Układ doładowania akumulatorów w pojeździe elektrycznym przy pomocy paneli fotowoltaicznych

Zenon Syroka

UWM


Abstrakt

W pracy zaprojektowano układ doładowaniem akumulatorów w pojazdach elektrycznych przy pomocy paneli fotowolaicznych. Głównym kryterium branym pod uwagę był tani koszt eksploatacji oraz tani koszt budowy i prosta obsługa interfejsu użytkownika.

Każde ze źródeł pobierania energii zostało dokładnie dobrane oraz użyto moduły tak aby mogły zasilać mikrokontroler oraz ładować źródło magazynowania energii. Projekt został opatentowany [1].

Artykuł jest częścią prac związanych z projektowaniem sterowania cyfrowego urządzeń o napędzie elektrycznym prowadzonych na UWM. Rozwiązania układów sterowania opracowanych na UWM zostały opublikowane w książce {15}.


Słowa kluczowe:

sterowanie cyfrowe . sterowniki silnika, pojazdy elektryczne i hybrydowe, mikrokontroler


ALI E., KHALIGH A., NIE Z., LEE Y.J. 2009. Integrated Power Electronic Converters and Digital Control. CRC Press, Boca Raton.   Google Scholar

BOLTON W. 2006. Programmable Logic Controllers. Elsevier, Amsterdam, Boston.   Google Scholar

BUSO S., MATTAVELLI P. 2006. Digital Control in Power Electronics. Morgan & Claypool Publisher, San Rafael, CA.   Google Scholar

CHEN C.-T. 1991. Analog and Digital Control system Design: Transfer Function, State Space, and Algebraic Methods. Saunders College Publishing, Filadelfia, Pensylwania.   Google Scholar

DENTON T. 2016. Electric and Hybrid Vehicles. Routledge, San Diego.   Google Scholar

DORF R.C., BISHOP R.H. 2008. Modern Control System Solution Manual. Prentice Hall, New Jersey.   Google Scholar

FADALI S. 2009. Digital Control Engineering, Analysis and Design. Elsevier, Burlington.   Google Scholar

FEUER A., GOODWIN G.C. 1996. Sampling in Digital Signal Processing and Control. Brikhauser, Boston.   Google Scholar

GABOR R., KOWOL M., KOŁODZIEJ J., KMIECIK S., MYNAREK P. 2019. Switchable reluctance motor, especially for the bicycle. Patent No. 231882.   Google Scholar

GREGORY P. 2006. Starr Introduction to Applied Digital Control. Gregory P. Starr, New Mexico.   Google Scholar

GLINKA T., FRĘCHOWICZ A. 2007. Brushless DC motor speed control system. Patent No. P.195447.   Google Scholar

HUSAIN I. 2003. Electric and Hybrid Vehicles, Design Fundamentals. CRC Press LLC, Boca Raton, London.   Google Scholar

JONGSEONG J., WONTAE J. 2019. Method of controlling constant current of brushless dc motor and controller of brushless dc motor using the same. United States Patent Application Publication, US2018323736 (A1).   Google Scholar

KHAJEPOUR A., FALLAH S., GOODARZI A. 2014. Electric and Hybrid Vehicles Technologies, Modeling and Control: a Mechatronic Approach. John Wiley & Sons Ltd, Chichester.   Google Scholar

KOLANO K. 2020. Method for measuring the angular position of the shaft of a brushless DC motor with shaft position sensors. Patent No. P.235653.   Google Scholar

KOJIMA N., ANNAKA T. 2019. Motor control apparatus and motor unit. United States Patent Application Publication, US2019047517 (A1).   Google Scholar

LANDAU I.D., ZITO G. 2006. Digital Control Systems Design, Identification and Implementation. Springer, London.   Google Scholar

LUECKE J. 2005. Analog and Digital Circuits for Electronic Control System Applications Using the TI MSP430 Microcontroller. Elsvier. Amsterdam, Boston.   Google Scholar

MI CH., MASRUR M.A., GAO D.W. 2011. Hybrid Electric Vehicles Principles and Applications with Practical Perspectives. John Wiley & Sons Ltd., Chichester.   Google Scholar

MOUDGALYA K.M. 2007. Digital Control. John Wiley & Sons Ltd., Chichester.   Google Scholar

MURRAY R.M., LI Z., SHANKAR SASTRY S. 1994. A Mathematical Introduction to Robotic Manipulation. CRC Press, Berkeley.   Google Scholar

OGATA K. 1995. Discrete Time Control Systems. Prentice-Hall, New Jersey.   Google Scholar

PISTOIA G. 2010. Electric and Hybrid Vehicles Power Sources, Models, Sustainability, Infrastructure and the Market. Elsevier, Amsterdam, Boston.   Google Scholar

SIKORA A., ZIELONKA A. 2011. Power supply system for a BLDC motor. Patent No. P.394971.   Google Scholar

SOYLU S. 2011. Electric Vehicles – the Benefits and Barriers. Edited by Seref Soylu, Rijeka.   Google Scholar

STEVIĆ Z. 2013. New Generation of Electric Yehicles. Edited by Zoran Stević, Rijeka.   Google Scholar

SYROKA Z.W., JAKOCIUK D. 2020. Battery recharging system in electric vehicle. Patent No. P.431380, filing date: 17 January 2020.   Google Scholar

SYROKA Z.W. 2019. Electric Vehicels – Digital Control. Scholars’ Press, Mauritius.   Google Scholar

ŚLUSAREK B., PRZYBYLSKI M., GAWRYŚ P. 2014. Hall effect sensor of the shaft position of the brushless DC motor. Patent No. P.218476.   Google Scholar

WILLIAMSON S.S. 2013. Energy Management Strategies for Electric and Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Springer, New York, London.   Google Scholar


Opublikowane
31-05-2021

Cited By /
Share

Syroka, Z. (2021). Układ doładowania akumulatorów w pojeździe elektrycznym przy pomocy paneli fotowoltaicznych. Technical Sciences, 24(1), 27–38. https://doi.org/10.31648/ts.6210

Zenon Syroka 
UWM



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.





-->