Statut szkoły – między legitymizacją praw uczniów a przemocą wobec nich

Joanna Lysy




Resumen

The main issue addressed in this paper is a statute of Polish schools as a document in which students’ rights and violence are described, also according to them. Nowadays, there are many research connected to the violence in schools, however, these research are mostly focused on the violence between pupils or students. What about violence which is present in formal documents describing school’s rules and law? As an example, I would like to present some points from the school’s statute connected with students' rights and responsibilities as well as system of penalties and prizes.  


Palabras clave:

violence, school legislation, school statute


Bourdieu P., The logic of practice, Cambridge 1990.   Google Scholar

Chylewska-Barakat L., Barakat M., Nie ma magicznych recept przeciw przemocy,   Google Scholar

„Edukacja i Dialog” 2001, nr 3.   Google Scholar

Dąbrowska-Bąk M., Przemoc w stosunkach wychowawczych szkoły, [w:] J. Mikulska   Google Scholar

(red.), Psychologia rozwiązywania problemów szkoły, Poznań 2001.   Google Scholar

Dąbrowska-Bąk M., Przemoc w szkole, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1987, nr 2(124).   Google Scholar

Dymek-Balcerek K., Przemoc w szkole – między lękiem a nadzieją, [w:] K. Dymek-Balcerek   Google Scholar

(red.), Patologie zachowań społecznych – rzeczywistość przełomu wieków XX   Google Scholar

i XXI, Radom 2000.   Google Scholar

Filipiuk M., Problem przemocy w szkole a organ prowadzący szkoły na przykładzie powiatu   Google Scholar

bialskiego, Warszawa 2014.   Google Scholar

Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.   Google Scholar

Jeżowski A.J., Statut konstytucją szkoły, Wrocław 2017.   Google Scholar

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000.   Google Scholar

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.   Google Scholar

Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce: poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej   Google Scholar

oświaty, Poznań 1999.   Google Scholar

Kwieciński Z., Przedmowa, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik   Google Scholar

akademicki, t. 2, Kraków 2011.   Google Scholar

Leśniak B., Formy przemocy wśród gimnazjalistów w opinii uczniów i ich nauczycieli,   Google Scholar

[w:] D. Rode (red.), Problemy jednostki i rodziny w obszarze stosowania prawa.   Google Scholar

Aspekty psychologiczne, Warszawa 2016.   Google Scholar

Majchrzyk Z., Nieletni, młodociany, dorośli zabójcy i mordercy, Warszawa 2004.   Google Scholar

Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.   Google Scholar

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018.   Google Scholar

Obuchowska I., Przemoc w wychowaniu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1989, nr 4(134).   Google Scholar

Ostrowska K., Surzykiewicz J., Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze   Google Scholar

i 2003, Warszawa 2005.   Google Scholar

Pospiszyl I., Patologie społeczne, resocjalizacja, Warszawa 2008.   Google Scholar

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.   Google Scholar

Śliwerski B., T. Szkudlarek T., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków   Google Scholar

  Google Scholar

Woroniecki J., W szkole wychowania: teksty wybrane. Lublin 2008.   Google Scholar

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej uchwalona 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r.,   Google Scholar

Nr 78, poz. 483 ze zm.).   Google Scholar

Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych   Google Scholar

listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).   Google Scholar

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka przyjęta i proklamowana rezolucja Zgromadzenia   Google Scholar

Ogólnego ONZ 217 A (III) 10 grudnia 1948 r.   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych   Google Scholar

statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r., Nr 61,   Google Scholar

poz. 624 ze zm.).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych   Google Scholar

statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 1991 r., Nr 95,   Google Scholar

poz. 425).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad   Google Scholar

organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych   Google Scholar

przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).   Google Scholar

Ustawa Karta nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2215).   Google Scholar

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1327).   Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59).   Google Scholar

http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html.   Google Scholar

Sikora K., Jak się ubrać na oficjalną uroczystość? „W szkołach jest coraz gorzej” – głębokie   Google Scholar

dekolty, mini, kwieciste koszule, https://natemat.pl/21133,jak-sie-ubrac-na-   Google Scholar

-oficjalna-uroczystosc-w-szkolach-jest-coraz-gorzej-glebokie-dekolty-mini-kwieciste-   Google Scholar

koszule.   Google Scholar


Publicado
2021-05-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Lysy, J. (2021). Statut szkoły – między legitymizacją praw uczniów a przemocą wobec nich. Kortowski Przegląd Prawniczy, (1), 93–112. https://doi.org/10.31648/kpp.6691

Joanna Lysy