Charakterystyka stoiskowa silnika turboodrzutowego GTM 400 MOD

Lukasz Brodzik

a:1:{s:5:"en_US";s:31:"Poznan University of Technology";}


Abstrakt

Miniaturyzacja turbinowych silników odrzutowych nie tylko umożliwia testowanie mieszanek paliwowych ale także otwiera nowe możliwości ich wykorzystania w mniejszych statkach powietrznych. W pracy przeprowadzono pomiary w silniku GTM 400 MOD w celu stworzenia charakterystyki stoiskowej ciągu jednostkowego i jednostkowego zużycia paliwa. Dla obu parametrów wyznaczono wielomiany opisujące ich zmiany w zakresie stosowanych prędkości obrotowych. Praca stanowi pierwszy etap badań w ramach prowadzonego grantu rektorskiego. Jego celem jest stworzenie hybrydowego silnika turboodrzutowego zasilanego naftą lotniczą oraz wodorem. Powodem prowadzonych badań jest sprawdzenie możliwości wykorzystania wodoru w silnikach przepływowych. Wodór jest jednym z dodatków do paliwa dopuszczonych do stosowania przez Unię Europejską, która wymusza na przemyśle lotniczym ograniczenie emisji spalin do atmosfery. Wodór może nie tylko wzbogacić naftę lotniczą ale także może stać się paliwem alternatywnym.


Słowa kluczowe:

silnik turboodrzutowy, ciąg jednostkowy, jednostkowe zużycie paliwa


Kotlarz W., Piaseczny L., Rypulak J., Zadrąg R.: Testy toksyczności spalin turbinowego silnika lotniczego dla warunków startu i lądowania, Combustion Engines, Vol. 126, No. 4, 2006   Google Scholar

Kotlarz W.: Turbinowe zespoły napędowe źródłem skażeń powietrza na lotniskach wojskowych, Air Forces Academy, Dęblin 2004   Google Scholar

Lefebre A.: Gas Turbine Combustion. Second Edition, Taylor & Francis Philadelphia, 1998   Google Scholar

Głowacki P.: Szczeciński S., Turbinowy silnik odrzutowy jako źródło zagrożeń ekologicznych, Prace Instytutu Lotnictwa, No. 213, Warszawa 2011   Google Scholar

Capoccitti S., Khare A., Mildenberger U.: Aviation Industry – Mitigating Climate Change Impacts through Technology and Policy. Journal of Technology Management & Innovation, Vol. 5, No. 2, 2010
Crossref   Google Scholar

Fleuti E.: Aircraft Ground Handling Emissions at Zurich Airport. AERONET WorkShhop, Stockholm 2005   Google Scholar

Schumann U.: Formation, Properties and Climatic Effects of Contrails. Deutsches Zentrum fiir Luft- und Raumfahrt, 2005   Google Scholar

Ramanathan V., Feng Y.: Air Pollution, Greenhouse Gases and Climate Change: Global and Regional Perspectives. Atmospheric Environment, 43, 2009
Crossref   Google Scholar

Douglas R., Saarlas A.: An introduction to aerospace propulsion. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 1996   Google Scholar

Mattingly J. D.: Elements of Gas Turbine Propulsion. McGraw-Hill, New York, 1996   Google Scholar

Chachurski R., Trzeciak A., Jędrowiak B.: Comparison of the results of mathematical modeling of a GTM 120 miniature turbine jet engine with the research results, Combustion Engines, Vol. 173, No. 2, 2018
Crossref   Google Scholar


Opublikowane
03-06-2024

Cited By /
Share

Brodzik, L. (2024). Charakterystyka stoiskowa silnika turboodrzutowego GTM 400 MOD. Technical Sciences. https://doi.org/10.31648/ts.10159

Lukasz Brodzik 
a:1:{s:5:"en_US";s:31:"Poznan University of Technology";}



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.





-->