Effects of Marketing Communication of a Small Service Company on Instagram
Adam Rudzewicz
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-7807-9375
Résumé
A social media platform such as Instagram plays an important role in online marketing, enabling businesses to reach a wide audience. Academics and practitioners have long acknowledged the importance of proper marketing communication in creating long-term bonds between existing and new customers. However, the importance of promotional techniques used in the beauty industry on the Instagram platform as a tool to increase customer engagement remains under-explored, as addressed in this study. The aim of the research was to identify the promotional techniques that most increased customer engagement rates on the social media platform Instagram. The research used a case study method for a small service company operating in the beauty industry. In the analytical process, the data source was statistics describing the effects of the beauty salon’s marketing activities on the social media platform Instagram. The results of the study showed that the key element of marketing communication is sharing posts presenting the result of the work, i.e. the results of beauty treatments presented in the photos of clients, and organising competition posts that engage both existing observers and arouse the interest of new users. Sponsored posts, on the other hand, are particularly important for reaching new potential customers.
Mots-clés :
marketing communication, social media, Instagram, effectsRéférences
Alejziak, W., Pilch, W., & Szczechowicz, B. (Ed.). (2021). Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. Google Scholar
Anagnostopoulos, C., Parganas, P., Chadwick, S., & Fenton, A. (2018). Branding in Pictures: Using Instagram as a Brand Management Tool in Professional Team Sports Organizations. European Sport Management Quarterly, 18(4), 413-438. http://dx.doi.org/10.1080/16184742.2017.1410202
Crossref
Google Scholar
Chobot, K. (2019). Instagram jako skuteczny instrument komunikacji marketingowej, Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 30, 43-59. http://dx.doi.org/10.19195/1733-5779.30.4
Crossref
Google Scholar
Dziwulski, J., & Tkaczuk, C. (2021). Marketing w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej. Google Scholar
Górecka, M. (2019). #instamatki: Instagram a rzeczywistość, czyli jak młode, matki kreują swoje macierzyństwo w sieci i w jaki sposób wpływają na swoich odbiorców. In A. Kampka, & A. Kiryjow-Radzka (Ed.). Społeczne konteksty obrazu w kształtowaniu wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. Google Scholar
Instagram Statistics – Global Demographics & Trends. 2024. Retrieved from https://www.demandsage.com/instagram-statistics/ (2.03.2024). Google Scholar
Kachniewska, M. (2013). Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich. In P. Dominik (Ed.). Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie. Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji, AlmaMer Szkoła Wyższa. Google Scholar
Kaznowski, D. (2008). Nowy marketing. Warszawa: VFP Communications. Google Scholar
Kisiel, R., & Wiśniewska, D. (2016). The Service Sector in Poland as the Affecting Factor to the Growth in the Economy. Olsztyn Economic Journal, 11(3), 227-240. https://doi.org/10.31648/oej.2929.
Crossref
Google Scholar
Kopera, S. (Ed.). (2022). Media społecznościowe i ich wpływ na zachowania konsumenckie media. Kraków: Instytut Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Kryczka, M. (2021). Rynek usług kosmetycznych – uwarunkowania i perspektywy rozwoju w ocenie właścicieli salonów kosmetycznych. Google Scholar
Aesthetic Cosmetology and Medicine, 10(5), 225-233. https://doi.org./10.52336/acm.2021.10.5.03 Google Scholar
Lojza, A., & Wolniak, R. (2021). Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serwisu Instagram. Management and Quality, 3(3), 37-59. Retrieved from https://zij.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/Lojza-Wolniak.pdf (5.03.2024). Google Scholar
Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4(2), 170-186. Retrieved from https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18621/3.1.%20A.%20Matwiejczyk%2C%20Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20jako%20narz%C4%99dzie%20marketingu%20internetowego%20na%20przyk%C5%82adzie%20Netflixa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (5.03.2024). Google Scholar
Mirchandani, A., & Gaur, B. (2019). Current Trends & Prospects of Social Media Analytics in Business Intelligence Practices. Journal of Content, Community & Communication, 9, 123-130. http://dx.doi.org/10.31620/JCCC.06.19/17. Google Scholar
Mruk, H. (2004). Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Google Scholar
Pastuszak P. (2021). Warunki i praktyka funkcjonowania salonów stylizacji paznokci jako podmiotów świadczących usługi kosmetyczne (studium przypadku). In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. Google Scholar
Piotrowska A., & Szczechowicz B. (2021). Rynek usług kosmetycznych: istota, przedmiot wymiany, uczestnicy. In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. Raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju. 2017. Warszawa: Deloitte. Google Scholar
Rosa, G., Perenc, J., & Ostrowska, I. (Ed.) (2016). Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego. Warszawa: C.H.Beck. Google Scholar
Taranko, T. (2018). Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste, The Cosmetics Sector – raport PAIH. (2023). Retrieved from https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/the-cosmetics-sector-raport-paih/ Google Scholar
Werenowska, A. (2019). Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny, 12, 95-102. Retrieved from https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n12.pdf (5.03.2024).
Crossref
Google Scholar
Vinaika, R., & Manik, D. (2017). How Instagram is Changing the Way Marketing Works? International Journal of Management & Business Studies, 7(4), 12-16. Retrieved from https://www.ijmbs.com/Vol7/issue4/2-raj-vinaika.pdf (5.03.2024). Google Scholar
Faculty of Economic Sciences, University of Warmia and Mazury in Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND