzy często skutkuje ewidentnymi stratami w zakresie kształtowania określnego systemu wartości, zachowań czy postaw jednostek oraz szerszych grup społecznych, zarówno w mikro, jak i w makroskali. Przy czym staramy się tutaj wyeksponować także coraz bardziej widoczne przypadki patologicznego kierowania społeczeństwem w sposób ukryty oraz manipulacyjny, także w nominalnych systemach demokratycznych. Ostateczne wnioski wynikające z tego typu narracji związane są z intencją poszerzenia wiedzy w tym zakresie, jak i z nadzieją na profilaktyczną aktywność społeczeństwa, w celu niedopuszczenia do tego typu dehumanizacyjnych procesów społecznej edukacji lub ich eliminacji.


Słowa kluczowe:

patologia sprawowania władzy, zagrożenia procesów edukacji, edukacyjne skutki złego rządzenia, świadomość potrzeby obrony humanistycznych wartości


Arendt, H. (1999). O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie. Fundacja Aletheia.   Google Scholar

Appelebaum, A. (2022). Zmierzch demokracji. Zwodniczy powab autorytaryzmu. Agora.   Google Scholar

Bauman, Z. (2009). Nowoczesność i zagłada. Holokaust – choroba czy produkt cywilizacji. Wyd. Literackie.   Google Scholar

Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Znak.   Google Scholar

Borkowski. J. (2011). Człowiek zagrożony i niebezpieczny. Socjologia i psychologia zagrożeń. Elipsa.   Google Scholar

Czerepaniak-Walczak, M. (1998). Związki demokracji i edukacji – fetysz czy fakt? W: M. Dudzikowa (red.), Edukacja w zmianach. Wyd. Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.   Google Scholar

Doliński, D., Grzyb, T. (2017). Posłuszni do bólu. Smak Słowa.   Google Scholar

Dudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. (red.). (2013). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls.   Google Scholar

Fallon, J. (2017). Mózg psychopaty. Interesujące spojrzenie na ciemną stronę umysłu. GWP.   Google Scholar

Fromm, E. (1978). Ucieczka od wolności. Czytelnik.   Google Scholar

Fromm, E. (1998). Anatomia ludzkiej destruktywności. Rebis.   Google Scholar

Gawlicz, K., Rudnicki, P., Starnawski, M., Tokarz, T. (red.). (2014). Demokracja i edukacja. Dylematy, diagnoza, doświadczenia. Wyd. DSW.   Google Scholar

Gawlicz, K., Starnawski, M. (2014a). Jak edukacja może zmienić świat. Wyd. DSW.   Google Scholar

Graeber, D. (2016). Utopia regulaminów. O technologii, tępocie i ukrytych rozkoszach biurokracji. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Graeber, D. (2019). Praca bez sensu. Teoria. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Gros, F. (2019). Nieposłuszeństwo. Czarna Owca.   Google Scholar

Hari, J. (2023). Złodzieje. Co okrada nas z uwagi. Wyd. JK.   Google Scholar

Jarosz, M. (2004). Władza, przywileje, korupcja. Wyd. Nauk. PWN.   Google Scholar

Kołakowski, L. (2014). Niepewność epoki demokracji. Znak.   Google Scholar

Kosiorek, K. (2007). Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemian. Impuls.   Google Scholar

Król, M. (2015). Byliśmy głupi. Wyd. Czerwone i Czarne.   Google Scholar

Kuroń, J. (2002). Działanie. Jeśli nie panujemy nad swoim życiem, ono panuje nad nami. Wyd. Dolnośląskie.   Google Scholar

Kuźniar, R. (2017). Uwaga totaliści nadchodzą. Gazeta Wyborcza, 16‒17.09.   Google Scholar

Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Wyd. Trans Humana.   Google Scholar

Kwieciński, Z. (2009). Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki. W: B. Śliwerski (red.), Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej. Impuls.   Google Scholar

Lee-Chai, A.Y., Bargh, A.A. (red.). (2009). Władza. Pokusy i zagrożenia. GWP.   Google Scholar

Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Książka i Wiedza.   Google Scholar

Marcela, M. (2022). Patoposłuszeństwo. Jak szkoła, rodzina i państwo uczą nas bezradności i co z tym zrobić? Znak.   Google Scholar

Michałowska, D.A. (2013). Neoliberalizm j jego /nie/etyczne implikacje edukacyjne. Wyd. UAM.   Google Scholar

Mounk, Y. (2019). Lud kontra demokracja. Dlaczego nasza wolność jest w niebezpieczeństwie i jak ją ocalić.   Google Scholar

Fundacja Kultura Liberalna.   Google Scholar

Naim, M. (2022). Zemsta władzy. Jak autokraci na nowo tworzą politykę XXI wieku.   Google Scholar

Sonia Draga.   Google Scholar

Olubiński, A. (1994). Ericha Fromma koncepcja życia po ludzku. Wyd. UMK.   Google Scholar

Olubiński, A. (2001). Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia. Adam Marszałek.   Google Scholar

Olubiński, A. (2010). Edukacja jako sprawowanie władzy. Wychowanie na co Dzień, 4.   Google Scholar

Olubiński, A. (2018). Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia. W świetle założeń edukacji humanistycznej i krytyczno-emancypacyjnej. Impuls.   Google Scholar

Olubiński, A. (2023). O psychospołecznych skutkach edukacyjnej działalności socjopatycznych edukatorów. W: J. Górniewicz (red.), Studia i szkice z zakresu pedagogiki ogólnej, andragogiki oraz historii oświaty. O poczuciu bezpieczeństwa, migracji, ludziach dojrzałych i problemach oświaty. Akapit.   Google Scholar

Olubiński, A. (2021). Edukacja do oporu i /nie/posłuszeństwa. Ku emancypacji i demokracji. Akapit.   Google Scholar

Olubiński, A. (2023). Zniewalane/zniewolone człowieczeństwo. Efekt fałszywej narracji oraz edukacyjnej   Google Scholar

hipokryzji czołowych systemów władzy. Adam Marszałek.   Google Scholar

Ossowski, S. (1968). Dzieła, t. 5. Z zagadnień struktury społecznej. PWN.   Google Scholar

Podgórecki, A. (1969). Patologia życia społecznego. PWN.   Google Scholar

Pospiszyl, K. (1985). Psychopatologia. WSiP.   Google Scholar

Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Impuls.   Google Scholar

Rachman, G. (2023). Nowy autorytaryzm. Polityka strachu. Wyd. JK.   Google Scholar

Riesman, D., Glazer, N., Denney, R. (1968). Samotny tłum. Muza SA.   Google Scholar

Seligman, M.E.P., Walker, F.E., Rosenthal,D.L. (red.). (2003). Psychopatologia. Zysk i S-ka.   Google Scholar

Sęk, K., Brzeziński K., Domachowski W., Kowalik S. (2012). Społeczna psychologia kliniczna. Wyd. Nauk. PWN.   Google Scholar

Shore, M. (2012). Nowoczesność jako źródło cierpień. Krytyka Polityczna.   Google Scholar

Snyder, T. (2017). O tyranii. Dwadzieścia lekcji z XX wieku. Znak Horyzont.   Google Scholar

Starczewska, K. (2008). Czy możliwa jest szkoła demokratyczna? Z doświadczeń praktyka. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie,   Google Scholar

t. 4. GWP.   Google Scholar

Stout, M. (2021). Socjopaci są wśród nas. Ludzie bez sumienia kontra reszta świata. Znak Literanowa.   Google Scholar

Śliwerski. B. (2008). Wyspy oporu edukacyjnego. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP. W gorsecie centralizmu.   Google Scholar

Impuls.   Google Scholar

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Znak.   Google Scholar

Zaremba, M. (2023). Autorytaryzm jako źródło buntu. Gazeta Wyborcza, 9.02.   Google Scholar

Zuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Zysk i S-ka.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-09-05

Cited By /
Share

Olubiński, A. (2024). /Nie/demokratyczna władza jako źródło dehumanizacji wychowującego społeczeństwa. Forum Nauk Społecznych, (2). https://doi.org/10.31648/fns.10255

Andrzej Olubiński 
emeryt
https://orcid.org/0000-0003-2658-6153



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.