Kategoria bezpieczeństwa mikro-mobilności w zrównoważonych miastach
Małgorzata Kędzior-Laskowska
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttps://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Abstrakt
Celem artykułu było wprowadzenie kategorii bezpieczeństwa w ogólny kontekst rozwoju mikro-mobilności we współczesnych miastach. Artykuł ma charakter teoretyczny. Uwagę skoncentrowano na relatywnie młodym i atrakcyjnym rynku w kontekście ekologizacji życia i rozwoju społeczno-gospodarczego.
Rynek mikro-mobilności cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno mieszkańców, jak i urbanistów. Kategoria bezpieczeństwa została określona przez: a) techniczne standardy pojazdów, b) wypadki drogowe użytkowników mikro-mobilności, c) infrastrukturę transportowa miast i d) dane osobowe użytkowników mikro-mobilności. Wykazano, że bezpieczeństwo jest interdyscyplinarną kategorią istotną planowaniu transportu i rozwoju miast. Mikro-mobilność ma duże znaczenie w promowaniu zrównoważonego rozwoju. Dlatego konieczne jest jej włączenie do planów zrównoważonej mobilności miejskiej i zachęcanie osób do zmiany wzorców mobilności. Rynek jest dość dynamiczny i pojawia się coraz więcej pojazdów, także dla osób starszych i z niepełnosprawnościami ruchowymi. Pojawienie się nowych technologii może sprzyjać rozwojowi miast, bezpiecznych dla mieszkańców i środowiska.
Słowa kluczowe:
miejskie systemy transportowe, zrównoważone miasta, mikro-mobilność, infrastruktura, bezpieczeństwo ruchu drogowegoBibliografia
Chitturi, A., & Puentes, R. (2023). Data for Environ-Mentally Sustainable and Inclusive Urban Mobility. Eno Center for Transportation. Retrieved from https://us.boell.org/sites/default/files/2023-06/e-paper-data-for-environmentally-sustainable-and-inclusive-urban-mobility-endfassung.pdf (25.08.2023). Google Scholar
Christoforou, Z., de Bortoli, A., Gioldasis, C., & Seidowsky, R. (2021). Who is Using E-Scooters and How? Evidence from Paris. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 92, 102708. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102708.
Crossref
Google Scholar
Cirella, G.T., Bąk, M., Koźlak, A., Pawłowska, B., & Borkowski, P. (2019). Transport Innovations for Elderly People. Research in Transportation Business & Management, 30, 100381. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2019.100381.
Crossref
Google Scholar
Cloud, C., Heß, S., & Kasinger, J. (2023). Shared E-Scooter Services and Road Safety: Evidence from Six European Countries. European Economic Review, 160, 104593. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2023.104593.
Crossref
Google Scholar
Comi, A., Polimeni, A., & Nuzzolo, A. (2022). An Innovative Methodology for Micro-Mobility Network Planning. Transportation Research Procedia, 60, 20-27. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.12.004.
Crossref
Google Scholar
Coughlin, J.F. (2009). Longevity, Lifestyle, and Anticipating the New Demands of Aging on the Transportation System. Public Works Management & Policy, 13(4), 301-311. https://doi.org/10.1177/1087724X09335609.
Crossref
Google Scholar
Dembińska, I. (2011). Potrzeby i preferencje w wyznaczaniu popytu na usługi transportowe – rozważania teoretyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 14, 9-29. Google Scholar
Gitelman, V., Pesahov, F., Carmel, R., & Chen, S. (2016). The Use of Mobility Scooters by the Elderly – A Feasibility Study in Israel. Transportation Research Procedia, 14, 2324-2333. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.249.
Crossref
Google Scholar
Going Climate-Neutral by 2050 (2019). Directorate-General for Climate Action, European Commission. Retrieved from https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/92f6d5bc-76bc-11e9-9f05-01aa75ed71a1 (10.10.2023). Google Scholar
Gössling, S. (2020). Integrating E-Scooters in Urban Transportation: Problems, Policies, and the Prospect of System Change. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 79, 102230. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102230.
Crossref
Google Scholar
Harari, G.M. (2020). A Process-Oriented Approach to Respecting Privacy in the Context of Mobile Phone Tracking. Current Opinion in Psychology, 31, 141-147. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.09.007.
Crossref
Google Scholar
How the Pandemic has Reshaped Micromobility Investments (2023). McKinsey Center for Future Mobility. Retrieved from https://www.mckinsey.com/features/mckinsey-center-for-future-mobility/mckinsey-on-urban-mobility/how-the-pandemic-has-reshaped-micromobility-investments (1.09.2023). Google Scholar
Isaacson, M., & Barkay, D. (2020). Mobility Scooters in Urban Environments: A Research Agenda. Journal of Transport & Health, 18, 100917. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100917.
Crossref
Google Scholar
Lanza, K., Burford, K., & Ganzar, L.A. (2022). Who Travels Where: Behavior of Pedestrians and Micromobility Users on Transportation Infrastructure. Journal of Transport Geography, 98, 103269. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103269.
Crossref
Google Scholar
Ma, T., Kim, J., Godinho, M.A., de Leeuw, E., Clapham, K., Kobel. C., & Ivers, R. (2022). A Systematic Review with Framework Synthesis of the Ways that Urban Environments Influence Opportunities for Healthy and Sustainable Mobility in Older Age. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(20), 13014. https://doi.org/10.3390/ijerph192013014.
Crossref
Google Scholar
McElroy, T., & Roy, A.A. (2021). Review of Seasonal Adjustment Diagnostics. International Statistical Review, 90(2), 259-284. https://doi.org/10.1111/insr.12482.
Crossref
Google Scholar
Moran, M.E., Laa, B., & Emberger, G. (2020). Six Scooter Operators, Six Maps: Spatial Coverage and Regulation of Micromobility in Vienna, Austria. Case Studies on Transport Policy, 8(2), 658-671. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2020.03.001.
Crossref
Google Scholar
Nadrian, H., Mahmoodi, H., Taghdisi, M. H., Aghemiri, M., Babazadeh, T., Ansari, B., & Fathipour, A. (2020). Public Health Impacts of Urban Traffic Jam in Sanandaj, Iran: A case study with mixed method design. Journal of Transport & Health, 19, 100923. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100923.
Crossref
Google Scholar
O’Hern, S, & Estgfaeller, N.A. (2020). Scientometric Review of Powered Micromobility. Sustainability, 12(22), 9505. https://doi.org/10.3390/su12229505.
Crossref
Google Scholar
Oeschger, G., Carroll, P., & Caulfield, B. (2020). Micromobility and Public Transport Integration: The Current State of Knowledge. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 89, 102628, https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102628.
Crossref
Google Scholar
Road Safety Annual Report (2023). Paris: ITF, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/23124571
Crossref
Google Scholar
Safe Micromobility. (2020). OECD/ITF. Retrieved from https://www.itf-oecd.org/safe-micromobility (8.08.2023). Google Scholar
Schumann, H.H., Haitao, H., & Quddus, M. (2023). Passively Generated Big Data for Micro-Mobility: State-of-the-art and Future Research Directions. Transportation Research. Part D: Transport and Environment, 121, 103795. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103795.
Crossref
Google Scholar
Taxonomy and Classification of Powered Micromobility Vehicles. (2019). SAE. Retrieved from https://www.sae.org/standards/content/j3194_201911/ (2.07.2023). Google Scholar
Toppur, B., & Thomas, T.C. (2023). Forecasting Commercial Vehicle Production Using Quantitative Techniques. Contemporary Economics, 17(1), 10-23. https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.496.
Crossref
Google Scholar
Urban Mobility Next #4. Integrated and Safe: How Innovation Can Increase Micromobility and End User Adoption. (2021). EIT Urban Mobility. Retrieved from https://eit.europa.eu/library/urban-mobility-next-4-integrated-and-safe-how-innovation-can-increase-micromobility-end (15.10.2023). Google Scholar
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Dz.U. z 1997 r., nr 98, poz. 1001. Google Scholar
Vinayaga-Sureshkanth, N., Wijewickrama, R., Maiti, A., & Jadliwala, M. (2020). Security and Privacy Challenges in Upcoming Intelligent Urban Micromobility Transportation Systems. Proceedings of the Second ACM Workshop on Automotive and Aerial Vehicle Security, 31-35. https://doi.org/10.1145/3375706.3380559.
Crossref
Google Scholar
Wypadki drogowe w Polsce w 2013-2022. (2014-2023). Warszawa: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego. Retrieved from https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (09.10.2023). Google Scholar
Wypadki drogowe w Polsce w 2023 r. (2024). Warszawa: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego. Retrieved from https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html (5.01.2024). Google Scholar
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-0651-7740
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.
Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND