Możliwości wykorzystania Testu Rozwoju Językowego TRJ w diagnozie dzieci ze złożonymi zaburzeniami wymowy (na przykładzie dzieci z rozszczepem wargi i/lub podniebienia)

Magdalena Osowicka-Kondratowicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0447-4954


Анотація

W tekście analizuje się możliwość zastosowania Testu Rozwoju Językowego TRJ w badaniu poziomu kompetencji językowej dzieci ze złożonymi zaburzeniami artykulacji na przykładzie dzieci z rozszczepem podniebienia. Ukazuje się trudności ujawniające się w trakcie przeprowadzania testu w tej grupie dzieci, które wynikają lub mogą wynikać z ich problemów artykulacyjnych. Przedstawia się wnioski z badań testem TRJ przedmiotowej grupy dzieci dla konstrukcji samego testu oraz dla prowadzącego badanie, wynikające z doświadczeń własnych. W konkluzji stwierdza się, że pomimo wskazanych w niniejszym artykule problemów związanych z zastosowaniem testu TRJ w badaniu dzieci ze złożonymi zaburzeniami artykulacji, warto sięgać po to narządzie w diagnozie dzieci z rozszczepem podniebienia nie tylko do celów praktyki logopedycznej, lecz także naukowo-badawczych.


Ключові слова:

Test Rozwoju Językowego TRJ, rozszczep podniebienia, rozwój mowy dziecka


Bańko M. (2018): Słownik wyrazów trudnych i kłopotliwych. Warszawa.   Google Scholar

Bradlińska E. (2011): Badania nad zaburzeniami czytania u dzieci z rozszczepem podniebienia. „Forum Logopedyczne” 19, s. 58–64.   Google Scholar

Chapman K. (1993): Phonologic processes in children with cleft palate. „Cleft Palate – Craniofac. J.” 30, s. 64–72.   Google Scholar

Ceponiene R., Hukki J., Cheour M., Haapanen M.-L., Koskinen M., Alho K., Näätänen R. (2000): Dysfunction of the auditory cortex persists in infants with certain cleft types. „Developmental Medicine & Child Neurology” 42, s. 258–265.   Google Scholar

Dukiewicz L. (1995): Fonetyka. [W:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia. Red. H. Wróbel. Kraków, s. 9–103.   Google Scholar

Estrem T., Broen P. A. (1989): Early speech production of children with cleft palate. „Journal of Speech and Hearing Research” 32, s. 12–23.   Google Scholar

Gałkowski T., Grossman J. (1987): Determinanty rehabilitacji zaburzeń mowy. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2000): Mowa i jej zaburzenia. „Logopedia” 28, s. 7–36.   Google Scholar

Hortis-Dzierzbicka M., Komorowska A. (2005): Wpływ warunków anatomicznych na rehabilitację mowy u dzieci z wadą rozszczepową twarzy. [W:] Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko. Warszawa, s. 22–26.   Google Scholar

Hortis-Dzierzbicka M., Stecko E. (red.) (2005): Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Warszawa.   Google Scholar

Hortis-Dzierzbicka M., Tarnowski A. (2005): Badania losów dzieci urodzonych z rozszczepem wargi i/lub podniebienia. [W:] Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne. Red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko. Warszawa, s. 128–130.   Google Scholar

Jakima S., Szczepańska K. (1996): Ocena stanu psychicznego dzieci z rozszczepem podniebienia i wargi w wieku adolescencyjnym. [W:] Materiały z II Konferencji Roboczej: Rozszczep wargi i podniebienia. Red. Z. Dudkiewicz. Warszawa, s. 76–81.   Google Scholar

Jastrzębowska J., Kukła M. (2003a): Diagnoza i terapia palatolalii. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 439–451.   Google Scholar

Jastrzębowska J., Kukła M. (2003b): Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia. [W:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, s. 191–203.   Google Scholar

Kielar-Turska M. (2015): Testy sprawności językowych i komunikacyjnych w diagnozie logopedycznej. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 213–227.   Google Scholar

Kwiecień A., Dudkiewicz Z. (1996): Charakterystyka mowy dzieci z różnymi typami rozszczepu wargi i podniebienia. [W:] Materiały z II Konferencji Roboczej: Rozszczep wargi i podniebienia. Red. Z. Dudkiewicz. Warszawa, s. 24–32.   Google Scholar

Lorenc A. (2015): Transkrypcja mowy zaburzonej. [W:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 112–143.   Google Scholar

Mirecka U. (2016): Recenzja publikacji: Test Rozwoju Językowego TRJ. „Forum Logopedyczne” 24, 225–228.   Google Scholar

Pawlica B. (2001): Mechanizmy naznaczania społecznego: socjologiczne studium teoretyczno-empiryczne. Częstochowa.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2002): Realizacja fonemu /t/ ze względu na miejsce artykulacji u osób z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego. „Logopedia” 30, s. 115–130.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2008): Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania – teoria – praktyka. Bytom.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2010): Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje. Bytom.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2011): Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia. Kraków.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2012): Typologia zaburzeń mowy w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia. [W:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, M. Kurowski. Lublin, s. 469–513.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2013a): Mowa rozszczepowa – termin metaforyczny czy dosłowny? [W:] Język. Człowiek. Społeczeństwo. Red. J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 767–789.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2013b): Zaburzenia substancji segmentalnej czy wielowymiarowe zaburzenia rozwoju mowy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia? [W:] Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza–edukacja–terapia. Red. B. Winczura. Kraków, s. 93–112.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2015a): Analityczno-fonetyczna ocena realizacji fonemów w logopedii. [W:] Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Red. M. Kurowska, E. Wolańska. Warszawa, s. 64–78.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2015b): Standard postępowania logopedycznego w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia. [W:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, s. 727–779.   Google Scholar

Richman L. C., Eliason M. (1986): Development in children with cleft lip and/or palate. „Seminars in Speech and Language” 7, s. 225–239.   Google Scholar

Richman L. C., Eliason M. J., Lindgren S. D. (1988): Reading disability in children with clefts. „Cleft Palate-Craniofacial Journal” 25, s. 21–25.   Google Scholar

Serwin J. (2016): Twarz osoby z rozszczepem wargi i podniebienia a interakcyjny ekshibicjonizm. „Forum Logopedyczne” 24, s. 71–83.   Google Scholar

Smith R., Williams B. (1968): Psycholinguistic abilities of children with clefts. “Cleft Palate Journal” 5, s. 238–249.   Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., Morstin M. (2015): Test Rozwoju Językowego TRJ. Podręcznik. Warszawa.   Google Scholar

Spażkow M. A. (1966): Sygnał mowy w telekomunikacji i cybernetyce. Warszawa.   Google Scholar

Styczek I. (1981): Logopedia. Warszawa.   Google Scholar

Tronczyńska J. (1967): Leczenie foniatryczne rozszczepów podniebienia. [W:] Rozszczepy wargi górnej i podniebienia. Red. J. Bardach. Warszawa, s. 310–344.   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2019-11-06

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Osowicka-Kondratowicz, M. (2019). Możliwości wykorzystania Testu Rozwoju Językowego TRJ w diagnozie dzieci ze złożonymi zaburzeniami wymowy (na przykładzie dzieci z rozszczepem wargi i/lub podniebienia). Prace Językoznawcze, 21(4), 153–176. https://doi.org/10.31648/pj.4699

Magdalena Osowicka-Kondratowicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-0447-4954