Test rig dedicated for hardware used in wind tunnels
Aleksandra Ordon
a:1:{s:5:"en_US";s:33:"Military University of Technology";}Paulina Kurnyta-Mazurek
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki prac nad systemem pomiarowym dedykowanym do sprzętu wykorzystywanego podczas testów w tunelu aerodynamicznym, w szczególności do serwomechanizmów. Urządzenia te mogą być stosowane do ustawiania określonej pozycji powierzchni sterowej. Proponowany system zapewniłby ciągłe monitorowanie położenia orczyka serwomechanizmu i temperatury serwomotoru oraz pozwoli uniknąć niekontrolowanej zmiany położenia powierzchni sterowych.
Aplikacja przeznaczona do monitorowania stanu pracy serwomechanizmu została przygotowana w oprogramowaniu LabVIEW i zaimplementowana na platformie myRIO. Opracowane stanowisko badawcze pozwala na rejestrację przebiegów czasowych położenia serwonapędu i temperatury w czasie dla różnych wartości przyłożonego obciążenia. W artykule przedstawiono również metodykę badań.
Z badań eksperymentalnych wynika, że przed testami w tunelu aerodynamicznym wybranym serwomechanizmem mógł zostać przetestowany pod zaznaczonym paskiem zaznaczonym przez producenta, zwłaszcza podczas pracy ciągłej. Opracowany system pomiarowy może być wykorzystany podczas testów w tunelu aerodynamicznym, a także tylko do testowania parametrów serwomechanizmów.
Słowa kluczowe:
wind tunnel measurement, servo-mechanism, LabVIEW software, myRIO controllerBibliografia
BARLOW J.B., RAE W.H., POPE A. 1999. Low-Speed Wind Tunnel Testing. 3rd Ed., Wiley, Hoboken. Google Scholar
HOMMEL G., HUANYE S. 2006. Embedded Systems – Modeling, Technology, and Applications. Springer Netherlands, Amsterdam. Google Scholar
KIŃSKI W., SOBIESKI W. 2020. Geometry extraction from GCODE files destined for 3D printers. Technical Science, 23(2): 1-16. https://doi.org/https://doi.org/10.31648/ts.5644. Google Scholar
LI S., NIU X., HUANG X. 2018. Study on the correlation between the dynamic test of airfoil wind tunnel and CFD calculation. CSAA/IET International Conference on Aircraft Utility Systems (AUS 2018), p. 62-66. https://doi.org/10.1049/cp.2018.0263. Google Scholar
LICHOŃ D., MIKOŁAJCZYK A., KISZKOWIAK Ł., ŁĄCKI T. 2016. Identification of UAV static aerodynamic characteristics in the water tunnel balance research. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 293, Mechanika 88RUTMech., XXXIII, 88 (2): 127-140. Google Scholar
MAŁEK E., MIEDZIŃSKA D., POPŁAWSKI A., SZYMCZYK W. 2019. Application of 3d printing technology for mechanical properties study of the photopolymer resin used to print porous structures. Technical Science, 22(2): 183-194. Google Scholar
Operations and Maintenance Manual. 2012. Model 2436 Flow Visualization Water Tunnel, Rolling Hills Research Corporation.References. Google Scholar
PANDYA Y., SREEVANSHU Y.G., SHARMA A., JAIN K., JENA S., PAWAR A.A., RANJAN K.S., SAHA S. 2017. Aerodynamic characterization of a model aircraft using wind-tunnel testing and numerical simulations. First International Conference on Recent Advances in Aerospace Engineering (ICRAAE), p. 1-6. https://doi.org/10.1109/ICRAAE.2017.8297239. Google Scholar
RAZA A., FARHAN S., NASIR S., SALAMAT S. 2021. Applicability of 3D Printed Fighter Aircraft Model for Subsonic Wind Tunnel. International Bhurban Conference on Applied Sciences and Technologies (IBCAST), p. 730-735. https://doi.org/10.1109/IBCAST51254.2021.9393214. Google Scholar
RUANGWISET A., SUWANTRAGUL B. 2008. Wind tunnel test of UAV fault detection using principal component based aerodynamic model. IEEE International Conference on Mechatronics and Automation, p. 150-154. https://doi.org/10.1109/ICMA.2008.4798742. Google Scholar
TOBIN S.M. 2010. DC Servos: Application and Design with MATLAB. CRC Press Inc., Boca Raton. Google Scholar
WIBOWO S.B., FAJAR M., NAUFAL W.F., SINURAT D.F., SUTRISNO I., BASUKI B. 2019. Comparison of Aerodynamic Characteristics on Sukhoi SU-33-like and F-35 Lightning II-like Models using Water Tunnel Flow Visualization Technique. 5th International Conference on Science and Technology (ICST), p. 1-6. https://doi.org/10.1109/ICST47872.2019.9166275. Google Scholar
a:1:{s:5:"en_US";s:33:"Military University of Technology";}