Effects of Marketing Communication of a Small Service Company on Instagram

Adam Rudzewicz

Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375


Resumen

A social media platform such as Instagram plays an important role in online marketing, enabling businesses to reach a wide audience. Academics and practitioners have long acknowledged the importance of proper marketing communication in creating long-term bonds between existing and new customers. However, the importance of promotional techniques used in the beauty industry on the Instagram platform as a tool to increase customer engagement remains under-explored, as addressed in this study. The aim of the research was to identify the promotional techniques that most increased customer engagement rates on the social media platform Instagram. The research used a case study method for a small service company operating in the beauty industry. In the analytical process, the data source was statistics describing the effects of the beauty salon’s marketing activities on the social media platform Instagram. The results of the study showed that the key element of marketing communication is sharing posts presenting the result of the work, i.e. the results of beauty treatments presented in the photos of clients, and organising competition posts that engage both existing observers and arouse the interest of new users. Sponsored posts, on the other hand, are particularly important for reaching new potential customers.


Palabras clave:

marketing communication, social media, Instagram, effects


Alejziak, W., Pilch, W., & Szczechowicz, B. (Ed.). (2021). Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Anagnostopoulos, C., Parganas, P., Chadwick, S., & Fenton, A. (2018). Branding in Pictures: Using Instagram as a Brand Management Tool in Professional Team Sports Organizations. European Sport Management Quarterly, 18(4), 413-438. http://dx.doi.org/10.1080/16184742.2017.1410202
Crossref   Google Scholar

Chobot, K. (2019). Instagram jako skuteczny instrument komunikacji marketingowej, Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 30, 43-59. http://dx.doi.org/10.19195/1733-5779.30.4
Crossref   Google Scholar

Dziwulski, J., & Tkaczuk, C. (2021). Marketing w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.   Google Scholar

Górecka, M. (2019). #instamatki: Instagram a rzeczywistość, czyli jak młode, matki kreują swoje macierzyństwo w sieci i w jaki sposób wpływają na swoich odbiorców. In A. Kampka, & A. Kiryjow-Radzka (Ed.). Społeczne konteksty obrazu w kształtowaniu wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.   Google Scholar

Instagram Statistics – Global Demographics & Trends. 2024. Retrieved from https://www.demandsage.com/instagram-statistics/ (2.03.2024).   Google Scholar

Kachniewska, M. (2013). Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich. In P. Dominik (Ed.). Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie. Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji, AlmaMer Szkoła Wyższa.   Google Scholar

Kaznowski, D. (2008). Nowy marketing. Warszawa: VFP Communications.   Google Scholar

Kisiel, R., & Wiśniewska, D. (2016). The Service Sector in Poland as the Affecting Factor to the Growth in the Economy. Olsztyn Economic Journal, 11(3), 227-240. https://doi.org/10.31648/oej.2929.
Crossref   Google Scholar

Kopera, S. (Ed.). (2022). Media społecznościowe i ich wpływ na zachowania konsumenckie media. Kraków: Instytut Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Kryczka, M. (2021). Rynek usług kosmetycznych – uwarunkowania i perspektywy rozwoju w ocenie właścicieli salonów kosmetycznych.   Google Scholar

Aesthetic Cosmetology and Medicine, 10(5), 225-233. https://doi.org./10.52336/acm.2021.10.5.03   Google Scholar

Lojza, A., & Wolniak, R. (2021). Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serwisu Instagram. Management and Quality, 3(3), 37-59. Retrieved from https://zij.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/Lojza-Wolniak.pdf (5.03.2024).   Google Scholar

Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4(2), 170-186. Retrieved from https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18621/3.1.%20A.%20Matwiejczyk%2C%20Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20jako%20narz%C4%99dzie%20marketingu%20internetowego%20na%20przyk%C5%82adzie%20Netflixa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (5.03.2024).   Google Scholar

Mirchandani, A., & Gaur, B. (2019). Current Trends & Prospects of Social Media Analytics in Business Intelligence Practices. Journal of Content, Community & Communication, 9, 123-130. http://dx.doi.org/10.31620/JCCC.06.19/17.   Google Scholar

Mruk, H. (2004). Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.   Google Scholar

Pastuszak P. (2021). Warunki i praktyka funkcjonowania salonów stylizacji paznokci jako podmiotów świadczących usługi kosmetyczne (studium przypadku). In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Piotrowska A., & Szczechowicz B. (2021). Rynek usług kosmetycznych: istota, przedmiot wymiany, uczestnicy. In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. Raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju. 2017. Warszawa: Deloitte.   Google Scholar

Rosa, G., Perenc, J., & Ostrowska, I. (Ed.) (2016). Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego. Warszawa: C.H.Beck.   Google Scholar

Taranko, T. (2018). Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste, The Cosmetics Sector – raport PAIH. (2023). Retrieved from https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/the-cosmetics-sector-raport-paih/   Google Scholar

Werenowska, A. (2019). Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny, 12, 95-102. Retrieved from https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n12.pdf (5.03.2024).
Crossref   Google Scholar

Vinaika, R., & Manik, D. (2017). How Instagram is Changing the Way Marketing Works? International Journal of Management & Business Studies, 7(4), 12-16. Retrieved from https://www.ijmbs.com/Vol7/issue4/2-raj-vinaika.pdf (5.03.2024).   Google Scholar


Publicado
2023-12-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Rudzewicz, A. (2023). Effects of Marketing Communication of a Small Service Company on Instagram. Olsztyn Economic Journal, 18(2), 115–125. https://doi.org/10.31648/oej.10048

Adam Rudzewicz 
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375



Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND