W poszukiwaniu istoty pedagogiki szkoły

Inetta Nowosad

Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0000-0002-3739-7844

Mirosław J. Szymański

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
https://orcid.org/0000-0002-0545-5990


Abstrakt

Celem artykułu jest rekonstrukcja pola problemowego pedagogiki szkoły i podjęcie próby wyprowadzenia jej przedmiotu w procesie konstytuowania się. Ważną podbudową jest ogląd i rozpoznanie genezy tej subdyscypliny, które w Polsce wywodzą się z dorobku pedagogiki szkoły w Niemczech. Artykuł zwraca również uwagę na zjawisko ‘przerwanej drogi’ rozwoju pedagogiki szkoły na gruncie polskim i próbę odtworzenia dorobku subdyscypliny, którą w 2013 roku podjęła prof. Maria Dudzikowa, zaś od 2020 działania te kontynuowane są przez prof. Mirosława J. Szymańskiego i Sekcję Pedagogiki Szkoły przy KNP PAN. Rekonstrukcja naukowego dyskursu służyć ma nie tylko sproblematyzowaniu ram, lecz także umocnieniu tożsamości pedagogiki szkoły w naszym kraju.


Słowa kluczowe:

pedagogika szkoły, subdyscypliny, teorie szkoły, praktyka szkolna, kształcenie nauczycieli


Apel, H.J. (1990). Schulpädagogik. Eine Grundlegung. Böhlau.   Google Scholar

Apel, H.J., Grunder, H.-U. (1995). Die Schulpädagogik – Selbstverständnis, Entstehung, Schwerpunkte schulpädagogischen Denkens. W: H.J. Apel, H.-U. Grunder (red.), Texte zur Schulpädagogik. Selbstverständnis, Entstehung und Schwerpunkte schulpädagogischen Denkens (s. 7–34). Juventa.   Google Scholar

Barthel, C. (1837; 1845; 1856; 1869). Schul-Pädagogik. Ein Handbuch zur Orientierung für angehende Lehrer und zur Beachtung für junge Theologen, als künftige Schulrevisoren. Lissa, Günther, 1837; 1845; 1856, Breslau 1869.   Google Scholar

Bednarska, N. (2015). Próba diagnozy stanu subdyscypliny pedagogika szkoły/szkolna. Rocznik Pedagogiczny, 38: 113‒125.   Google Scholar

Berliner, D.C. (1987). Simple Views of Effective Teaching and a Simple Theory of Classroom Instruction. W: D.C. Berliner & B. Rosenshine (red.), Talks to Teachers (s. 93–110). Random House.   Google Scholar

Berliner, D.C. (2005). The Near Impossibility of Testing for Teacher Quality. Journal of Teacher Education, 56 (3): 205–213.   Google Scholar

Bohl, T., Harant, M., Wacker A. (2015). Schulpädagogik und Schultheorie. Klinkhardt/UTB.   Google Scholar

Bosse, D. (2010). Von Schulkritik bis Unterrichtsforschung – Schulpädagogik als Teildisziplin der Bildungswissenschaften. Pädagogische Rundschau, 64(6): 661–672.   Google Scholar

Einsiedler, W. (1995). Schulpädagogik als empirisch begründete, historisch und systematisch orientierte pädagogische Bereichsdisziplin. W: H.J. Apel, H.-U. Grunder (red.), Texte zur Schulpädagogik. Selbstverständnis, Entstehung und Schwerpunkte schulpädagogischen Denkens (s. 209–220). Juventa.   Google Scholar

Einsiedler, W. (1978). Schulpädagogik. Eine Einführung. Ludwig Auer.   Google Scholar

Hanke, U., Seel, N.M. (2015). Einzeldisziplinen der Erziehungswissenschaft. W: N.M. Seel, U. Hanke, Erziehungswissenschaft. Lehrbuch für Bachelor-, Master- und Lehr amtsstudierende (s. 853–904). Springer VS.   Google Scholar

Kościelniak, M. (2019). Pedagogiczna teoria szkoły. Studium na podstawie niemieckich teorii szkoły. Wyd. UJ.   Google Scholar

Köck, P. (2000). Handbuch der Schulpädagogik – für Studium-Praxis-Prüfung. Auer Verlag GmbH.   Google Scholar

Kowarsch, A. (2011). Schulpädagogik – eine Verständigungsbrücke zwischen Schul forschung und Schulpraxis. W: S. Hellekamps, W. Plöger, W. Wittenbruch (red.), Schule. Handbuch der Erziehungswissenschaft. Bd. 3. Studienausgabe. (s. 655–664). F. Schöningh, Paderborn et al.   Google Scholar

Kramp, W. (1961; 1971). Schulpädagogik W: H.H. Groothoff, M. Stallmann (red.), Pädagogisches Lexikon. Stuttgart.   Google Scholar

Leschinsky, A. (2008). Die Ausdiff erenzierung und Weiterentwicklung der Schulforschung seit den 1970er Jahren. W: W. Helsper, J. Böhme (red.), Handbuch der Schulforschung, Verlag für Sozialwissenschaften. (s. 69–88). Wiesbaden.   Google Scholar

Meyer, H. (1997). Schulpädagogik. Band 1 für Anfänger. Cornelsen Verlag Scriptor GmbH & Co. KG.   Google Scholar

Nowakowska-Siuta, R. (2016). Miejsce „Pedagogiki szkolnej” w naukach o wychowaniu. Anglosaskie dyskusje i kontrowersje. Studia Edukacyjne, 39: 47‒60.   Google Scholar

Ofenbach, B. (2011). Schulpädagogik – eine Theorie schulischer Phänomene für die Praxis. W: S. Hellekamps, W. Plöger, W. Wittenbruch (red.), Schule. Handbuch der Erziehungswissenschaft, Bd. 3. Studienausgabe. (s. 643–654). F. Schöningh, Paderborn et al.   Google Scholar

Potthoff, W. (1975). Schulpädagogik. Herder KG.   Google Scholar

Rothland, M. (2018). Allgemeine Didaktik und empirische Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik. Die Deutsche Schule, 110 (4): 369‒382.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014a). Pedagogika szkolna czy pedagogika szkoły? ‒ debata Zespołu KNP PAN w UAM w Poznaniu, wpis z dnia 28 listopada 2014. Pobrano z: https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014/11/ (dostęp: 15.10.2022).   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014b). Pedagogika szkoły w innych krajach, wpis z 29 listopada 2014. Pobrano z: https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014/11/ (dostęp: 25.10.2022).   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014c). Zakres zakorzenienia pedagogiki szkoły w uczelniach akademickich, wpis z 30 listopada 2014. Pobrano z: https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014/11/ (dostęp: 25.10.2022).   Google Scholar

Tillmann, K.-J. (2005). Schulpädagogik und Bildungsforschung. Aktuelle Trends und langfristige Entwicklungen. Die Deutsche Schule, 97 (4): 408–420.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-09-05

Cited By /
Share

Nowosad, I., & Szymański, M. (2024). W poszukiwaniu istoty pedagogiki szkoły. Forum Nauk Społecznych, (2). https://doi.org/10.31648/fns.10253

Inetta Nowosad 
Uniwersytet Zielonogórski
https://orcid.org/0000-0002-3739-7844
Mirosław J. Szymański 
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
https://orcid.org/0000-0002-0545-5990



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.