Statut szkoły – między legitymizacją praw uczniów a przemocą wobec nich
Joanna Lysy
Abstrakt
The main issue addressed in this paper is a statute of Polish schools as a document in which students’ rights and violence are described, also according to them. Nowadays, there are many research connected to the violence in schools, however, these research are mostly focused on the violence between pupils or students. What about violence which is present in formal documents describing school’s rules and law? As an example, I would like to present some points from the school’s statute connected with students' rights and responsibilities as well as system of penalties and prizes.
Słowa kluczowe:
violence, school legislation, school statuteBibliografia
Bourdieu P., The logic of practice, Cambridge 1990. Google Scholar
Chylewska-Barakat L., Barakat M., Nie ma magicznych recept przeciw przemocy, Google Scholar
„Edukacja i Dialog” 2001, nr 3. Google Scholar
Dąbrowska-Bąk M., Przemoc w stosunkach wychowawczych szkoły, [w:] J. Mikulska Google Scholar
(red.), Psychologia rozwiązywania problemów szkoły, Poznań 2001. Google Scholar
Dąbrowska-Bąk M., Przemoc w szkole, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1987, nr 2(124). Google Scholar
Dymek-Balcerek K., Przemoc w szkole – między lękiem a nadzieją, [w:] K. Dymek-Balcerek Google Scholar
(red.), Patologie zachowań społecznych – rzeczywistość przełomu wieków XX Google Scholar
i XXI, Radom 2000. Google Scholar
Filipiuk M., Problem przemocy w szkole a organ prowadzący szkoły na przykładzie powiatu Google Scholar
bialskiego, Warszawa 2014. Google Scholar
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011. Google Scholar
Jeżowski A.J., Statut konstytucją szkoły, Wrocław 2017. Google Scholar
Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000. Google Scholar
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. Google Scholar
Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce: poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej Google Scholar
oświaty, Poznań 1999. Google Scholar
Kwieciński Z., Przedmowa, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Google Scholar
akademicki, t. 2, Kraków 2011. Google Scholar
Leśniak B., Formy przemocy wśród gimnazjalistów w opinii uczniów i ich nauczycieli, Google Scholar
[w:] D. Rode (red.), Problemy jednostki i rodziny w obszarze stosowania prawa. Google Scholar
Aspekty psychologiczne, Warszawa 2016. Google Scholar
Majchrzyk Z., Nieletni, młodociany, dorośli zabójcy i mordercy, Warszawa 2004. Google Scholar
Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000. Google Scholar
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018. Google Scholar
Obuchowska I., Przemoc w wychowaniu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1989, nr 4(134). Google Scholar
Ostrowska K., Surzykiewicz J., Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze Google Scholar
i 2003, Warszawa 2005. Google Scholar
Pospiszyl I., Patologie społeczne, resocjalizacja, Warszawa 2008. Google Scholar
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. Google Scholar
Śliwerski B., T. Szkudlarek T., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków Google Scholar
Woroniecki J., W szkole wychowania: teksty wybrane. Lublin 2008. Google Scholar
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej uchwalona 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Google Scholar
Nr 78, poz. 483 ze zm.). Google Scholar
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Google Scholar
listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526). Google Scholar
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka przyjęta i proklamowana rezolucja Zgromadzenia Google Scholar
Ogólnego ONZ 217 A (III) 10 grudnia 1948 r. Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych Google Scholar
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r., Nr 61, Google Scholar
poz. 624 ze zm.). Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych Google Scholar
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 1991 r., Nr 95, Google Scholar
poz. 425). Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad Google Scholar
organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych Google Scholar
przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Google Scholar
Ustawa Karta nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2215). Google Scholar
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1327). Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59). Google Scholar
http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html. Google Scholar
Sikora K., Jak się ubrać na oficjalną uroczystość? „W szkołach jest coraz gorzej” – głębokie Google Scholar
dekolty, mini, kwieciste koszule, https://natemat.pl/21133,jak-sie-ubrac-na- Google Scholar
-oficjalna-uroczystosc-w-szkolach-jest-coraz-gorzej-glebokie-dekolty-mini-kwieciste- Google Scholar
koszule. Google Scholar