Wybrane aspekty partycypacji politycznej i wiedzy z zakresu polityki. Przykład młodzieży z Warmii i Mazur

Wiktor Bożentowicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0000-0033-4834

Oliwia Dzikowska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0007-5035-7082

Julia Przerwa

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-6796-4930

Klaudia Strzelec

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-2926-6904


Abstrakt

W artykule poruszono kwestię stopnia świadomości politycznej i podstawowej wiedzy na temat bieżącej polityki młodzieży ze szkół ponadpodstawowych i studentów z Warmii i Mazur. Motywem do podjęcia tego pola badawczego jest rekordowo wysoka frekwencja w wyborach parlamentarnych w 2023 roku, na którą w dużej mierze złożył się udział właśnie młodych ludzi, oraz obserwowane w przestrzeni publicznej wysokie zainteresowanie tej grupy pierwszymi zmianami, jakie zachodziły po rozpoczęciu kadencji przez nowy rząd. Głównym celem badawczym jest przede wszystkim określenie poziomu i źródeł świadomości politycznej i wiedzy na temat bieżącej polityki młodzieży na Warmii i Mazurach. Próbę badawczą stanowili studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz uczniowie Zespołu Szkół nr 2 im. Władysława Jagiełły w Mrągowie i Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych im. Polaków spod znaku Rodła w Olsztynie.  Metodami badawczymi, które zastosowali autorzy w niniejszej pracy są: metoda politologiczna, metoda analizy i syntezy do przedstawiania podstawowych pojęć z zakresu politologii oraz stany badań. Wykorzystana została również metoda ilościowa i jakościowa, aby zebrać i przetworzyć dane uzyskane w drodze badań empirycznych. Przeprowadzone badania pozwoliły odpowiedzieć na postawione pytanie badawcze, wskazując, że poziom wiedzy politycznej uczniów jest relatywnie niski, jednak ich świadomość obywatelska lub polityczna pozostają wyższe niż wśród badanych studentów, u których poziom owego zaangażowania jest wręcz znikomy. Natomiast poziom wiedzy wśród studentów, mimo małego zaangażowania obywatelskiego i korzystania z tych samych źródeł informacji co uczniowie, jest zdecydowanie wyższy, szczególnie w kwestiach parlamentarnych.


Słowa kluczowe:

partycypacja polityczna, młodzież, Polska


Checkoway, B., Gutiérrez, L.M. (2006). Youth Participation and Community Change. Journal of Community Practice, 14(1-2), 1–9.   Google Scholar

Checkoway, B., Richards-Schuster, K. (2003). Youth Participation in Community Evaluation Research. American Journal of Evaluation, 24(1), 21–33.   Google Scholar

Dahl, R.A. (1971). Polyarchy: Participation and Opposition. Yale University Press.   Google Scholar

Farthing, R. (2012). Why Youth Participation? Some Justifications and Critiques of Youth Participation Using New Labour's Youth Policies as a Case Study. Youth & Policy, 109, 71–97.   Google Scholar

Flanagan, C., Levine, P. (2010). Civic Engagement and the Transition to Adulthood. The Future of Children, 20(1), 159–179.   Google Scholar

Hooghe, M., Stolle, D. (2003). Generating Social Capital: Civil Society and Institutions in Comparative Perspective. Palgrave Macmillan.   Google Scholar

Hrehorowicz, A., Kowalczyk, T. (2023). Wiedza licealistów o prawie wyborczym. Studia Wyborcze, 35, 112–130.   Google Scholar

Hrehorowicz, A., Kowalczyk, T. (2023). Wiedza wyborcza pokolenia „Z” w perspektywie badania ilościowego nad warszawskimi licealistami. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 2, 119-139.   Google Scholar

Kapsa, I. (2024). Aktywność polityczna i referencje polityczne młodych wyborców na przykładzie bydgoskich maturzystów. Dyskurs & Dialog, 13(1), 1-22.   Google Scholar

Kapsa, I. (2024). Orientacje polityczne młodzieży – badania uczniów bydgoskich szkół ponadpodstawowych. Przegląd Politologiczny, 1, 45–62.   Google Scholar

Kądziela, A. (2021). Metodologia badań postaw politycznych młodzieży w świetle badań empirycznych. Studia Politologiczne, 59, 141-162.   Google Scholar

Kądziela, A. (2021). Postawy polityczne młodzieży. Przegląd Politologiczny, 2, 89–106.   Google Scholar

Marzęcki, R. (2013). Młody obywatel we współczesnej demokracji europejskiej. Elipsa.   Google Scholar

Marzęcki, R. (2019). Obywatel patriota? Patriotyzm jako czynnik determinujący aktywność obywatelską młodych Polaków. Przegląd Politologiczny, 24(1), 7-26.   Google Scholar

Marzęcki, R. (2019). Patriotyzm a zaangażowanie obywatelskie. Studia Politologiczne, 51, 123–145.   Google Scholar

Marzęcki, R., Stach, Ł. (2014). Potencjał obywatelski młodych Polaków. Analiza wybranych wskaźników. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, 43, 95-112.   Google Scholar

Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży. Impuls.   Google Scholar

Putnam, R.D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. Simon & Schuster.   Google Scholar

Słomczyński, K.M., Shabad, G. (1998). Can Support for Democracy and the Market Be Learned in School? A Natural Experiment in Post-Communist Poland. Political Psychology, 19(4), 749–779.   Google Scholar

Sokolski, M., Jankiewicz, Z. (2023). Motywacje do uczestnictwa w wyborach parlamentarnych w 2023 roku na przykładzie uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni. Refleksje. Pismo Naukowe Studentów i Doktorantów. WNPiD UAM, 25.   Google Scholar

Sokolski, M., Jankiewicz, Z. (2024). Wiedza polityczna młodych wyborców. Edukacja Obywatelska, 15(2), 78–95.   Google Scholar

Stach, Ł., Marzęcki, R. (2014). Zaangażowanie obywatelskie młodych Polaków. Studia Socjologiczne, 3(214), 157–178.   Google Scholar

Tsekoura, M. (2016). Space for Youth Empowerment: Case Studies from the UK and Greece. YOUNG, 24(4).   Google Scholar

Tsekoura, M. (2016). Spaces for youth participation and youth empowerment: case studies from the UK and Greece. Journal of Youth Studies, 24(4), 326–341.   Google Scholar

van Deth, J.W. (2014). A conceptual map of political participation, Acta Politica 49(3).   Google Scholar

Verba, S., Scholtzman, K.L., Brady, H.E. (1995). Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics. Harvard University Press.   Google Scholar

Weiss, J. (2020). What is youth political participation? Literature review on youth political participation and political attitude. Frontiers in Political Science, 2, 1-13.   Google Scholar

Wójcicki, M. (2018). Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 24, 169-183.   Google Scholar

Żebrowski, W. (2019). Badania naukowe na studiach politologicznych. Wyd. INP UWM.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-03

Cited By /
Share

Bożentowicz, W., Dzikowska, O., Przerwa, J., & Strzelec, K. (2025). Wybrane aspekty partycypacji politycznej i wiedzy z zakresu polityki. Przykład młodzieży z Warmii i Mazur. Forum Nauk Społecznych, (3). https://doi.org/10.31648/fns.11990

Wiktor Bożentowicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0000-0033-4834
Oliwia Dzikowska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0007-5035-7082
Julia Przerwa 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-6796-4930
Klaudia Strzelec 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0009-0006-2926-6904



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.