WPŁYW MIEJSCOWEGO OGRANICZENIA PRZEPŁYWU POWIETRZA W UKŁADZIE DOLOTOWYM NA CHARAKTERYSTYKĘ SILNIKA WOLNOSSĄCEGO O ZAPŁONIE ISKROWYM

Michał Janulin

Katedra Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn, Wydział Nauk Technicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Szymon Piotr Kwiatkowski




Abstrakt

Jednym z najważniejszych elementów wpływających na funkcjonowanie silników spalinowych jest układ dolotowy, którego zadaniem jest dostarczanie do komór spalania silnika świeżego, przefiltrowanego powietrza. Dotychczasowe badania przepustowości układu dolotowego skupiały się na odpowiednim doborze jego geometrii oraz średnicy, co miało bezpośredni wpływ na natężenie przepływu powietrza, a co za tym idzie, na osiągi pojazdu. W niniejszym artykule skupiono się na przeprowadzeniu badan polegających na umieszczeniu element ograniczającego przepływ powietrza w określonym miejscu układu dolotowego silnika wolnossącego z zapłonem iskrowym I wykonaniu pomiarów osiągów silnika oraz natężenia przepływu w układzie dolotowym.


Słowa kluczowe:

silnik ZI, układ dolotowy, hamownia podwoziowa, ogranicznik przepływu powietrza, charakterystyki silnika, parametry silnika


BAKUNIAK W. 2013. Flow simulations of the intake manifold for the Formula Student car. Poznan University of Technology, Poznań.   Google Scholar

BOODANUR R., PANWAR A., KULKARNI S.K., JADHAV A.B. 2019. Air intake system optimization for passenger car engine. SAE Technical Paper 2019-26-0044. https://doi.org/10.4271/2019-26-0044   Google Scholar

Chassis dynamometer for LPS3000 power control for passenger cars. User Manual D10523BA1-D01.   Google Scholar

CHEN C.W., DU W., SUN J.Q., LIU W., CHANG Y., DONG W. 2014. Simulation analysis and design of intake restrictor of FSAE race car. Applied Mechanics and Materials, 602: 751-756.   Google Scholar

COSTA C.R., DE MORAIS HANRIOT S., SODRE J.R. 2013. Influence of intake pipe length and diameter on the performance of a spark ignition engine. Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering, 36(1): 29-35. https://doi.org/10.1007/s40430-013-0074-2   Google Scholar

ELSNER J.W. 1987. Turbulence of flows. PWN, Warszawa.   Google Scholar

ETZOLD H.-R. 2018. This is how it’s done: care – maintain – repair Belt 102: BMW 5 Series, Type E39, Sedan/Touring, from December 1995 to June 2003. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.   Google Scholar

HEISLER H. 1995. Advanced engine technology. Elsevier Science &Technology, Amsterdam.   Google Scholar

JEŻOWIECKA-KABSCH K., SZEWCZYK H. 2001. Mechanika płynów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.   Google Scholar

KOŁODZIEJ S., HENNEK K. 2017. The effect of engine of intake system design on air distribution in the intake manifold. Autobusy, 6(18): 794-799.   Google Scholar

KOMORSKA I.M., WOŁCZYŃSKI Z., BORCZUCH A. 2018. Fault diagnostics in air intake system of combustion engine using virtual sensors. Diagnostyka, 19(1): 25-32. https://doi.org/10.29354/diag/80972   Google Scholar

NORIZAN A., RAHMAN M.T.A., AMIN N.A.M., BASHA M.H., ISMAIL M.H.N., HAMID A.F.A. 2017. Study of intake manifold for Universiti Malaysia Perlis automotive racing team formula student race car. Journal of Physics. Conference Series, 908(1): 012069.   Google Scholar

PATIL A.S., HALBE V.G., VORA K.C. 2005. A System Approach to Automotive Air Intake System Development. SAE Technical Paper 2005-26-011. https://doi.org/10.4271/2005-26-011   Google Scholar

SCHNEEHAGE G. 2017. Czujniki układu sterowania silnika w praktyce warsztatowej. Budowa, działanie i diagnozowanie za pomocą oscyloskopu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.   Google Scholar

SHAH S.S., SINGH K., MARTIN L.J., JEROME STANLEY M. 2022. Design, Development, and Validation of an Intake System for an FSAE Racecar. In: Energy and Exergy for Sustainable and Clean Environment. Vol. 2. Eds. V.E. Geo, F. Aloui, p. 401-413. Springer Nature Singapore, Singapore.   Google Scholar

SHANNAK B., DAMSEH R., ALHUSEIN M. 2006. Influence of air intake pipe on engine exhaust emission. Forsch Ingenieurwes, 70: 128-132. https://doi.org/10.1007/s10010-006-0022-8   Google Scholar

SINGHAL A., PARVEEN M. 2013. Airflow optimization via a venturi type air restrictor. WCE, London.   Google Scholar

ŚWIĘCICKI K. 2015. Design of the intake system of an internal combustion engine. Institute of Fundamentals of Machine Design, Silesian University of Technology, Gliwice.   Google Scholar

Training documentation for the M54 engine M54engMS43/ST036/6/2000. Revision Date: 6/2000. BMW AG.   Google Scholar

ZAJĄC P. 2009. Silniki pojazdów samochodowych i podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.   Google Scholar


Opublikowane
15-05-2024

Cited By /
Share

Janulin, M., & Kwiatkowski, S. P. (2024). WPŁYW MIEJSCOWEGO OGRANICZENIA PRZEPŁYWU POWIETRZA W UKŁADZIE DOLOTOWYM NA CHARAKTERYSTYKĘ SILNIKA WOLNOSSĄCEGO O ZAPŁONIE ISKROWYM. Technical Sciences, 27(27), 71–86. https://doi.org/10.31648/ts.9974

Michał Janulin 
Katedra Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn, Wydział Nauk Technicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Szymon Piotr Kwiatkowski 




Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.





-->