Pojazdy autonomiczne : wyzwania dla branży ubezpieczeniowej

Piotr Majewski

Katedra Finansów i Rachunkowości, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu


Resumen

Celem artykułu jest identyfikacja oraz analiza szans i zagrożeń dla branży ubezpieczeniowej, związanych z upowszechnieniem się pojazdów autonomicznych. W analizie wykorzystano dane i prognozy z dostępnych raportów niezależnych instytucji badawczych, przewidujące tempo rozwoju technologii pojazdów autonomicznych. W ciągu najbliższych kilku lat zmieni się też model globalny transportu związany z postępującą rezygnacją z posiadania indywidualnego pojazdu na rzecz korzystania w miarę potrzeb z floty pojazdów autonomicznych. Podstawowym motywem zmian będzie bezpieczeństwo, wygoda oraz niższe niż dotąd koszty. Bezpośrednie skutki rewolucji technologicznej dla branży ubezpieczeniowej to ograniczenie wartości wypłacanych odszkodowań związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowy model transportu indywidualnego spowoduje jednak dramatyczne ograniczenie liczby pojazdów na drogach, a co za tym idzie znaczny spadek dochodów ubezpieczycieli ze sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, które obecnie są jednym z najważniejszych źródeł przychodu. (abstrakt oryginalny)


Palabras clave:

ubezpieczenia komunikacyjne, rynek ubezpieczeń, pojazdy autonomiczne, bezpieczeństwo na drogach


Automated and Autonomous Driving Regulation under uncertainty. 2015. International Transport Forum. International Transport Forum Policy Papers, 7, OECD Publishing, Paris, doi: http://dx.doi.org/10.1787/5jlwvzdfk640- en.

Eugensson A., Brännström M., Frasher D., Rothoff M., Solyom S., Robertsson A. 2013. Environmental, safety, legal and societal implications of autonomous driving systems. The 23rd Enhanced Safety of Vehicles Conference Research Collaboration to Benefit Safety of all Road Users. Paper number: 13-0467, Crash Avoidance #3: Vehicle Electronic System Safety: Controls, Cybersecurity and Automated Vehicles. http://www- esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/23/isv7/main.htm.

European Motor Insurance Markets. 2015. European Motor Insurance Markets. Insurance Europe.

Global Automotive Executive Survey. In every industry there is a :next' - See it sooner with KPMG. 2016. KPMG's 18th consecutive. KPMG.

Pillath S. 2016. Automated vehicles in the EU. EPRS, European Parliamentary Research Service, Members' Research Service, PE 573.902, p. 2-12.

Re-inventing the wheel. Scenarios for the transformation of the automotive industry. 2015. PwC.
https://www.pwc.com/gx/en/automotive/publications/assets/reinventing-the-wheel.pdf.

Road safety in the European Union, Trends, statistics and main challenges. 2015. European Commission. https://ec.europa.eu/transport/road- safety/sites/roadsafety/files/vademecum-2016.pdf.

Road traffic accidents in Europe and North America. 2015. UNECE. https://www.unece.org/filead-min/DAM/trans/main/wp6/publications/RAS-Leaflet-2015.pdf.

Tesla Press Information. 2016. https://www.tesla.com/press.

The future of the car. Who's in the driving seat?. 2015. KPMG. https://assets.kpmg.com/con-tent/dam/kpmg/pdf/2015/12/the-future-of-the-car-report.pdf.

The insurance industry in 2015. Top Issues. 2015. PwC. https://www.pwc.com/us/en/insurance/publi-cations/top-insurance-industry-issues- 2016.html.

Transforming Personal Mobility. 2013. Ed. L.D. Burns. The Earth Institute. Columbia University.

Viereckl R., Ahlemann D., Koster A., Jursch S. 2015. Connected Car Study. Racing ahead with autonomous cars and digital innovation. Strategy&, PwC.

Publicado
2017-03-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Majewski, P. (2017). Pojazdy autonomiczne : wyzwania dla branży ubezpieczeniowej. Olsztyn Economic Journal, 12(1), 67–77. https://doi.org/10.31648/oej.2785

Piotr Majewski 
Katedra Finansów i Rachunkowości, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu



Licencia

An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.

Author's statement

The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND