Pozycja prawna dyrektora szkoły publicznej – postępowanie konkursowe oraz zakres zadań i kompetencji

Mikołaj Mirecki

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0003-2976-3565


Abstrakt

Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji RP, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej deklaracji praw człowieka, Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych oraz Konwencji o prawach dziecka. Ze względu na ogromną wartość powyższych założeń polskiej oświaty, każdą szkołą publiczną kierować powinien kompetentny, ambitny, autonomiczny, odpowiedzialny, kreatywny, a także świadomy swoich praw  i obowiązków dyrektor. Jego obecność w szkole rozpoczyna się od wygrania konkursu na to stanowisko, który jest w pełni sformalizowaną procedurą prawną przewidzianą w prawie oświatowym. Autor wskazuje na istotę tego postępowania, jego charakter oraz schemat. Opisuje zadania dyrektora szkoły i przedstawia różnorakie stany faktyczne dotyczące prezentowanej materii oraz popiera je bogatym orzecznictwem sądów administracyjnych.


Słowa kluczowe:

szkoła publiczna, dyrektor szkoły, konkurs na stanowisko dyrektora, oświata, prawo oświatowe, kompetencje dyrektora szkoły


Literatura   Google Scholar

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017.   Google Scholar

Barszczewska B., Nadzór pedagogiczny: ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Warszawa 2012.   Google Scholar

Dutka-Mucha M., Suckiel I., Nadzór pedagogiczny w praktyce dyrektora szkoły, Warszawa 2019.   Google Scholar

Gawroński K., Kwiatkowski S., Prawo oświatowe, seria: Meritum, wyd. piąte, Warszawa 2022.   Google Scholar

Gogacz K., Dyrektor publicznej placówki oświatowej: pedagog, menager czy zakładnik systemu? ,,Społeczeństwo – Edukacja – Język” 2016, nr 4.   Google Scholar

Jadach K., Dyrektor szkoły w roli pracodawcy – przegląd wybranych zagadnień funkcjonowania szkoły jako zakładu pracy, ,,Studia Edukacyjne” 2020, nr 57.   Google Scholar

Kaniewska-Mackiewicz E., Kompetencje dyrektora istotne w zarządzaniu placówką oświatową, ,,Zeszyty Naukowe WSG”, seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo 2021, nr 6.   Google Scholar

Leżucha M., Dyrektor szkoły jako menedżer oświaty, ,,Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica” 2019, nr 12.   Google Scholar

Lisowski K., Stradomski K., Karta Nauczyciela. Komentarz, wyd. trzecie, Warszawa 2022.   Google Scholar

Madalińska-Michalak J., Dyrektorzy szkół w Polsce – wymagania, struktura, zadania, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 55.   Google Scholar

Mojak J., Turski T., Charakter prawny postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora gminnej szkoły publicznej – wybrane zagadnienia, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria Administracja 2016, nr 1.   Google Scholar

Ostrach Z., Rola i zadania dyrektora współczesnej szkoły, [w:] J. Olszewski (red.), Ekonomiczno-społeczne determinanty rozwoju lokalnego w warunkach funkcjonowania Polski w strukturach zintegrowanej Europy i przechodzenia do społeczeństwa informacyjnego, Poznań 2008.   Google Scholar

Pierzchała J., Prawo oświaty prywatne, Warszawa 2016.   Google Scholar

Woźniczko K., Vademecum dyrektora publicznej jednostki oświatowej, Warszawa 2014.   Google Scholar

Akty prawne   Google Scholar

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775).   Google Scholar

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465).   Google Scholar

Ustawa z dnia 28 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2005).   Google Scholar

Ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 1991 r., Nr 55, poz. 234).   Google Scholar

Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2232).   Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2005).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2023 r., poz. 2578).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1597).   Google Scholar

Orzecznictwo   Google Scholar

Postanowienie WSA w Warszawie z 19 sierpnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1687/19, Lex nr 3065918.   Google Scholar

Wyrok NSA z 31 października 2012 r., sygn. akt I OSK 1935/12, Lex nr 1234203.   Google Scholar

Wyrok NSA z 6 czerwca 2013 r., sygn. akt I OSK 369/13, Lex nr 1557327.   Google Scholar

Wyrok NSA z 12 stycznia 2017 r., sygn. akt I OSK 2138/16, Lex nr 2227068.   Google Scholar

Wyrok WSA w Bydgoszczy z 24 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Bd 788/10, Lex nr 752176.   Google Scholar

Wyrok WSA w Rzeszowie z 8 listopada 2018 r., sygn. akt II SA/Rz 928/18, Lex nr 2602028.   Google Scholar

Wyrok WSA w Gdańsku z 20 grudnia 2018 r., sygn. akt III SA/Gd 759/18, Lex nr 2603017.   Google Scholar

Wyrok WSA w Łodzi z 11 stycznia 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 826/18, Lex nr 2614397.   Google Scholar

Wyrok WSA w Poznaniu z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt IV SA/Po 1004/19, Lex nr 2779857.   Google Scholar

Wyrok WSA w Poznaniu z 14 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Po 712/22, Lex nr 3512278.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-04-29

Cited By /
Share

Mirecki, M. (2024). Pozycja prawna dyrektora szkoły publicznej – postępowanie konkursowe oraz zakres zadań i kompetencji. Kortowski Przegląd Prawniczy, (1). https://doi.org/10.31648/kpp.9706

Mikołaj Mirecki 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0003-2976-3565