„Porozumienie terapeutyczne” między dwujęzycznym logopedą a dwujęzycznym dzieckiem. Interakcja w perspektywie analizy konwersacyjnej i tematycznej
Abstrakt
Praca dotyczy zagadnienia, które w literaturze zagranicznej jest wiązane z pojęciem dyskursu klinicznego (ang. clinical discourse). W jego ramach bada się m.in. rozmowy logopedów z pacjentami/klientami, prowadzone głównie w trakcie postępowania terapeutycznego. Analizowane są dialogi określane mianem small talk. Poszukiwać w nich można językowych sposobów tworzenia się porozumienia terapeutycznego, czyli relacji między logopedą a pacjentem/klientem, opartej na zrozumieniu i zaufaniu. Zaprezentowane badanie również dotyczy tego zagadnienia, widzianego z perspektywy rozmów przed diagnozą logopedyczną i w jej trakcie. W badaniu wzięły udział bilingwalne osoby, tzn. polsko-amerykański logopeda oraz dzieci polonijne. Ich rozmowy przeanalizowano z użyciem analizy konwersacyjnej oraz tematycznej. Wykorzystanie tych metodologii pomogło wykazać mikrostrategie oraz tematy rozmów, które wystąpiły podczas dialogów logopedy z dziećmi. Omówiono również wpływ sytuacji dwujęzyczności na kontakt terapeuty i uczniów.
Słowa kluczowe:
dwujęzyczność, logopedia, porozumienie terapeutyczne, analiza konwersacyjna, analiza tematyczna, dyskurs klinicznyBibliografia
Abbas I., Ahmed K., Habib M.A. (2022): Conversation Analysis: A Methodology for Diagnosing Autism. „Global Language Review” VII(II), s. 1–12.
Crossref
Google Scholar
Ackerman S.J., Hilsenroth M.J. (2003): A review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance. „Clinical Psychology Review” 23(1), s. 1–33.
Crossref
Google Scholar
Acton C. (2004): A conversation analytic perspective on stammering: Some reflections and observations. „Stammering Research” 1(3), s. 249–270. Google Scholar
Auer P. (1995): The pragmatics of code-switching: A sequential approach. [W:] One Speaker, Two Languages. Red. L. Milroy, P. Muysken. Cambridge, s. 115–135.
Crossref
Google Scholar
Awdiejew A. (2005): Strategie komunikacyjne. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 7/2, s. 127–150. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia. Warszawa. Google Scholar
Cole M.B., McLean V. (2003): Therapeutic relationships redefined. „Occupational Therapy in Mental Health” 19(2), s. 33–56.
Crossref
Google Scholar
Collins T. (2016): A Thematic Analysis of Bilingual Speech-Language Pathologists. New Hampshire. Google Scholar
Coupland J. (2000): Introduction: Sociolinguistic perspectives on small talk. [W:] Small talk. Red. J. Coupland. Londyn, s. 1–25.
Crossref
Google Scholar
Coupland J. i in. (1992): “How are you?”: Negotiating phatic communion. „Language in Society” 21(2), s. 207–230.
Crossref
Google Scholar
Crane S.L., Cooper E.B. (1983): Speech-language clinician personality variables and clinical effectiveness. „Journal of Speech and Hearing Disorders” 48(2), s. 140–145.
Crossref
Google Scholar
Damico J.S., Simmons-Mackie N.N. (2003): Qualitative Research and Speech-Language Pathology. „American Journal of Speech-Language Pathology” 12, s. 131–143.
Crossref
Google Scholar
Danger S., Landreth C. (2005): Child-centred group play therapy with children with speech difficulties. „International Journal of Play Therapy” 14(1), s. 81–102.
Crossref
Google Scholar
Douglass J.E., Kennedy C., Smith K. (2020): Speech-Language Therapy Experiences Across the Life Span of an Individual Who Covertly Stutters: A Thematic Analysis. „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups” 5, s. 1441–1453.
Crossref
Google Scholar
Fama M., Lemonds E., Levinson G. (2022): The subjective experience of word-finding difficulties in people with aphasia: a thematic analysis of interview data. „American Journal of Speech Language Pathology” 31(1), s. 3–11.
Crossref
Google Scholar
Ferguson A., Armstrong E. (2004): Reflections on speech-language therapists’ talk: Implications for clinical practice and education. „International Journal of Language and Communication Disorders” 39(4), s. 469–507.
Crossref
Google Scholar
Fourie R., Crowley N., Oliviera A. (2011): A qualitative exploration of therapeutic relationships from the perspective of six children receiving speech-language therapy. „Topics in Language Disorders” 31(4), s. 310–324.
Crossref
Google Scholar
Fourie R.J. (2009): A qualitative study of the therapeutic relationship in speech and language therapy: perspectives of adults with acquired communication and swallowing disorders. „International Journal of Language and Communication Disorders” 44(6), s. 979–999.
Crossref
Google Scholar
Frei R. (2012): Analiza konwersacyjna – zarys metody. „Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej” 1, s. 35–51. Google Scholar
Freud A. (1965): Normality and pathology in childhood: Assessments of development. Nowy Jork. Google Scholar
Gajda S. (2005): Tekst/dyskurs oraz jego analiza i interpretacja. [W:] Współczesne analizy dyskursu. Red. M. Krauz, S. Gajda. Rzeszów. Google Scholar
Grabias S. (1994): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Green E.J., Crenshaw D.A., Kolos A.C. (2010): Counseling children with preverbal trauma. „International Journal of Play Therapy” 19(2), s. 95–105.
Crossref
Google Scholar
Grosjean F. (2008): Studying bilinguals. Oxford.
Crossref
Google Scholar
Haynes W.O., Oratio A.R. (1978): A study of clients’ perceptions of therapeutic effectiveness. „Journal of Speech and Hearing Disorders” 43(1), s. 21–23.
Crossref
Google Scholar
Horton S. (2006): A framework for description and analysis of therapy for language impairment in aphasia. „Aphasiology” 26, s. 528–564.
Crossref
Google Scholar
Hutchby I., Wooffitt R. (2008): Conversation analysis. Cambridge–Malden. Google Scholar
Jaworski A., Coupland N. (1999): Perspectives on discourse analysis. [W:] The discourse reader. Red. A. Jaworski, N. Coupland. Londyn, s. 1–37. Google Scholar
Kapasi Z., Melluish S. (2015): Language switching by bilingual therapists and its impact on the therapeutic alliance within psychological therapy with bilingual clients: A systematic review. „International Journal of Culture and Mental Health” 8(4), s. 458–477.
Crossref
Google Scholar
Kaushanskaya M., Blumenfeld H.K., Marian V. (2020): The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q): Ten years later. „Bilingualism: Language and Cognition” 23(5), s. 945–950.
Crossref
Google Scholar
Labocha J. (1996): Tekst, wypowiedź, dyskurs. [W:] Styl a tekst. Red. S. Gajda, M. Balowski. Opole. Google Scholar
Labocha J. (2008): Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej. Kraków. Google Scholar
Leahy M. (2004): Therapy Talk: analyzing therapeutic discourse. „Language Speech and Hearing Services in School” 35(1), s. 70–81.
Crossref
Google Scholar
Leahy M., Walsh I. (2008): Talk in interaction in the speech-language pathology clinic. „Topics in Language Disorders” 28(3), s. 229–241.
Crossref
Google Scholar
Leahy M., Walsh I. (2010): Paying Attention to therapy discourse: identifying therapy processes and practice in talk about talk. „Seminars in Speech and Language” 31(2), s. 98–110.
Crossref
Google Scholar
Luborsky L. (1983): Two helping alliance methods for predicting outcomes of psychotherapy: A counting signs vs. a global rating method. „Journal of Nervous and Mental Disorders” 171(8), s. 480–492.
Crossref
Google Scholar
Ludlow A., Skelly Ch., Rohleder P. (2012): Challenges faced by parents of children diagnosed with autism spectrum disorder. „Journal of Health Psychology” 17(5), s. 702–711.
Crossref
Google Scholar
Marian V., Blumenfeld H.K., Kaushanskaya M. (2007): The language experience and proficiency questionnaire (LEAP-Q): Assessing language profiles in bilinguals and multilinguals. „Journal of Speech, Language, and Hearing Research” 50(4), s. 940–967.
Crossref
Google Scholar
Marziali E.A. (1984): Three viewpoints on the therapeutic alliance: Similarities, differences, and associations with psychotherapy outcome. „Journal of Nervous and Mental Disease” 172(7), s. 417–423.
Crossref
Google Scholar
Młyński R. (2023): Świadomość logopedów w zakresie glottodydaktycznej perspektywy kształcenia językowego dzieci z doświadczeniem migracji. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 30, s. 337–351.
Crossref
Google Scholar
Młyński R., Majewska-Tworek A. (2024): Typy i funkcje przełączania kodu językowego (code-switching) w wywiadzie z dzieckiem bilingwalnym. „Prace Językoznawcze” XXVI/2, s. 271–286.
Crossref
Google Scholar
Młyński R., Majewska-Tworek A. (2024a): Analiza konwersacyjna jako metoda badań logopedycznych w zakresie bilingwizmu polsko-obcego. „Poradnik Językowy” 4, s. 78–91.
Crossref
Google Scholar
Mroczek A., Młyński R. (2023): Rozwój językowy dziecka oraz rola polskiego logopedy w warunkach dwujęzyczności polsko-szwedzkiej: opinie rodziców polonijnych (studia przypadku). „Poradnik Językowy” 5, s. 65–79.
Crossref
Google Scholar
Muysken P. (1997): Code-switching processes: alternation, insertion, congruent lexicalization. [W:] Language choices: conditions, constraints, and consequences. Red. M. Pütz. Amsterdam–Philadelphia, s. 361–380.
Crossref
Google Scholar
Muysken P. (2000): Bilingual speech: a typology of code mixing. Cambridge. Google Scholar
Ngyuen B. (2014): Identification: A qualitative study of the experiences of bilingual therapists with their monolingual and bilingual clients. „Psychodynamic Practice: Individuals, Groups and Organisations” 20(4), s. 340–355.
Crossref
Google Scholar
Nycz R. (2002): Literatura nowoczesna: cztery dyskursy. „Teksty Drugie” 4, s. 35–46. Google Scholar
Panagos J.M., Bliss L.S. (1990): Presuppositions for speech therapy lessons. „Journal of Childhood Communication Disorders” 13(1), s. 19–28.
Crossref
Google Scholar
Pérez Rojas A. i in. (2014): To switch or not to switch: Inviting bilingual clients to switch languages in psychotherapy. „Counselling Psychology Quarterly” 27(1), s. 55–74.
Crossref
Google Scholar
Prutting C.A. i in. (1978): Clinician-child discourse: Some preliminary questions. „Journal of Speech and Hearing Disorders” 43, s. 123–129.
Crossref
Google Scholar
Rancew-Sikora D. (2007): Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa. Google Scholar
Rancew-Sikora T. (2015): Opowiadanie w społecznym układzie stołu: analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych. „Studia Humanistyczne AGH” 14(1), s. 25–43.
Crossref
Google Scholar
Rapley T. (2010): Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Przekład A. Gąsior-Niemiec. Warszawa. Google Scholar
Rozstańska E. (2010): Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice. Google Scholar
Shirk S.R., Saiz C. (1992): Clinical, empirical, and developmental perspectives on the therapeutic relationship in child psychotherapy. „Development and Psychopathology” 4(4), s. 713–728.
Crossref
Google Scholar
Sidnell J., Stivers T. (red.) (2014): The handbook of conversation analysis. Malden. Google Scholar
Simmons-Mackie N., Damico J.S. (2011): Exploring clinical interaction in speech-language therapy: narrative, discourse and relationships. [W:] Therapeutic Processes for Communication Disorders. Red. R.J. Fourie. Londyn, s. 35–52. Google Scholar
Stech E.L. i in. (1973): Client’s reinforcement of speech clinicians: a factor-analytic study. „ASHA” 15(6), s. 287–289. Google Scholar
Szulc A. (1984): Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego. Warszawa. Google Scholar
Thompson-Janes E. i in. (2016): Learning from the experts: a thematic analysis of parents’ experiences of attending a therapeutic group for parents of children with learning disabilities and challenging behavior. „British Journal of Learning Disabilities” 44, s. 95–102.
Crossref
Google Scholar
Walsh I. (2007): Small talk is “big talk” in clinical discourse. „Topics in Language Disorders” 27(1), s. 24–36.
Crossref
Google Scholar
Walsh I., Felson Duchan J. (2010): Product and process depictions of rapport between clients and their speech-language pathologists during clinical interactions. [W:] Therapeutic processes for communication disorders. Red. R. Fourie. Londyn, s. 69–82. Google Scholar
Wilson M. i in. (2021): A thematic analysis of influences on parents’ autism intervention decisions. „Research in Developmental Disabilities” 117, s. 1–10.
Crossref
Google Scholar
Witosz B. (2009): Dyskurs i stylistyka. Katowice. Google Scholar
Wojtak M. (2011): O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu. „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs” 4, s. 69–78. Google Scholar
Wright L., Everett F., Roisman L. (1986): Experiential therapy with children. Baltimore. Google Scholar
