Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu
Alina Naruszewicz-Duchlińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Artykuł przedstawia wyniki analizy jakościowej definicji i opisów hejtu, których autorami
są internauci. Hejt najczęściej jest przedstawiany jako rodzaj działania, świadomie
szkodzącego innym osobom. Definiuje się go także jako formę użycia języka, utożsamiając
z mową nienawiści i zwracając uwagę na łamanie zasad kultury wypowiedzi. W charakterystykach
hejtu podkreśla się też jego wymiar emocjonalny – to, że jest wyrazem określonych
uczuć lub służy ich wzbudzeniu. W pracy omawia się trzy wspomniane kategorie,
tzn. hejt jako: działanie, język, emocje. Przedstawione są również wyróżniki hejtu najczęściej
wskazywane przez autorów analizowanych tekstów, czyli: brak wartości merytorycznej
wypowiedzi, używanie argumentów personalnych, brak racjonalnego powodu
do ataku, anonimowość i złe intencje nadawców, negatywne nacechowanie emocjonalne
komunikatów, lekceważenie etykiety i netykiety, nieograniczony zakres odniesień.
Omawia się także różnice i podobieństwa pomiędzy hejtem a krytyką oraz wskazuje, jak
oba zjawiska wyglądają z punktu widzenia użytkowników internetu.
Słowa kluczowe:
internetowe definicje hejtu, czym jest hejt, cechy hejtu, hejt a krytykaUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.