Efekty komunikacji marketingowej małej firmy usługowej na Instagramie

Adam Rudzewicz

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375


Abstrakt

Platforma społecznościowa, jaką jest Instagram, odgrywa istotną rolę w marketingu internetowym, umożliwiając przedsiębiorstwom dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Naukowcy i praktycy od dawna podkreślają znaczenie właściwej komunikacji marketingowej w tworzeniu długoterminowych więzi między obecnymi i nowymi klientami. Znaczenie technik promocyjnych wykorzystywanych w branży beauty na platformie Instagram jako narzędzia zwiększającego zaangażowanie klientów pozostaje jednak niedostatecznie zbadane, na co zwrócono uwagę w artykule. Celem zaprezentowanych badań było zidentyfikowanie technik promocyjnych, które w największym stopniu zwiększyły wskaźniki zaangażowania klientów na platformie społecznościowej Instagram. W badaniach zastosowano metodę studium przypadku małej firmy usługowej funkcjonującej w branży beauty. W procesie analitycznym źródłem danych były statystyki opisujące efekty działań marketingowych salonu kosmetycznego na platformie społecznościowej Instagram. Wyniki badania wykazały, że kluczowym elementem komunikacji marketingowej jest udostępnianie postów prezentujących wynik pracy, czyli rezultaty zabiegów kosmetycznych prezentowane na zdjęciach klientek, oraz organizowanie postów konkursowych, które zarówno angażują obecnych obserwujących, jak i wzbudzają zainteresowanie nowych użytkowników. Posty sponsorowane natomiast mają duże znaczenie, szczególnie w przypadku docierania do nowych klientów.


Słowa kluczowe:

komunikacja marketingowa, media społecznościowe, Instagram, efekty


Alejziak, W., Pilch, W., & Szczechowicz, B. (Ed.). (2021). Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Anagnostopoulos, C., Parganas, P., Chadwick, S., & Fenton, A. (2018). Branding in Pictures: Using Instagram as a Brand Management Tool in Professional Team Sports Organizations. European Sport Management Quarterly, 18(4), 413-438. http://dx.doi.org/10.1080/16184742.2017.1410202
Crossref   Google Scholar

Chobot, K. (2019). Instagram jako skuteczny instrument komunikacji marketingowej, Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 30, 43-59. http://dx.doi.org/10.19195/1733-5779.30.4
Crossref   Google Scholar

Dziwulski, J., & Tkaczuk, C. (2021). Marketing w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.   Google Scholar

Górecka, M. (2019). #instamatki: Instagram a rzeczywistość, czyli jak młode, matki kreują swoje macierzyństwo w sieci i w jaki sposób wpływają na swoich odbiorców. In A. Kampka, & A. Kiryjow-Radzka (Ed.). Społeczne konteksty obrazu w kształtowaniu wizerunku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.   Google Scholar

Instagram Statistics – Global Demographics & Trends. 2024. Retrieved from https://www.demandsage.com/instagram-statistics/ (2.03.2024).   Google Scholar

Kachniewska, M. (2013). Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich. In P. Dominik (Ed.). Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie. Warszawa: Wydział Turystyki i Rekreacji, AlmaMer Szkoła Wyższa.   Google Scholar

Kaznowski, D. (2008). Nowy marketing. Warszawa: VFP Communications.   Google Scholar

Kisiel, R., & Wiśniewska, D. (2016). The Service Sector in Poland as the Affecting Factor to the Growth in the Economy. Olsztyn Economic Journal, 11(3), 227-240. https://doi.org/10.31648/oej.2929.
Crossref   Google Scholar

Kopera, S. (Ed.). (2022). Media społecznościowe i ich wpływ na zachowania konsumenckie media. Kraków: Instytut Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Kryczka, M. (2021). Rynek usług kosmetycznych – uwarunkowania i perspektywy rozwoju w ocenie właścicieli salonów kosmetycznych.   Google Scholar

Aesthetic Cosmetology and Medicine, 10(5), 225-233. https://doi.org./10.52336/acm.2021.10.5.03   Google Scholar

Lojza, A., & Wolniak, R. (2021). Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serwisu Instagram. Management and Quality, 3(3), 37-59. Retrieved from https://zij.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/Lojza-Wolniak.pdf (5.03.2024).   Google Scholar

Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4(2), 170-186. Retrieved from https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18621/3.1.%20A.%20Matwiejczyk%2C%20Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20jako%20narz%C4%99dzie%20marketingu%20internetowego%20na%20przyk%C5%82adzie%20Netflixa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (5.03.2024).   Google Scholar

Mirchandani, A., & Gaur, B. (2019). Current Trends & Prospects of Social Media Analytics in Business Intelligence Practices. Journal of Content, Community & Communication, 9, 123-130. http://dx.doi.org/10.31620/JCCC.06.19/17.   Google Scholar

Mruk, H. (2004). Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.   Google Scholar

Pastuszak P. (2021). Warunki i praktyka funkcjonowania salonów stylizacji paznokci jako podmiotów świadczących usługi kosmetyczne (studium przypadku). In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Piotrowska A., & Szczechowicz B. (2021). Rynek usług kosmetycznych: istota, przedmiot wymiany, uczestnicy. In W. Alejziak, W. Pilch, & B. Szczechowicz (Ed.) Rynek usług kosmetycznych: uwarunkowania, funkcjonowanie, perspektywy rozwoju. Studium analityczne na przykładzie Krakowa oraz wybranych miejscowości w Małopolsce. Monografia nr 47, Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. Raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju. 2017. Warszawa: Deloitte.   Google Scholar

Rosa, G., Perenc, J., & Ostrowska, I. (Ed.) (2016). Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego. Warszawa: C.H.Beck.   Google Scholar

Taranko, T. (2018). Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste, The Cosmetics Sector – raport PAIH. (2023). Retrieved from https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/the-cosmetics-sector-raport-paih/   Google Scholar

Werenowska, A. (2019). Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny, 12, 95-102. Retrieved from https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n12.pdf (5.03.2024).
Crossref   Google Scholar

Vinaika, R., & Manik, D. (2017). How Instagram is Changing the Way Marketing Works? International Journal of Management & Business Studies, 7(4), 12-16. Retrieved from https://www.ijmbs.com/Vol7/issue4/2-raj-vinaika.pdf (5.03.2024).   Google Scholar


Opublikowane
2023-12-30

Cited By /
Share

Rudzewicz, A. (2023). Efekty komunikacji marketingowej małej firmy usługowej na Instagramie. Olsztyn Economic Journal, 18(2), 115–125. https://doi.org/10.31648/oej.10048

Adam Rudzewicz 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7807-9375



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND