Kategoria bezpieczeństwa mikro-mobilności w zrównoważonych miastach

Małgorzata Kędzior-Laskowska

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0651-7740


Abstrakt

Celem artykułu było wprowadzenie kategorii bezpieczeństwa w ogólny kontekst rozwoju mikro-mobilności we współczesnych miastach. Artykuł ma charakter teoretyczny. Uwagę skoncentrowano na relatywnie młodym i atrakcyjnym rynku w kontekście ekologizacji życia i rozwoju społeczno-gospodarczego.

Rynek mikro-mobilności cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno mieszkańców, jak i urbanistów. Kategoria bezpieczeństwa została określona przez: a) techniczne standardy pojazdów, b) wypadki drogowe użytkowników mikro-mobilności, c) infrastrukturę transportowa miast i d) dane osobowe użytkowników mikro-mobilności. Wykazano, że bezpieczeństwo jest interdyscyplinarną kategorią istotną planowaniu transportu i rozwoju miast. Mikro-mobilność ma duże znaczenie w promowaniu zrównoważonego rozwoju. Dlatego konieczne jest jej włączenie do planów zrównoważonej mobilności miejskiej i zachęcanie osób do zmiany wzorców mobilności. Rynek jest dość dynamiczny i pojawia się coraz więcej pojazdów, także dla osób starszych i z niepełnosprawnościami ruchowymi. Pojawienie się nowych technologii może sprzyjać rozwojowi miast, bezpiecznych dla mieszkańców i środowiska.


Słowa kluczowe:

miejskie systemy transportowe, zrównoważone miasta, mikro-mobilność, infrastruktura, bezpieczeństwo ruchu drogowego


Chitturi, A., & Puentes, R. (2023). Data for Environ-Mentally Sustainable and Inclusive Urban Mobility. Eno Center for Transportation. Retrieved from https://us.boell.org/sites/default/files/2023-06/e-paper-data-for-environmentally-sustainable-and-inclusive-urban-mobility-endfassung.pdf (25.08.2023).   Google Scholar

Christoforou, Z., de Bortoli, A., Gioldasis, C., & Seidowsky, R. (2021). Who is Using E-Scooters and How? Evidence from Paris. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 92, 102708. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102708.
Crossref   Google Scholar

Cirella, G.T., Bąk, M., Koźlak, A., Pawłowska, B., & Borkowski, P. (2019). Transport Innovations for Elderly People. Research in Transportation Business & Management, 30, 100381. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2019.100381.
Crossref   Google Scholar

Cloud, C., Heß, S., & Kasinger, J. (2023). Shared E-Scooter Services and Road Safety: Evidence from Six European Countries. European Economic Review, 160, 104593. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2023.104593.
Crossref   Google Scholar

Comi, A., Polimeni, A., & Nuzzolo, A. (2022). An Innovative Methodology for Micro-Mobility Network Planning. Transportation Research Procedia, 60, 20-27. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.12.004.
Crossref   Google Scholar

Coughlin, J.F. (2009). Longevity, Lifestyle, and Anticipating the New Demands of Aging on the Transportation System. Public Works Management & Policy, 13(4), 301-311. https://doi.org/10.1177/1087724X09335609.
Crossref   Google Scholar

Dembińska, I. (2011). Potrzeby i preferencje w wyznaczaniu popytu na usługi transportowe – rozważania teoretyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 14, 9-29.   Google Scholar

Gitelman, V., Pesahov, F., Carmel, R., & Chen, S. (2016). The Use of Mobility Scooters by the Elderly – A Feasibility Study in Israel. Transportation Research Procedia, 14, 2324-2333. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.249.
Crossref   Google Scholar

Going Climate-Neutral by 2050 (2019). Directorate-General for Climate Action, European Commission. Retrieved from https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/92f6d5bc-76bc-11e9-9f05-01aa75ed71a1 (10.10.2023).   Google Scholar

Gössling, S. (2020). Integrating E-Scooters in Urban Transportation: Problems, Policies, and the Prospect of System Change. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 79, 102230. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102230.
Crossref   Google Scholar

Harari, G.M. (2020). A Process-Oriented Approach to Respecting Privacy in the Context of Mobile Phone Tracking. Current Opinion in Psychology, 31, 141-147. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.09.007.
Crossref   Google Scholar

How the Pandemic has Reshaped Micromobility Investments (2023). McKinsey Center for Future Mobility. Retrieved from https://www.mckinsey.com/features/mckinsey-center-for-future-mobility/mckinsey-on-urban-mobility/how-the-pandemic-has-reshaped-micromobility-investments (1.09.2023).   Google Scholar

Isaacson, M., & Barkay, D. (2020). Mobility Scooters in Urban Environments: A Research Agenda. Journal of Transport & Health, 18, 100917. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100917.
Crossref   Google Scholar

Lanza, K., Burford, K., & Ganzar, L.A. (2022). Who Travels Where: Behavior of Pedestrians and Micromobility Users on Transportation Infrastructure. Journal of Transport Geography, 98, 103269. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103269.
Crossref   Google Scholar

Ma, T., Kim, J., Godinho, M.A., de Leeuw, E., Clapham, K., Kobel. C., & Ivers, R. (2022). A Systematic Review with Framework Synthesis of the Ways that Urban Environments Influence Opportunities for Healthy and Sustainable Mobility in Older Age. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(20), 13014. https://doi.org/10.3390/ijerph192013014.
Crossref   Google Scholar

McElroy, T., & Roy, A.A. (2021). Review of Seasonal Adjustment Diagnostics. International Statistical Review, 90(2), 259-284. https://doi.org/10.1111/insr.12482.
Crossref   Google Scholar

Moran, M.E., Laa, B., & Emberger, G. (2020). Six Scooter Operators, Six Maps: Spatial Coverage and Regulation of Micromobility in Vienna, Austria. Case Studies on Transport Policy, 8(2), 658-671. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2020.03.001.
Crossref   Google Scholar

Nadrian, H., Mahmoodi, H., Taghdisi, M. H., Aghemiri, M., Babazadeh, T., Ansari, B., & Fathipour, A. (2020). Public Health Impacts of Urban Traffic Jam in Sanandaj, Iran: A case study with mixed method design. Journal of Transport & Health, 19, 100923. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100923.
Crossref   Google Scholar

O’Hern, S, & Estgfaeller, N.A. (2020). Scientometric Review of Powered Micromobility. Sustainability, 12(22), 9505. https://doi.org/10.3390/su12229505.
Crossref   Google Scholar

Oeschger, G., Carroll, P., & Caulfield, B. (2020). Micromobility and Public Transport Integration: The Current State of Knowledge. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 89, 102628, https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102628.
Crossref   Google Scholar

Road Safety Annual Report (2023). Paris: ITF, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/23124571
Crossref   Google Scholar

Safe Micromobility. (2020). OECD/ITF. Retrieved from https://www.itf-oecd.org/safe-micromobility (8.08.2023).   Google Scholar

Schumann, H.H., Haitao, H., & Quddus, M. (2023). Passively Generated Big Data for Micro-Mobility: State-of-the-art and Future Research Directions. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 121, 103795. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103795.
Crossref   Google Scholar

Taxonomy and Classification of Powered Micromobility Vehicles. (2019). SAE. Retrieved from https://www.sae.org/standards/content/j3194_201911/ (2.07.2023).   Google Scholar

Toppur, B., & Thomas, T.C. (2023). Forecasting Commercial Vehicle Production Using Quantitative Techniques. Contemporary Economics, 17(1), 10-23. https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.496.
Crossref   Google Scholar

Urban Mobility Next #4. Integrated and Safe: How Innovation Can Increase Micromobility and End User Adoption. (2021). EIT Urban Mobility. Retrieved from https://eit.europa.eu/library/urban-mobility-next-4-integrated-and-safe-how-innovation-can-increase-micromobility-end (15.10.2023).   Google Scholar

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Dz.U. z 1997 r., nr 98, poz. 1001.   Google Scholar

Vinayaga-Sureshkanth, N., Wijewickrama, R., Maiti, A., & Jadliwala, M. (2020). Security and Privacy Challenges in Upcoming Intelligent Urban Micromobility Transportation Systems. Proceedings of the Second ACM Workshop on Automotive and Aerial Vehicle Security, 31-35. https://doi.org/10.1145/3375706.3380559.
Crossref   Google Scholar

Wypadki drogowe w Polsce w 2013-2022. (2014-2023). Warszawa: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego. Retrieved from https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (09.10.2023).   Google Scholar

Wypadki drogowe w Polsce w 2023 r. (2024). Warszawa: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego. Retrieved from https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (5.01.2024).   Google Scholar


Opublikowane
2024-06-30

Cited By /
Share

Kędzior-Laskowska, M. (2024). Kategoria bezpieczeństwa mikro-mobilności w zrównoważonych miastach. Olsztyn Economic Journal, 19(1), 45–57. https://doi.org/10.31648/oej.10209

Małgorzata Kędzior-Laskowska 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0651-7740



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND