Kategoria bezpieczeństwa mikro-mobilności w zrównoważonych miastach
Małgorzata Kędzior-Laskowska
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Résumé
Celem artykułu było wprowadzenie kategorii bezpieczeństwa w ogólny kontekst rozwoju mikro-mobilności we współczesnych miastach. Artykuł ma charakter teoretyczny. Uwagę skoncentrowano na relatywnie młodym i atrakcyjnym rynku w kontekście ekologizacji życia i rozwoju społeczno-gospodarczego.
Rynek mikro-mobilności cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno mieszkańców, jak i urbanistów. Kategoria bezpieczeństwa została określona przez: a) techniczne standardy pojazdów, b) wypadki drogowe użytkowników mikro-mobilności, c) infrastrukturę transportowa miast i d) dane osobowe użytkowników mikro-mobilności. Wykazano, że bezpieczeństwo jest interdyscyplinarną kategorią istotną planowaniu transportu i rozwoju miast. Mikro-mobilność ma duże znaczenie w promowaniu zrównoważonego rozwoju. Dlatego konieczne jest jej włączenie do planów zrównoważonej mobilności miejskiej i zachęcanie osób do zmiany wzorców mobilności. Rynek jest dość dynamiczny i pojawia się coraz więcej pojazdów, także dla osób starszych i z niepełnosprawnościami ruchowymi. Pojawienie się nowych technologii może sprzyjać rozwojowi miast, bezpiecznych dla mieszkańców i środowiska.
Mots-clés :
miejskie systemy transportowe, zrównoważone miasta, mikro-mobilność, infrastruktura, bezpieczeństwo ruchu drogowegoWydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Licence
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
An Author declares that his paper has not been published before (under the same or another title, or is a part of another publication) and does not infringe copyrights of other persons**. At the same time, the Author transfers to the Publisher the exclusive right to publish and to circulate this work in print in the form of a non-serial journal publication and in a form of an electronic publication.
The journal is available on Creative Common license CC-BY-NC-ND