O konieczności powrotu do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej

Bogusław Śliwerski

a:1:{s:5:"pl_PL";s:69:"Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie ";}


Abstrakt

Treścią artykułu jest analiza nowych funkcji szkoły w ponowoczesnym społeczeństwie, które rozwija się w demokracji i dla demokracji. Ta zaś jest możliwa tylko wówczas, kiedy ma miejsce detotatlizacja polityki oświatowej władz centralistycznych, które kierują się w neoliberalnym państwie ideologią etatyzmu jako ukrytej formy demokracji autorytarnej, zamiast wdrażania z udziałem procesów kształcenia i wychowania do demokracji partycypacyjnej i deliberatywnej. Przedstawiam zatem proces koniecznych zmian w polskim systemie szkolnym, które zostały wyrażone w ruchu solidarnościowej opozycji wobec reżimu Polski Ludowej, a na skutek konfliktów społecznych i politycznych w okresie transformacji ustrojowej zostały zaprzepaszczone przez postsolidarnościowe elity władzy. Uzasadniam zatem konieczność powrotu polskich polityków do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej dzieci i młodzieży oraz wskazuję na już istniejące rozwiązania prawne i pedagogiczne w tym zakresie.


Słowa kluczowe:

demokracja, uspołecznienie, totalitaryzm, neoliberalizm, partycypacja, subsydiarność, edukacja szkolna, polityka oświatowa, prawo oświatowe, siły społeczne, kapitał ludzki, kapitał społeczny, pozór


Arnstein, S.R. (2012). Drabina partycypacji (przeł. Jakub Bożek). W: J. Erbel (red.), Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Buden, B. (2013). Konec postkomunismu. Od společnosti bez nadĕje k nadĕji bez společnosti. Praha: Rybka Publishers.   Google Scholar

Bukowska, G. (2013). Wpływ edukacji na demokrację i jakość rządzenia. W: Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Czaputowicz, J. (2013. Suwerenność. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.   Google Scholar

Falkowski, J. (2013). Siła i słabość państwa w rozważaniach nowej ekonomii politycznej. W: J. Wilkin (red.), Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Fromm, E. (1996). Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii (przeł. H. Adamska). Rebis.   Google Scholar

Janke, A.W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Wyd. Akademia Bydgoska.   Google Scholar

Jawłowska, A. (1975). Drogi kontrkultury. PIW.   Google Scholar

Kieżun, W. (2013). Patologia transformacji. Wyd. uzupełnione zawiera rozmowę Czesława Bieleckiego z Witoldem Kieżunem. Poltext.   Google Scholar

Kwieciński, Z. (1991). Tekstualizacja nieobecności. Wprowadzenie. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. I. Studia Kulturowe i Edukacyjne. Wyd. UMK.   Google Scholar

Leder, A. (2014). Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Wyd. Krytyki Politycznej.   Google Scholar

Miąso, J. (red.) (1984). Historia wychowania. Wiek XX, t.1‒2, wyd. 3. PWN.   Google Scholar

Miller, R. (1981). Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia. PWN.   Google Scholar

Piotrowski, P. (2012). W poszukiwaniu rozumu pedagogicznego. Wybrane zagadnienia metapedagogiki. Centrum Badań Społecznych UWM, Wydział Nauk Społecznych UWM.   Google Scholar

Radziewicz, J. (1988). Samorządność przeciw samorządności. Edukacja i Dialog, 7.   Google Scholar

Regulski, J. (2012). Rozwój samorządności w Polsce. Próba przewidywań. W: B. Galwas, L. Kuźnicki (red.), Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy, tom III. Ekspertyzy. PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”.   Google Scholar

Rosanvallon, P. (2011). Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności (przeł. A. Czarnecka). Wyd. DSW.   Google Scholar

Smołalski, A. (1999). Historyczne podstawy teorii organizacji szkolnictwa w Polsce. Impuls.   Google Scholar

Staniszkis, J. (2001). Postkomunizm. Próba opisu. słowo/obraz terytoria.   Google Scholar

Śliwerski, B. (1996). Klinika szkolnej demokracji. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. WAiP.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014a). Edukacja jako wspólne dobro niespełnionym przesłaniem KEN dla potomnych. W: K. Dormus (red.), Komisja Edukacji Narodowej. Kontekst historyczno-pedagogiczny. Wyd. Wydz. Ped. UP.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2014b). O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty-)edukacja wczesnoszkolna. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2015a), Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji. Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2015b). Polityczne uwarunkowania „bolszewizmu” w etatystycznej polityce oświatowej III RP, Political conditions of "Bolshevism" in the educational policy represented by full-time jobs in the Third Republic of Poland. Horyzonty Wychowania, 31(14): 15‒47.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2020a), Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Wyd. APS.   Google Scholar

Śliwerski, B. (red.) (1993). Kontestacje Pedagogiczne. Materiały III Sekcji Zjazdu Pedagogów 10‒12.02. 1993. ZG PTP, Impuls.   Google Scholar

Śliwerski, B. (2020). (Kontr)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych. Wyd. UŁ.   Google Scholar

Uryga, D. (2013). Demokracja czy republika? Czas na zmiany w ustroju szkoły. Ruch Pedagogiczny, 3: 37‒50.   Google Scholar

Uryga, D. (2017). Zmierzch publicznej oświaty samorządowej. Pedagogika Społeczna, XVI: 47‒65.   Google Scholar

Wilkin, J. (2013). Kategoria jakości rządzenia w naukach społecznych – zagadnienia metodologiczne. W: J. Wilkin (red.), Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać? Scholar.   Google Scholar

Zdrada elit (2013). Z prof. Piotrem Glińskim rozmawia Bronisław Tumiłowicz. Przegląd, 19‒25.08.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-09-05

Cited By /
Share

Śliwerski, B. (2024). O konieczności powrotu do subsydiarnej roli państwa w publicznej edukacji szkolnej . Forum Nauk Społecznych, (2). https://doi.org/10.31648/fns.9659

Bogusław Śliwerski 
a:1:{s:5:"pl_PL";s:69:"Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie ";}



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.