Disco polo (dziś) jako przykład rozszerzonej multimodalności
Abstract
W tekście omawiam disco polo jako fenomen kulturowy, forum budowania wspólnoty semiotycznej i emocjonalnej. Nurt ten funkcjonuje nadal w postaci różnych tekstów – utworach muzycznych, teledyskach oraz internetowych komentarzach. Wszystkie one charakteryzują się multimodalnością, traktowaną jako zespolenie rozmaitych pasm semiotycznych (słów, muzyki, ruchomego obrazu). Współdziałanie tych pasm i ewokowanie przez nie różnorodnych znaczeń na przestrzeni kilku dekad nazywam rozszerzoną multimodalnością.
Schlagworte:
disco polo, multimodalność, tekstowe obrazy świata, wspólnoty dyskursu, praca pamięciLiteraturhinweise
Borys M. (2019): Polski Bajer. Disco polo i lata 90. Warszawa. Google Scholar
Boym S. (2019): Nostalgia jako źródło cierpień. „Ruch Literacki” z. 1. Google Scholar
Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław–Dresden. Google Scholar
Chlebda W. (2018): Pamięć a język. Zarys relacji. [W:] Kultury i języki pamięci. Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Red. W. Czachur. Warszawa.
Crossref
Google Scholar
Czachur W. (2018): Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. [W:] Kultury i języki pamięci. Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Red. W. Czachur. Warszawa.
Crossref
Google Scholar
Duszak A. (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Google Scholar
Fiske J. (1987): Television Culture. London–New York–Methuen. Google Scholar
Krajewski M. (2003): Kultury kultury popularnej. Poznań. Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M. (2000): Bunt na sprzedaż: przemysł muzyczny – reklama – semiotyka. Kraków. Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M. (2019): Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
Crossref
Google Scholar
Loewe I. (2018): Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów. Katowice. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2016): Jak można badać przekazy multimodalne. „Język Polski” XCVI/2.
Crossref
Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” nr 2.
Crossref
Google Scholar
Rak M. (2010): Czym jest językowy obraz świata. [W:] Symbolae grammaticae in honorem Boguslai Dunaj. Red. R. Przybylska, J. Kąś, K. Sikora. Kraków. Google Scholar
Skowronek B. (2018): Technologia. Multimodalność. Komunikacja. Nowe wyzwania dla mediolingwistyki. [W:] Współczesne media. Media multimodalne. T. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin. Google Scholar
Skowronek B., Zborowska N. (2021): Disco polo. Analiza lingwistyczno-kulturowa. Kraków. Google Scholar
Szczęsna E. (2007): Poetyka mediów: polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa. Google Scholar
Włodek P. (2018): Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro. Kraków.
Crossref
Google Scholar
Wójcicka M. (2014): Pamięć zbiorowa a tekst ustny. Lublin. Google Scholar
Wójcicka M. (2019): Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin.
Crossref
Google Scholar
Zagórska W. (2004): Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków. Google Scholar
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.