Charakterystyka stoiskowa silnika turboodrzutowego GTM 400 MOD
Lukasz Brodzik
Poznan University of TechnologyAbstrakt
Miniaturyzacja turbinowych silników odrzutowych nie tylko umożliwia testowanie mieszanek paliwowych ale także otwiera nowe możliwości ich wykorzystania w mniejszych statkach powietrznych. W pracy przeprowadzono pomiary w silniku GTM 400 MOD w celu stworzenia charakterystyki stoiskowej ciągu jednostkowego i jednostkowego zużycia paliwa. Dla obu parametrów wyznaczono wielomiany opisujące ich zmiany w zakresie stosowanych prędkości obrotowych. Praca stanowi pierwszy etap badań w ramach prowadzonego grantu rektorskiego. Jego celem jest stworzenie hybrydowego silnika turboodrzutowego zasilanego naftą lotniczą oraz wodorem. Powodem prowadzonych badań jest sprawdzenie możliwości wykorzystania wodoru w silnikach przepływowych. Wodór jest jednym z dodatków do paliwa dopuszczonych do stosowania przez Unię Europejską, która wymusza na przemyśle lotniczym ograniczenie emisji spalin do atmosfery. Wodór może nie tylko wzbogacić naftę lotniczą ale także może stać się paliwem alternatywnym.
Słowa kluczowe:
silnik turboodrzutowy, ciąg jednostkowy, jednostkowe zużycie paliwaBibliografia
CAPOCCITTI S., KHARE A., MILDENBERGER U. 2010. Aviation Industry – Mitigating Climate Change Impacts through Technology and Policy. Journal of Technology Management & Innovation, 5(2): 66-75. https://doi.org/10.4067/S0718-27242010000200006 Google Scholar
CHACHURSKI R., TRZECIAK A., JĘDROWIAK B. 2018. Comparison of the Results of Mathematical Modeling of a GTM 120 Miniature Turbine Jet Engine with the Research Results. Combustion Engines, 173(2): 30-33. https://doi.org/10.19206/CE-2018-205 Google Scholar
DOUGLAS R., SAARLAS A. 1996. An Introduction to Aerospace Propulsion. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. Google Scholar
FLEUTI E. 2005. Aircraft Ground Handling Emissions at Zurich Airport. AERONET WorkShhop, Stockholm. Google Scholar
GŁOWACKI P., SZCZECIŃSKI S. 2011. Turbinowy silnik odrzutowy jako źródło zagrożeń ekologicznych. Prace Instytutu Lotnictwa, 4(213): 252-257. Google Scholar
KOTLARZ W. 2004. Turbinowe zespoły napędowe źródłem skażeń powietrza na lotniskach wojskowych. Air Forces Academy, Dęblin. Google Scholar
KOTLARZ W., RYPULAK J., PIASECZNY L., ZADRĄG R. 2006. Testy toksyczności spalin turbinowego silnika lotniczego dla warunków startu i lądowania [Tests of exhaust gas toxicity of jet turbine engine for take off and landing phases of flight]. Combustion Engines, 127(4): 61-73. Google Scholar
LEFEBRE A. 1998. Gas Turbine Combustion. Second Edition. Taylor & Francis, Philadelphia. Google Scholar
MATTINGLY J.D. 1996. Elements of Gas Turbine Propulsion. McGraw-Hill, New York. Google Scholar
RAMANATHAN V., FENG Y. 2009. Air Pollution, Greenhouse Gases and Climate Change: Global and Regional Perspectives. Atmospheric Environment, 43(1): 37-50. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2008.09.063 Google Scholar
ROGERS G.F.C., STRAZNICKY P., COHEN H., SARAVANAMUTTOO H.I.H., NIX A. 2017. Gas Turbine Theory. 7th Edition. Pearson, London. Google Scholar
ROTARU C. 2017. Analysis of Turbojet Combustion Chamber Performances Based on Flow Field Simplified Mathematical Model. AIP Conference Proceedings, 1836(1): 020047. https://doi.org/10.1063/1.4981987 Google Scholar
SANKAR B., GOUDA G., JANA S., IYENGAR V.S. 2020. Study of Design Modification Effects through Performance Analysis of a Legacy Gas Turbine Engine. Journal of Aerospace Technology and Management, 12: e0720. https://doi.org/10.5028/jatm.v12.1097 Google Scholar
SCHUMANN U. 2005. Formation, Properties and Climatic Effects of Contrails. Deutsches Zentrum fiir Luft- und Raumfahrt, Köln. Google Scholar
Poznan University of Technology