Wybrane korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania Internetu przez polskie gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w aspekcie pandemii Covid-19

Roman Kisiel

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-3282-1378

Greta Woźnialis

Studentka Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Internet niemal w pół wieku zrewolucjonizował świat, a pandemia Covid-19 przyczyniła się do jeszcze większego wzrostu jego znaczenia. Z istnieniem sieci globalnej wiąże się zdecydowanie więcej zalet niż wad, niesie ona jednak również pewne zagrożenia, w znacznym stopniu oddziałujące na życie polskich gospodarstw domowych i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jego celem jest poznanie zależności między Internetem a pandemią Covid-19, tj. czasem spędzanym w sieci w przypadku polskich gospodarstw domowych, natomiast w kwestii przedsiębiorstw – wpływu tych dwóch czynników na utrzymanie się firm na rynku. Ponadto subiektywnie zobrazowano najistotniejsze korzyści i zagrożenia wynikające z konsumpcji sieci globalnej w opinii podmiotów gospodarczych. Zdaniem ankietowanych wiodącą zaletą Internetu jest ułatwienie komunikacji (33,33%), a nadrzędne zagrożenie stanowi upowszechnienie się hejtu (24,17%). Zasadniczą korzyścią, jaką czerpią przedsiębiorstwa dzięki zasobom sieci globalnej, okazała się możliwość pozyskiwania surowców z najbardziej opłacalnych dla nich źródeł (28,40%), a za najpoważniejsze zagrożenie przedsiębiorcy wskazali to, że negatywna opinia opublikowana w sieci może osłabić kondycję finansową firmy lub nawet doprowadzić do jej zniknięcia z rynku (55,56%). Blisko 60% przedstawicieli gospodarstw domowych pod wpływem pandemii Covid-19 zaobserwowało u siebie wzrost czasu spędzanego sieci. Prawie 94% przedsiębiorców korzystających w prowadzeniu swojej firmy z Internetu przyznało, że miał on wpływ na utrzymanie się ich firm na rynku w dobie pandemii.


Słowa kluczowe:

polskie gospodarstwa domowe, polskie przedsiębiorstwa, Internet, wpływ pandemii Covid-19


Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”. COVID-19 Business Pulse Survey – Polska. (2020). World Bank Group & PARP. Retrieved from https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/covid-19-business-pulse-survey-   Google Scholar

-polska (18.05.2021).
Crossref   Google Scholar

Driel, L. van, & Dumitrica, D. (2021). Selling brands Chile staying „Authentic”: The professionalization of Instagram influencers. Convergence – The International Journal of Research into New Media Technologies, 27(1), 66-84. https://doi.org/10.1177/1354856520902136.
Crossref   Google Scholar

Felipa, P.B. (2017). Marketing + internet = e-commerce: oportunidades y desafíos. Revista Finanzas y Politica Economica, 9(1), 41-56. http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.1.3.
Crossref   Google Scholar

Frąckiewicz, E. (2006). Marketing internetowy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Kisiel, P. (2016). Millenialsi – nowy uczestnik życia społecznego? Studia Socialia Cracoviensia, 8(1), 83-94. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.1876.
Crossref   Google Scholar

Klepacki, B. (2021). Kierunki oddziaływania pandemii Covid-19 na społeczną i ekonomiczną sytuację kraju z uwzględnieniem logistyki. In T. Rokicki (Ed.). Wybrane zagadnienia logistyki – poziom ogólny, transport, dystrybucja, łańcuchy dostaw, logistyka miejska. Warszawa: SGGW.   Google Scholar

Kłos, A., & Szura, J. (2013). Szkolenia jako forma aktywizacji zawodowej bezrobotnych na przykładzie Powiatowego Urzędu Pracy w Jarosławiu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 34, 218-234. Retrieved from http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-   Google Scholar

-ea9c39a6-beb4-4712-8e23-43412842fb3d (22.05.2021).   Google Scholar

Królewski, J., & Sala, K. (Eds.). (2016). E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Leiva, R., & Kimber, D. (2020). Revisiting Consumer-Responses Models: Are Suitable for Post-Millennials? Communication & Society, 33(4), 33-45. https://doi.org/10.15581/003.33.4.33-45.
Crossref   Google Scholar

Łysik, Ł., & Machura, P. (2014). Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów, 4, 15-26. Retrieved from https://www.wir.ue.wroc.pl/info/article/WUT296e-   Google Scholar

e0dd14886a9831dc7c4b61447/Rola+oraz+znaczenie+technologii+mobilnych+w+codziennym+%C5%BCyciu+cz%C5%82owieka+XXI+wieku (18.05.2021).   Google Scholar

Mazurek, G. (Eds.). (2018). E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka. Warszawa: Wydawnictwo POLTEXT.   Google Scholar

Milewski, R., & Kwiatkowski, E. (Eds.). (2018). Podstawy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? (2020). KPMG. Retrieved from https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-siezwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html (15.05.2021).   Google Scholar

Panasiuk, K., & Panasiuk, B. (2017). Uzależnienie od komputera i Internetu – wybrane problemy. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW, 1, 59-84. Retrieved from http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fb7cdc89-3972-4de0-ac3b-   Google Scholar

ebc3e524116 (22.05.2021).
Crossref   Google Scholar

Rozkrut, D. (2017). Zjawiska i procesy kształtujące rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki   Google Scholar

cyfrowej w Polsce. In K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, & D. Szostek (Ed.). E-obywatel E-sprawiedliwość. E-usługi. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.   Google Scholar

Rymarczyk, J. (2021). The impact of industrial resolution 4.0 on international trade. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(1), 105-117. https://doi.org/10.15678/EBER.2021.090107.
Crossref   Google Scholar

Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r. (2020). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2020-roku,1,14.html (14.05.2021).   Google Scholar

Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2004-2006. (2008). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Retrieved from https://szczecin.stat.gov.pl/publikacjei-foldery/nauka-technika/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-zlat-2004-2006,4,3.html?contrast=black-yellow (14.05.2021).   Google Scholar

Stroiko, T., Nazarov, L., & Danik, N. (2021). Transformation of economic processes on the basis of digitalisation. Baltic Journal of Economic Studies, 7(1), 102-106. https://doi.org/10.30525/2256-
Crossref   Google Scholar

/2021-7-1-102-106.   Google Scholar

Tomin, V.V., Erofeeva, N.E., Borzova, T.V., Lisitzina, T.B., Rubanik, V.E., Aliyev, H.K., & Shuaipova, P.G. (2020). Internet Media as Component of Information and Communication Environment in Electoral Process: Features and Tools. Online Journal of Communications and Media Technologies, 10(3), 1-7, e202011. https://doi.org/10.29333/ojcmt/7932.
Crossref   Google Scholar

Woronowicz, B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPAMEDIA.   Google Scholar


Opublikowane
2021-11-30

Cited By /
Share

Kisiel, R., & Woźnialis, G. (2021). Wybrane korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania Internetu przez polskie gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w aspekcie pandemii Covid-19. Olsztyn Economic Journal, 16(1), 17–28. https://doi.org/10.31648/oej.7309

Roman Kisiel 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-3282-1378
Greta Woźnialis 
Studentka Wydziału Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Każdy Autor składa oświadczenie, że praca nie była wcześniej publikowana (pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji) oraz nie narusza praw autorskich innych osób. Jednocześnie Autor przenosi na wydawcę wyłączne prawo wydania i rozpowszechniania tego utworu drukiem w formie zwartej publikacji czasopisma oraz w formie publikacji elektronicznej.

Oświadczenie Autora

Czasopismo udostępnione jest na licencji Creative Commons  CC-BY-NC-ND