On the need to return to the subsidiary role of the state in public school education

Bogusław Śliwerski

a:1:{s:5:"pl_PL";s:69:"Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie ";}


Abstract

  • The content of the article is an analysis of the new functions of school in a postmodern society that is developing in democracy and for democracy. This, in turn, is possible only when there is a detotatization of the educational policy of the centralist authorities, which in the neoliberal state are guided by the ideology of statism as a hidden form of authoritarian democracy instead of implementing participatory and deliberative democracy through the processes of education and upbringing. Therefore, I present the process of necessary changes in the Polish school system, which were expressed in the Solidarity movement of opposition to the regime of the People's Republic of Poland, and as a result of social and political conflicts during the political transformation period, were squandered by the post-Solidarity power elites. Therefore, I justify the need for Polish politicians to return to the subsidiary role of the state in public school education of children and youth and point to the already existing legal and pedagogical solutions in this area

Keywords:

demokracja, uspołecznienie, totalitaryzm, neoliberalizm, partycypacja, subsydiarność, edukacja szkolna, polityka oświatowa, prawo oświatowe, siły społeczne, kapitał ludzki, kapitał społeczny, pozór


Arnstein, S.R. (2012). Drabina partycypacji (przeł. Jakub Bożek). W: J. Erbel (red.), Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Buden, B. (2013). Konec postkomunismu. Od společnosti bez nadĕje k nadĕji bez společnosti. Praha: Rybka Publishers.   Google Scholar

Bukowska, G. (2013). Wpływ edukacji na demokrację i jakość rządzenia. W: Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Czaputowicz, J. (2013. Suwerenność. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.   Google Scholar

Falkowski, J. (2013). Siła i słabość państwa w rozważaniach nowej ekonomii politycznej. W: J. Wilkin (red.), Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Fromm, E. (1996). Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii (przeł. H. Adamska). Rebis.   Google Scholar

Janke, A.W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Wyd. Akademia Bydgoska.   Google Scholar

Jawłowska, A. (1975). Drogi kontrkultury. PIW.   Google Scholar

Kieżun, W. (2013). Patologia transformacji. Wyd. uzupełnione zawiera rozmowę Czesława Bieleckiego z Witoldem Kieżunem. Poltext.   Google Scholar

Kwieciński, Z. (1991). Tekstualizacja nieobecności. Wprowadzenie. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. I. Studia Kulturowe i Edukacyjne. Wyd. UMK.   Google Scholar

Leder, A. (2014). Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Miąso, J. (red.) (1984). Historia wychowania. Wiek XX, t.1‒2, wyd. 3. PWN.   Google Scholar

Miller, R. (1981). Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia. PWN.   Google Scholar

Piotrowski, P. (2012). W poszukiwaniu rozumu pedagogicznego. Wybrane zagadnienia metapedagogiki. Centrum Badań Społecznych UWM, Wydział Nauk Społecznych UWM.   Google Scholar

Radziewicz, J. (1988). Samorządność przeciw samorządności. Edukacja i Dialog, 7.   Google Scholar

Regulski, J. (2012). Rozwój samorządności w Polsce. Próba przewidywań. W: B. Galwas, L. Kuźnicki (red.), Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy, tom III. Ekspertyzy. PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”.   Google Scholar

Rosanvallon, P. (2011). Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności (przeł. A. Czarnecka). Wyd. DSW.   Google Scholar

Smołalski, A. (1999). Historyczne podstawy teorii organizacji szkolnictwa w Polsce. Impuls.   Google Scholar

Staniszkis, J. (2001). Postkomunizm. Próba opisu. słowo/obraz terytoria.   Google Scholar

Śliwerski, B. (1996). Klinika szkolnej demokracji. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. WAiP.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014a). Edukacja jako wspólne dobro niespełnionym przesłaniem KEN dla potomnych. W: K. Dormus (red.), Komisja Edukacji Narodowej. Kontekst historyczno-pedagogiczny. Wyd. Wydz. Ped. UP.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014b). O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty-)edukacja wczesnoszkolna. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2015a), Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2015b). Polityczne uwarunkowania „bolszewizmu” w etatystycznej polityce oświatowej III RP, Political conditions of "Bolshevism" in the educational policy represented by full-time jobs in the Third Republic of Poland. Horyzonty Wychowania, 31(14): 15‒47.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2020a), Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Wyd. APS.   Google Scholar

Śliwerski, B. (red.) (1993). Kontestacje Pedagogiczne. Materiały III Sekcji Zjazdu Pedagogów 10‒12.02. 1993. ZG PTP, Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2020). (Kontr)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych. Wyd. UŁ.   Google Scholar

Uryga, D. (2013). Demokracja czy republika? Czas na zmiany w ustroju szkoły. Ruch Pedagogiczny, 3: 37‒50.   Google Scholar

Uryga, D. (2017). Zmierzch publicznej oświaty samorządowej. Pedagogika Społeczna, XVI: 47‒65.   Google Scholar

Wilkin, J. (2013). Kategoria jakości rządzenia w naukach społecznych – zagadnienia metodologiczne. W: J. Wilkin (red.), Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Zdrada elit (2013). Z prof. Piotrem Glińskim rozmawia Bronisław Tumiłowicz. Przegląd, 19‒25.08.   Google Scholar


Published
2024-09-05

Cited by

Śliwerski, B. (2024). On the need to return to the subsidiary role of the state in public school education. Forum Nauk Społecznych, (2). https://doi.org/10.31648/fns.9659

Bogusław Śliwerski 
a:1:{s:5:"pl_PL";s:69:"Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie ";}



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.