„Wińsko upaja”, a „Bagno wciąga” – o sloganach reklamowych polskich miast i regionów
Abstrakt
Marketing miejsc w Polsce to zjawisko dosyć nowe, a jego obserwacje koncentrują się
głównie na problemach m.in. z zakresu zarządzania, psychologii, socjologii, identyfikacji
wizualnej. Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących leksyki sloganów reklamowych
polskich jednostek terytorialnych: województw, powiatów, gmin i miast. W pracy przedstawiono
strukturę haseł promocyjnych, frekwencję poszczególnych części mowy oraz ich
wartość perswazyjną. Omówiono także charakterystyczne dla badanych tekstów kategorie
semantyczne. Jednostki administracyjne, aby przyciągnąć klientów, często eksponują
w sloganach korzystne położenie, wyjątkowość miejsca ze względu na bezpieczeństwo,
spokój, zdrowie, czystość środowiska, otwartość na różne formy aktywności człowieka,
nowoczesność, rozwój. Nawiązują także do lokalnych atrakcji, np. zabytków, historii, wydarzeń,
które decydują o specyfice miejsca, jego sile, konkurencyjności względem innych
miast czy regionów. Slogany najczęściej przekazują informacje mogące sprawić, że dana
jednostka zostanie wybrana jako miejsce dobre do życia, inwestowania, studiowania,
odpoczynku, zwiedzania, rozwijania działalności gospodarczej.
Słowa kluczowe:
slogan, reklama, semantyka, leksyka, marketing miejscBibliografia
Adamus-Matuszyńska A., Dzik P. (2017): Tożsamość wizualna polskich województw, miast i powiatów. Identyfikacja, prezentacja, znaczenia. Katowice. Google Scholar
Benedikt A. (2005): Reklama jako proces komunikacji. Wrocław. Google Scholar
Bralczyk J. (2004): Język na sprzedaż. Gdańsk. Google Scholar
Czornik M. (2000): Promocja miasta. Katowice. Google Scholar
Florek M. (2006): Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Hasła reklamowe miast polskich w kontekście urbanonimicznym. „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”. T. LX, s. 67–78. Google Scholar
Gędek M. (2013): Reklama: zarys problematyki. Lublin. Google Scholar
Glińska E. (2016): Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele. Warszawa. Google Scholar
Hajduk G. (2015): Kształtowanie marki miejsca, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Handke K. (2009): Socjologia języka. Warszawa. Google Scholar
Hereźniak M. (2011): Marka narodowa. Warszawa. Google Scholar
Jabłoński A. (2016): Kolory w reklamie i marketingu, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Junghardt R. (2000): ABC promocji gmin, miast i regionów. Gliwice. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. (1996): Slogan reklamowy – budowa składniowa. „Poradnik Językowy” 4, s. 13–22. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. (1998): Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych. „Poradnik Językowy” 6, s. 5–11. Google Scholar
Karbowiak K. (2008): Turystyka w województwie warmińsko-mazurskim – stan obecny i perspektywy rozwoju. „Rocznik Nauk Rolniczych. Seria G”. T. 95, z. 3/4, s. 91–100. Google Scholar
Kochan M. (2003): Slogany w reklamie i polityce. Warszawa. Google Scholar
Kołodziej J. (1993): Reklama: gra słowami. „Zeszyty Prasoznawcze” 3–4, s. 73–91. Google Scholar
Lewiński P. H. (2008): Retoryka reklamy. Wrocław. Google Scholar
Loewe I. (2013): Styl reklamy komercyjnej. [W:] Style współczesnej polszczyzny: przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 381–405. Google Scholar
Łuczak A. (2011): Branding miejsca turystycznego na przykładzie Gdańska. „Ekonomiczne Problemy Usług” 75, s. 73–78. Google Scholar
Ożóg K. (2011): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. Google Scholar
Pogorzelski J. (2012): Praktyczny marketing miast i regionów. Warszawa. Google Scholar
Reboul O. (1980): Kiedy słowo jest bronią. [W:] Język i społeczeństwo. Red. M. Głowiński. Warszawa, s. 299–337. Google Scholar
Słabczyński R. (2017): Burdele, Matoły, Biały Kał – asocjacje i wrażenia zmysłowe ukryte w nazwach miejscowych. [W:] Zmysły. Aspekty językowo-kulturowe. Red. G. Filip, K. Ożóg i R. Słabczyński. Rzeszów, s. 195–213. Google Scholar
Sławiński J. (red.) (1976): Słownik terminów literackich. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. Google Scholar
Szromnik A. (2008): Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków. Google Scholar
Szczęsna E. (2001): Poetyka reklamy. Warszawa. Google Scholar
Sztucki T. (1998): Encyklopedia marketingu: definicje, zasady, metody. Warszawa. Google Scholar
Szymoniuk B. (2006): Komunikacja marketingowa – istota i proces projektowania. [W:] Komunikacja marketingowa: instrumenty i metody. Red. B. Szymoniuk. Warszawa, s. 15–38. Google Scholar
Więcław M. (2016): Kolory w marketingu – wybór i znaczenie, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Wolek-Kocur B. (2011): Kilka uwag o kampaniach promocyjno-wizerunkowych miast i regionów. „Studia Kulturowe” 2, s. 81–92. Google Scholar
Zdon-Korzeniowska M. (2012): Budowa marki regionalnej na wybranych przykładach województw Polski. „Prace Komisji Geografii Przemysłu” 19. Warszawa–Kraków, s. 130–141. Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.