Comparing education for students with disabilities in Taiwan and Poland: A review
JIAN XUAN SHAO
a:1:{s:5:"pl_PL";s:24:"National Ilan University";}Abstrakt
Systemy edukacji dla uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce i na Tajwanie wykazują zarówno podobieństwa, jak i różnice, które są kształtowane przez daleko idącą globalizację, ustanawianie i ratyfikację krajowych protokołów, społeczną świadomość na temat edukacji włączającej, czynniki geograficzne, struktury społeczne oraz polityki rządowe. Na mocy różnych aktów prawnych, Konstytucji oraz odpowiednich polityk, w Polsce realizowane są szkoły specjalne, edukacja integracyjna, edukacja włączająca, zajęcia rewalidacyjne i edukacyjne dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz nauczanie domowe. Na Tajwanie uczniowie z niepełnosprawnościami są kształceni w szkołach specjalnych, w ramach edukacji integracyjnej, edukacji włączającej oraz w scentralizowanych klasach specjalnych. Bez względu na wiek, osobiste doświadczenia czy pochodzenie, nauczyciele w obu krajach generalnie wykazują pozytywne nastawienie wobec edukacji uczniów z niepełnosprawnościami, pomimo wyzwań, z jakimi mogą się mierzyć podczas wdrażania tych form edukacji. Celem tego artykułu jest porównanie ram prawnych, postaw i wyzwań nauczycieli oraz różnych form edukacji dla uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce i na Tajwanie, w celu odkrycia zarówno podobieństw, jak i różnic między tymi dwoma systemami.Słowa kluczowe:
edukacja specjalna, Polska, Tajwan, postawy i wyzwania nauczycieli, ramy prawneBibliografia
Bartnikowska, U., & Antoszewska, B. (2017). Children with special educational needs (SEN) in the Polish education system. Psycho-Educational Research Reviews, 6(3), 100-108. Google Scholar
Chung, M. S. (1999). The study of implementation of inclusion in pre-school. Journal of National Hsinchu Teachers College, 12, 381–395. Google Scholar
Ćwirynkało, K. (2013). Nauczyciele wobec zmian warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). In: Chrzanowska, I., Jachimczak, B., Pawelczak, K. (Ed.), Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, 391-402. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Google Scholar
Ćwirynkało, K., Kisovar-Ivanda, T., Gregory, J. L., Żyta, A., Arciszewska, A., & Zrilić, S. (2017). Attitudes of Croatian and Polish elementary school teachers towards inclusive education of children with disabilities. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53(Supplement), 252-264. Google Scholar
Ćwirynkało, K., Myśliwczyk, I. (2016). Mainstream School Teachers’ Attitudes toward Inclusion of Children with Special Educational Needs in Poland. In: Titrek, O, Mikelsone, I., Pavitola, L., Sezen Gültekin, G. (Ed.), ICLEL 2016 Conference Proceeding Book. 2nd International Conference on Lifelong Education and Leadership for All, 680-687. Google Scholar
Ćwirynkało, K., Żyta, A. (2015). Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami. Raport z badań, Szkoła Specjalna, 4, 245-259. Google Scholar
de Beco, G. (2014). The right to inclusion education according to article 24 of the UN Convention on The Rights of Persons with Disabilities: Background, requirements and (remaining) questions. Netherlands Quarterly of Human Rights, 32 (3), 263-287. Google Scholar
Dias, P.C., Cadime, I. (2016). Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool. European Journal of Special Needs Education, 31, 1,111-123. Google Scholar
Forlin, C. (1995). Educators’ beliefs about inclusive practices in Western Australia. British Journal of Special Education, 22, 179-185. Google Scholar
Haq, F.S., Mundia, L. (2012). Comparison of Brunei Preservice Student Teachers’ Attitudes to Inclusive Education and Specific Disabilities: Implications for Teacher Education. The Journal of Educational Research, 105, 366-374. Google Scholar
Grzegorzewska, M. & Wapiennik, E. (2008). Comparative policy brief status of intellectual disabilities in the Republic of Poland. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 5 (2), 137–41. Google Scholar
Huang C.H. and Chen R.K.. (2017). Attitudes toward Inclusive Education: A Comparison of General and Special Education Teachers in Taiwan. AJIE Asian Journal of Inclusive Education, 5. Google Scholar
Hulek, A. (1992). Uczen ́ niepełnosprawny w szkole masowej. Kraków. Google Scholar
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (2012) NIK, http://www. nik. gov.pl/plik/id,4585,vp,5892.pdf. Google Scholar
Kuo, N. C. (2012). Achieving Education for All–Together: A Comparative Study On Inclusive Education Policies In The United States And In Taiwan. In Learning and doing policy analysis in education, 93-115. Google Scholar
Lin, K. M. (2001). Policy and implementation of inclusive education in Taiwan. Taipei: The Special Education Centre at the National Taipei University of Education. Google Scholar
Lin, S. J. (2015). Inclusive education in today’s Taiwan. CZŁOWIEK–NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ–SPOŁECZEŃSTWO, 15. Google Scholar
Liu, C. L., & Huang, Y. P. (2022). A comparative observation of inclusive education in four primary schools in Taiwan. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(3), 227-242. Google Scholar
Liu, B.W. (2004). A comparative study on the policies of inclusive education between Taiwan and U.S.A. Master thesis. Department of Comparative Education at National Chi Nan University. Google Scholar
Ministry of Education. (2014). “Education Statistics The Republic of China”. Retrieved June 26, 2014, from https://www.edu.tw/News_Content.aspx?n=829446EED325AD02&sms=26FB481681F7B203&s=B19AF3B0B4D7BFAC. Google Scholar
Ministry of Education. (2024). “Education Statistics The Republic of China”. Retrieved June 28, 2024, from https://www.edu.tw/News_Content.aspx?n=829446EED325AD02&sms=26FB481681F7B203&s=B19AF3B0B4D7BFAC. Google Scholar
Ministry of Education, R.O.C.. (2023). “The Special Education Act”. Retrieved June 21, 2023, from https://law.moj.gov.tw/ENG/LawClass/LawAll.aspx?pcode=H0080027. Google Scholar
Ministry of Examination, R.O.C.. (2025). “Comprehensive Assessment Program for Junior High School Students. Retrieved January 3, 2025, from https://cap.rcpet.edu.tw/SpecItem.html. Google Scholar
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2015/2016 (Education in 2015/2016 School Year) (2016): Central Statistical Office. http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku- szkolnym-20152016,1,11.html. Google Scholar
Pallisera, M., M. Vilà, and J. Fullana. (2014). Transition to Adulthood for Young People with Intellectual Disability: Exploring Transition Partnerships from the Point of View of Professionals in School and Postschool Services. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 39 (4), 333–341. Google Scholar
Peters, S. J. (2004). Inclusive education: An ERA strategy for all children. Washington DC, World Bank. Google Scholar
Razer, M., Mittelberg, D., Motola, M., Bar-Gosen, N. (2015). Israeli high school teachers’ perceptions and attitudes towards a pedagogy of inclusion. International Journal of Inclusive Education, 19, 9, 944-964. Google Scholar
Starczewska, A., Hodkinson, A., & Adams, G. (2012). Conceptions of inclusion and inclusive education: a critical examination of the perspectives and practices of teachers in Poland. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(3), 162-169. Google Scholar
Sun, S. J., & Huang, T. Y. (2016). School support services model for students with disabilities in general education classrooms: Using data from the special needs education longitudinal study in Taiwan. Journal of Literature and Art Studies, 6(9), 1063-1077. Google Scholar
Vaughn, S., & Schumm, J. S. (1995). Responsible inclusion for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 28, 264-270. Google Scholar
Vaz, S., Wilson, N., Falkmer, M., Sim, A., Scott, M., Cordier, R., Falkmer, T. (2015). Factors Associated with Primary School Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Students with Disabilities. PLoS ONE, 10, 8, 1-12. Google Scholar
Wang, T. M. (1999). Toward the 21st century education for disabilities: special education in the coming millennium. Taipei: Special Education Association of Republic of China. Google Scholar
Wu, W. T. (2007). Inclusive education in Taiwan. Chinese Education & Society, 40 (4), 76–96. Google Scholar
Wu, W. T. (2021). Evolution, Features, and Perspectives of Special Education of the Two-Side across the Taiwan Strait. Journal of Education Research, (332), 115-129. Google Scholar
Wu, Y. Y. (2004). Analysis of elementary teachers and administrators attitudes toward students with disabilities. Journal of Special Education at Taitung University, 20, 29–38. Google Scholar
Wu-Tien, W. (2007). Inclusive education in Taiwan. Chinese Education & Society, 40(4), 76-96. Google Scholar
Zrilić, S., & Bedeković, V. (2012). Integrated Upbringing and Education Assumptions in Contemporary Schools: Curriculum, Legislation, Model Implementation, Competences. In Proceedings of the 8th International Conference on Education, Samos Island, Research and Traning Institute of the East Aegean, 979-983. Google Scholar
Żyta, A., Byra, S., & Ćwirynkało, K. (2017). Education of children and youth with disabilities in Poland and the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Hrvatska Revija za Rehabilitacijska Istrazivanja, 53, 244-251. Google Scholar
a:1:{s:5:"pl_PL";s:24:"National Ilan University";}
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo publikowane jest na licencji Open Access CC BY-NC-ND 3.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/)
Redakcja wyraża zgodę na umieszczanie opublikowanych artykułów na stronach internetowych autorów, stronach internetowych jednostek naukowych i repozytoriów.