Wymiary kultury a rozmiar szarej strefy w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Paulina Pukin

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-2162-079X


Abstrakt

W artykule przedstawiono związek między wymiarami kultury a rozmiarem szarej strefy w państwach członkowskich Unii Europejskiej. W celu zaprezentowania części teoretycznej wykorzystano krytyczną analizę źródeł naukowych, natomiast analiza statystyczna umożliwiła określenie zależności między szarą strefą a wymiarami kultury. Zgodnie z wynikami badań występuje silna stochastycznie zależność między kulturą danego kraju a rozmiarem szarej strefy. Kraje o wysokiej pobłażliwości, dystansie do władz, kolektywizmu i unikania niepewności charakteryzują się wysokim poziomem szarej strefy.


Słowa kluczowe:

kultura, szara strefa, Unia Europejska


Andrijauskienė, M., & Dumčiuvienė, D. (2017). Hofstede’s cultural dimensions and national innovation level. Dubrovnik International Economic Meeting, 3(1), 189-205.   Google Scholar

Barkley, D.L., & Eggertsson, M. (2017). Using Hofstede’s model to improve multicultural management in the European Union. Journal of International Management Studies, 17(1), 21-34. https://doi.org/10.18374/jims-17-1.2.   Google Scholar

Buszko, A. (2017). Poziom szarej strefy w Polsce w kontekście luki podatkowej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia, 51(4), 48-54.   Google Scholar

Buszko, A. (2018). Cultural Implications for the Shadow Economy, Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 29(1), 46-52, https://doi.org/10.5755/j01.ee.29.1.18069.   Google Scholar

Buszko, A. (2019). Kulturowe uwarunkowania powstania i funkcjonowania szarej strefy. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.   Google Scholar

Buszko, A. (2020). Transformation Towards a Market Oriented Economy – an Impetus or Hindrance for Organized Crime in Poland? Olsztyn Economic Journal, 15(1), 5-22. https://doi.org/10.31648/oej.5395.   Google Scholar

Dan, H. (2013). Culture in the European Union: Between Barrier and Bond. Romanian Review of International Studies, 2(32), 1-18.   Google Scholar

Dimitrov, K. (2014). Geert Hofstede et al’s Set of National Cultural Dimensions. Popularity and Criticisms. Economic Alternatives, 2, 30-60.   Google Scholar

Enste, D.H., & Schneider, F. (2000). Shadow Economies: Size, Causes, and Consequences. Journal of Economic Literature, Working Paper, 38(1), 77-114. https://doi.org/10.5089/9781451844375.001.   Google Scholar

Ghemawat P., & Reiche S. (2011). National Cultural Differences and Multinational Business. Globalization Note Series. Retrieved from https://ghemawat.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/NationalCulturalDifferences.pdf (05.03.2020).   Google Scholar

Hofstede Insights (2020). Retrieved from https://www.hofstede-insights.com/country-comparison (10.03.2020).   Google Scholar

Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014.   Google Scholar

Kondzielnik, O. (2017). Szara strefa w Polsce – wybrane aspekty. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 315, 150-163.   Google Scholar

Pellerin-Carlin, T. (2014). EU 10 years after its biggest enlargement: Europe’s identity crisis. Looking in the black box of European cultural and political identities. Poznań University of Economic Review, 14(3), 73-84.   Google Scholar

Podrug, N. (2011). Influence of National Culture on Decision-Making Style, South East European Journal of Economics and Business, 6(1), 37-44. https://doi.org/10.2478/v10033-011-0004-0.   Google Scholar

Rinuastuti, B.H., Hadiwidjojo D., Rohman F., & Khusniyah, N. (2014). Measuring Hofstede’s Five Cultural Dimensions at Individual Level and Its Application to Researchers in Tourists’, International Business Research, 7(12), 143-152. https://doi.org/10.5539/ibr.v7n12p143.   Google Scholar

Schneider, F., Buehn, A., & Montenegro, C.E. (2010). New Estimates for the Shadow Economies all over the World. International Economic Journal, 24(4), 443-461. https://doi.org/10.4337/9780857930880.00007.   Google Scholar

Semenenko I., & Cotta M. (2017). European identity. Moskwa: Russian Identity Encyclopaedia.   Google Scholar

Soares, A., & Shoham, A. (2007). Hofstede’s dimensions of culture in international marketing studies. Journal of Business Research, 60(30), 277-284. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.10.018.   Google Scholar

Wu, M-Y. (2006). Hofstede’s Cultural Dimensions 30 Years Later: A Study of Taiwan and the United States. Intercultural Communication Studies, 15(1), 33-42.   Google Scholar


Opublikowane
2020-08-31

Cited By /
Share

Pukin, P. (2020). Wymiary kultury a rozmiar szarej strefy w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Olsztyn Economic Journal, 15(2), 165–173. https://doi.org/10.31648/oej.5839

Paulina Pukin 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-2162-079X



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND