Charakterystyka stoiskowa silnika turboodrzutowego GTM 400 MOD

Lukasz Brodzik

Poznan University of Technology


Abstrakt

Miniaturyzacja turbinowych silników odrzutowych nie tylko umożliwia testowanie mieszanek paliwowych ale także otwiera nowe możliwości ich wykorzystania w mniejszych statkach powietrznych. W pracy przeprowadzono pomiary w silniku GTM 400 MOD w celu stworzenia charakterystyki stoiskowej ciągu jednostkowego i jednostkowego zużycia paliwa. Dla obu parametrów wyznaczono wielomiany opisujące ich zmiany w zakresie stosowanych prędkości obrotowych. Praca stanowi pierwszy etap badań w ramach prowadzonego grantu rektorskiego. Jego celem jest stworzenie hybrydowego silnika turboodrzutowego zasilanego naftą lotniczą oraz wodorem. Powodem prowadzonych badań jest sprawdzenie możliwości wykorzystania wodoru w silnikach przepływowych. Wodór jest jednym z dodatków do paliwa dopuszczonych do stosowania przez Unię Europejską, która wymusza na przemyśle lotniczym ograniczenie emisji spalin do atmosfery. Wodór może nie tylko wzbogacić naftę lotniczą ale także może stać się paliwem alternatywnym.


Słowa kluczowe:

silnik turboodrzutowy, ciąg jednostkowy, jednostkowe zużycie paliwa


CAPOCCITTI S., KHARE A., MILDENBERGER U. 2010. Aviation Industry – Mitigating Climate Change Impacts through Technology and Policy. Journal of Technology Management & Innovation, 5(2): 66-75. https://doi.org/10.4067/S0718-27242010000200006   Google Scholar

CHACHURSKI R., TRZECIAK A., JĘDROWIAK B. 2018. Comparison of the Results of Mathematical Modeling of a GTM 120 Miniature Turbine Jet Engine with the Research Results. Combustion Engines, 173(2): 30-33. https://doi.org/10.19206/CE-2018-205   Google Scholar

DOUGLAS R., SAARLAS A. 1996. An Introduction to Aerospace Propulsion. Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.   Google Scholar

FLEUTI E. 2005. Aircraft Ground Handling Emissions at Zurich Airport. AERONET WorkShhop, Stockholm.   Google Scholar

GŁOWACKI P., SZCZECIŃSKI S. 2011. Turbinowy silnik odrzutowy jako źródło zagrożeń ekologicznych. Prace Instytutu Lotnictwa, 4(213): 252-257.   Google Scholar

KOTLARZ W. 2004. Turbinowe zespoły napędowe źródłem skażeń powietrza na lotniskach wojskowych. Air Forces Academy, Dęblin.   Google Scholar

KOTLARZ W., RYPULAK J., PIASECZNY L., ZADRĄG R. 2006. Testy toksyczności spalin turbinowego silnika lotniczego dla warunków startu i lądowania [Tests of exhaust gas toxicity of jet turbine engine for take off and landing phases of flight]. Combustion Engines, 127(4): 61-73.   Google Scholar

LEFEBRE A. 1998. Gas Turbine Combustion. Second Edition. Taylor & Francis, Philadelphia.   Google Scholar

MATTINGLY J.D. 1996. Elements of Gas Turbine Propulsion. McGraw-Hill, New York.   Google Scholar

RAMANATHAN V., FENG Y. 2009. Air Pollution, Greenhouse Gases and Climate Change: Global and Regional Perspectives. Atmospheric Environment, 43(1): 37-50. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2008.09.063   Google Scholar

ROGERS G.F.C., STRAZNICKY P., COHEN H., SARAVANAMUTTOO H.I.H., NIX A. 2017. Gas Turbine Theory. 7th Edition. Pearson, London.   Google Scholar

ROTARU C. 2017. Analysis of Turbojet Combustion Chamber Performances Based on Flow Field Simplified Mathematical Model. AIP Conference Proceedings, 1836(1): 020047. https://doi.org/10.1063/1.4981987   Google Scholar

SANKAR B., GOUDA G., JANA S., IYENGAR V.S. 2020. Study of Design Modification Effects through Performance Analysis of a Legacy Gas Turbine Engine. Journal of Aerospace Technology and Management, 12: e0720. https://doi.org/10.5028/jatm.v12.1097   Google Scholar

SCHUMANN U. 2005. Formation, Properties and Climatic Effects of Contrails. Deutsches Zentrum fiir Luft- und Raumfahrt, Köln.   Google Scholar


Opublikowane
03-06-2024

Cited By /
Share

Brodzik, L. (2024). Charakterystyka stoiskowa silnika turboodrzutowego GTM 400 MOD. Technical Sciences, 27(27), 105–112. https://doi.org/10.31648/ts.10159

Lukasz Brodzik 
Poznan University of Technology



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.





-->